הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי לקיים היום (ראשון) דיון באשר לעתידה של רצועת עזה, כאשר בשונה מהדיונים הנוגעים להיבט הצבאי, הדיון יתמקד בדרכים המדיניות לסייע במשבר ההומניטרי ברצועה. מדובר בדיון ראשון מזה תקופה ארוכה, זאת לאחר שהדיון שנקבע נדחה שוב ושוב מסיבות כאלה ואחרות.



כבר טרם הדיון התגלעו ויכוחים בין השרים. שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ, שמזה כמה שנים מבקש לקדם את רעיון ה"אי-פרדות", הכולל הקמת אי מלאכותי מול חופי עזה, נמצא בעימות עם בנושא כבר במשך זמן רב עם שר הביטחון אביגדור ליברמן.



לפיכך, הודיע השר כ"ץ כי עקב חוסר ההסכמה בינו לבין שר הביטחון הוא מבקש להסיר את הדיון בנושא ה"אי-פרדות". "מצד אחד, עוסקים בהצעות לסיוע אזרחי בטווח הקצר בשל המשבר ההומניטרי וזאת במקום להפעיל לחץ משמעותי מעשי להשבת גופות חללי צה״ל השבויים", אמר השר לאחר הבקשה, והוסיף כי "מנגד נמנעים מהחלטות על פתרונות אסטרטגיים נכונים לטווח הארוך".



ליברמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ליברמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



ח"כ עפר שלח, חבר ועדת חוץ וביטחון מתח ביקורת על החלטתו של כ"ץ: "הוא נכנע לליברמן והקבינט לא ידון בהקמת אי מול עזה, כי ביבי וליברמן לא מוכנים לדון בשום דבר שידחה את המלחמה הבאה. ‬זמן להופיע בפני ועדת החקירה שתקום אחריה בוודאי יהיה להם‬".



כזכור, בדוח מבקר המדינה בנושא צוק איתן מתח המבקר ביקורת על כך שממשלת ישראל לא ערכה די דיונים הבוחנים חלופות מדיניות ואסטרטגיות בנוגע לרצועת עזה. במהלך ביקורו באירופה אמר ראש הממשלה נתניהו בשיחה עם כתבים כי "לגבי עזה אנחנו בוחנים אפשרויות שונות כדי למנוע קריסה הומניטרית שם. כרגע, ישראל היא המדינה הפועלת הכי הרבה כדי למנוע את הקריסה הזאת".



הדיון בכללותו צפוי להביא לשולחן דרכים בהן ניתן יהיה להקל על האוכלוסייה האזרחית בעזה ובה בעת להמשיך את המאבק בחמאס. בעבר ישראל ניסתה לערב את מדינות העולם, בין היתר בשליחות שערך השר צחי הנגבי באירופה, זאת כדי שיעניקו סיוע הומניטרי בהובלת ישראל אך תכנית הפעולה הזאת טרם יצאה לדרך.