ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את חוק "איסור צילום ותיעוד של חיילי צה"ל", וזאת למרות שגורמים במשרד המשפטים, בהם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שחלקם הגדירו אותו כלא חוקתי ופוגע בחופש הביטוי. עם זאת, בעקבות ההתנגדות, צפוי החוק לעבור מתיחת פנים ושינויים משמעותיים עד שיגיע ליישורת האחרונה. ביום רביעי החוק צפוי לעלות לקריאה טרומית.



בהצעת החוק הנוכחית נכתב כי מי שיצלם חיילים בעת מילוי תפקידם בכוונה "בכוונה לערער את רוח חיילי צה"ל ותושבי ישראל, דינו - מאסר לחמש שנים. מי שהתכוון לפגוע בביטחון המדינה, דינו - מאסר לעשר שנים". אולם במשרד המשפטים הבהירו כי יש באיסור צילום חיילי צה"ל בעיה חוקתית ומניעה משפטית עקב הפגיעה בחופש הביטוי. אי לכך, הוחלט כי הצעת החוק אמנם תעלה להצבעה היום אך בהמשך תעבור את השינויים הנדרשים. מעמד החיילים יושווה לעניין זה למעמד השוטרים, ויהיה אפשר להעמיד לדין פעילים אשר יפריעו לחיילים במילוי תפקידם. העונש המוסכם ינוע בין שבועיים לבין שלוש שנות מאסר, לפי חומרת הפגיעה. במשרד המשפטים יסכימו לנוסח המתוקן, והוא יזכה להסכמת ראשי הקואליציה.



דורש שינויים משמעותיים. אביחי מנדלבליט, צילום: אבשלום ששוני
דורש שינויים משמעותיים. אביחי מנדלבליט, צילום: אבשלום ששוני



"אם הממשלה מתביישת בכיבוש, שתסיים אותו"



בעת הגשת החוק, אמר אילטוב כי "הגיע הזמן לשים סוף להפקרות הזאת, לא ייתכן שכל פעיל או ארגון שמאל, אשר נתמך ע״י ישויות זרות, יקבל גישה חופשית ויתעד באין מפריע את חיילי צה"ל בעת מילוי תפקידם. עלינו מוטלת האחריות לספק לחיילי צה"ל את התנאים האופטימליים לביצוע תפקידם, מבלי שיצטרכו לחשוש מאיזשהו ארגון שמאל שיפיץ את תמונתם לשם עשיית שיימינג והטלת קלון עליהם".



שר הביטחון אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מברך את ועדת השרים לענייני חקיקה על אישור הצעת החוק של ישראל ביתנו לאסור צילום של כוחות הביטחון כדי להכפיש אותם. חיילי צה"ל נתונים במתקפה מבית של עוכרי ישראל ותומכי טרור שמחפשים להשפיל לבזות ולפגוע בהם. נשים לזה סוף!".



יו"ר מרצ תמר זנדברג הצטרפה גם היא לביקורת על החוק ואמרה כי "לא ברור לאן מוכנים לדרדר חברי כנסת את המדינה בשביל ספינים נמוכים וכמה כותרות. הצעת החוק הזאת מאיימת לגרור את ישראל למטה רק בשביל להכניס לכמה ארגוני זכויות אדם. אם יש בעיה עם המציאות שהכיבוש מייצר, צריך לנסות לשנות אותה ולא לנסות להסתיר אותה. אם הממשלה כל כך חפצה לדאוג לחיילי צה"ל אולי כדאי שתתחיל לטפל במתנחלים שמפרקים רכבים צה"לים, פוצעים שוטרים וזורקים אבנים על חיילים. רק היום 11 שוטרים נחבלו מאבנים, אקונומיקה וחפצים נוספים שהושלכו לעברם, בשבוע שעבר נעצרו 3 צעירים על תקיפות דומות בנתיב האבות. כולם שוחררו בתוך יממה. עד עכשיו כל פעולה כזאת של המתנחלים נענתה בשקט מביך וצורם של כל שרי הממשלה וחברי הכנסת מהימין שרק מחפשים כותרות ולא אכפת להם בדרך לא מהחיילים ולא מהדמוקרטיה".



חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) הוסיפה כי מדובר ב"פחד העריצים מהתיעוד. מי שמפחד מתיעוד האמת, מבין טוב מאוד את עומק השפל והאכזריות אליו הוא הגיע. הצעת החוק הזו מהווה הודאה ברורה של ממשלת ישראל שמה שהיא עושה בשטחים הכבושים מהווה פשעים חמורים ועלול לסבך אותה משפטית ומוסרית.  אולם יותר מזה, הצעת חוק מסוכנת ובלתי דימוקרטית זו, מכשירה את השטח לפשעים רבים שעוד יבוצעו נגד העם הפלסטיני, ונותנת למכונת הדיכוי אור ירוק להמשך ההפרות הבוטות בזכויות האדם מבלי לחשוש לתת דין וחשבון".



תומא-סלימאן הוסיפה "במקום סיום הכיבוש, מעמיקים את השליטה והכוחניות. אבל טוב אם יזכרו בממשלה זו כי עריצות ודיכוי לא מבחינים בין קו ירוק לאדום".



לעומת זאת, ארגון "בצלם", שצילום שלו החל את פרשת אלאור אזריה, אמר כי "אם הממשלה מתביישת בכיבוש, שתפעל על מנת להביא לסיומו. בכל מקרה, תיעוד ויזואלי של החיים תחת כיבוש יימשך. זו עובדת חיים ששום הצעת חוק מטופשת לא תצליח לשנות". מארגון שוברים שתיקה נמסר: "מכל שלל הניסיונות של ממשלת המתנחלים להשתיק את האלימות של הכיבוש, זה אולי המטופש מכולם. לנסות לחוקק חוק שמתחרה בהתקדמות טכנולוגית, מעיד על עומק המשיחיות והאטימות. החוק ההזוי הזה אמנם כלל לא רלוונטי לחיילים שוברי שתיקה, אבל ממשלת המתנחלים מוזמנת מצדנו לנסות גם לכבות את השמש. את הכיבוש לא ניתן יהיה להעלים, ותמיד יהיה תיעוד ועדויות שינסו להתמודד עם ההכחשה והשקרים של הימין, עד שהכיבוש ייגמר".