הנסיך וויליאם, הלא הוא הדוכס מקיימברידג', צפוי להגיע מחר ולבקר בישראל כנציג הראשון של בית המלוכה במדינתנו. על פי התוכנית, הדוכס יבקר באתרים החשובים למורשת היהודית, ביניהם הכותל המערבי ויד ושם. בהמשך הביקור ייפגש עם יזמים צעירים, יישחק כדורגל עם יהודים וערבים ויפקוד את חוף ימה של תל אביב. עם זאת, הביקור הצפוי עורר סערה דיפלומטית עוד לפני שהתרחש, לאחר שהתברר שהנסיך יבקר במזרח ירושלים דווקא כאורחה של הרשות הפלסטינית. 



ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) מתנגד לביקורו של הנסיך בירושלים כל עוד הוא מתייחס לעיר כשטח פלסטיני כבוש. היום (ראשון) הוא הסביר ב-103FM אצל ינון מגל: "אני קורא לראש הממשלה למנוע בכל דרך את ביקורו של הנסיך וויליאם בכותל ובהר הבית כחלק מביקורו ברשות הפלסטינית. זהו ביקור ראשון של בן הממלכה הבריטית בישראל, הכותל והר הבית הם בריבונות ישראל והם המקומות המקודשים והחשובים ביותר לעם היהודי. מי שרוצה לבקר בהם יעשה זאת כחלק מהביקור במדינת ישראל".

"מי שחושב שהוא יבקר בירדן וברשות הפלסטינית וכחלק מהטיול יבקר גם בכותל ובהר הבית אז הוא אורח לא רצוי כאן", ציין סמוטריץ', שהוסיף כי "אם הוא ירצה לבצע את הסיור במקומות אלו עליו לעשות זאת כחלק מביקורו בישראל - ואז זה מבורך".

ינון מגל התייחס לדבריו: "לי יש את הרושם שמשרד החוץ וראש הממשלה לא רוצים לדבר על הנושא כדי שיעבור בשקט מבלי לעורר סערה. כעת הגיע סמוטריץ' ומפוצץ את הבלון. איזה מין דבר זה שהוא ייכנס לכותל עם ג'יבריל רג'וב?". 

בצלאלא סמוטריץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
בצלאלא סמוטריץ'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
סמוטריץ' הבהיר שביקורו של הנסיך הבריטי הוא ביקור ממלכתי במדינה: "אני חושב שהביקור הזה חשוב אך לא תוך רמיסה של הכבוד הלאומי שלנו. אני נוטה למנוע את הדבר הזה בגופי אם זה לא יימנע בדרך דיפלומטית. אני מקווה שראש הממשלה יתעורר ויעצור את ההליך. פניתי לראש הממשלה בנושא רק הבוקר, אעדכן אתכם כשאקבל תשובה".

לסיום הדגיש: "אין מצב שהנסיך יבקר בעיר העתיקה בירושלים כחלק מהביקור שלו ברשות הפלסטינית. מבחינתי אין מצב שהוא ייכנס לחלק של ירושלים עם תג של הרשות - זה לא יעלה על הדעת וניתן יהיה למנוע זאת פיזית. יש גבול לכמה אנחנו מוכנים להשפיל את הכבוד הלאומי שלנו בכל שנוגע למקומות החשובים ביותר למדינת ישראל"

 עריכה: איתמר זיגלמן