ועדת הכספים אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את הצעת החוק שהגיש ח"כ מיקי זוהר לפטור ממס לתשלומים ושירותים הניתנים לראש הממשלה לקריאה ראשונה. ח"כ מיקי זוהר אמר כי "החוק נועד להגן על שכר ראש הממשלה ושכרו של כל ראש ממשלה שיבוא אחריו. החוק חל על נשיא המדינה ואין סיבה שלא יחול על רה"מ ובמדינת ישראל שכרו של ראש הממשלה ידרדר ל-13 אלף שקלים. רה"מ עובד 365 ימים בשנה לטובת המדינה ויש לפטור אותו ממס על הוצאותיו. באופן מקצועי וללא פוליטיקה ראוי לשמור על כבוד רה"מ ומעמדו. ללא קשר למפלגה בראשה הוא עומד".



יש לציין כי גם חברי הכנסת מיקי רוזנטל וח"כ מיכל בירן מהמחנה הציוני אמרו שהצעת החוק ראויה, אך סייגו כי העיתוי אינו ראוי. נציגת משרד המשפטים אמרה בדיון כי ההצעה מעוררת קשיים משפטיים והציעה פתרון של גילום מס.



ח"כ זוהר תקף בחריפות את חברי הכנסת מהאופוזיציה שגינו את הצעת החוק. "מושחתים נמאסתם", קרא ח"כ זוהר אל עבר ח"כ רוזנטל, "יו"ר המפלגה שלך אבי גבאי יושב עם טייקונים ודן איתם על שכר ואחר כך הולך לשר האנרגיה ומבקש לא לגעת במתווה הגז. ח"כ יחימוביץ עושה קידום להליכים משפטיים לטובת מקורב שלה, בוועדה לביקורת המדינה. גם אנחנו יודעים לצעוק מושחתים נמאסתם".



במהלך הדיון אמר ח"כ מיקי זוהר כי "החוק הזה חל על נשיא מדינת ישראל, על היתרונות והחסרונות, כאשר הרוב יתרונות לדעתי, שבסופו של דבר מקנים לרה"מ ולנשיא המדינה את היכולת להתנהל. מדובר במצב בו כל הוצאה שהמדינה מוציאה בגין החזקה או ההוצאות הנלוות לרה"מ או לנשיא המדינה אינם מגולמים בתוך שכרו. החוק נועד להגן על משכורתו של רה"מ ונשיא המדינה. רה"מ שעובד כל השנה למען המדינה, האם ההוצאות בגין הבית הזה בקיסריה צריכות להיות מגולמות בשכרו, כן או לא?".



ח"כ מיקי זוהר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"שכרו עומד על סביב 13 אלף שקלים בחודש", הוסיף, "בעיני לא ראוי שזה יהיה השכר של רה"מ. אם אנחנו רוצים להסתכל על הדברים האלה מקצועית, אנחנו מבינים שזה לא סביר, לא יכול להיות שרה"מ לא יהיה שווה בתנאיו לנשיא אם אנחנו רוצים לשמור על כבוד רה"מ ושכרו, בלי שום קשר למי זה רה"מ, היום זה בנימין נתניהו, מחר זה יכול להיות מישהו אחר".



יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר ש"אנחנו מדברים רק על מיסוי של רה"מ, אנחנו לא נכנסים למה נקרא הוצאות אישיות ומה לא הוצאות אישיות. גם לא דנו לעניין זה אצל נשיא המדינה. אנחנו דנים האם בחקיקה אנחנו מאפשרים שלא לשלם מס על הוצאות שלא צריכות לשלם עליהם מס, לא על שום דבר אחר".



ח"כ מיקי רוזנטל אמר כי "אי אפשר לדון בקליפה בלי לדון בתפוח, שלעצמה ההצעה ראויה אפילו, רה"מ צריך להרוויח שכר הגון. אבל המנגנון לפיו אין הפרדה ברורה בין ההוצאות האישיות להוצאות הציבוריות מייצר מצב בו אנחנו יכולים לעשות חלילה חצי עבודה, בואו נביא את מה שמקובל בבית הנשיא, מה שמאושר לו בביתו הפרטי. אני שואל על מה אנחנו מדברים, אם רה"מ אירח את נשיא ארה"ב בוודאי לא נחייב במס על ההוצאות אבל אם הוא משתכשך בביתו הפרטי בקיסריה אנחנו לא נשלם, אם לא נקבע חד משמעית מה הוא ציבורי ומה פרטי לא עשינו שום דבר בחוק הזה. יש לשים סוף לפארסה בה ראש הממשלה ומשפחתו דוחפים להשית את הוצאותיהם הפרטיות על הציבור. זה עושה בושה למדינה כולה".



ח"כ מיכל בירן ציינה ש"בגילוי נאות אם לא היה מדובר בהקשר הזה לא חושבת שהייתי מתנגדת להצעה הזו, אני חושבת שבסדר שיש הוצאות למנהיגים ולא הגיוני שכר כזה, אבל זה בנוי על אמון בסיסי אשר נשבר. שמישהי לוקחת אתה 8 מזוודות של ניקוי יבש לחו"ל על חשבון משלם המיסים זה שובר את האמון הבסיסי. אי אפשר להעביר את החוק בלי נוהל ברור".



ח"כ דודי אמסלם תקף את חברי הכנסת המתנגדים. "עד כמה אתה יכולים להיות צבועים ולרדת נמוך?", אמר, "רה"מ מרוויח 13 אלף שקלים, אנחנו לא נכנסים לפרטים אלא מבקשים שיהיה כמו נשיא המדינה. הוא ראש המערכת בפועל, אז מה מבקשים לתת לא תנאים סבירים. חשבתי שכולם יגידו בסדר גמור אבל אם אפשר לבזות אותו למה לא? מתחילים לספור לו כמה פעמים הוא פותח את הניאגרה, כמה בקבוקי סודה הוא שותה? איבדנו כל בושה כדי להפיל את הממשלה". 



שלומית ברנע, היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה, אמרה כי "הייתה עתירה וצוות של רשות המיסים קבע שיש להחיל מיסים עבור עבודות שנעשות במעון הפרטי, אם הצעת החוק תעבור ואנחנו לא רואים מניעה, נעבוד לפיו. הנוהל במשרד רה"מ, הגם שיש שם הוראות שלא תמיד עדכניות מאז 2001, דיבר על השתתפות המדינה בהוצאות שנעשות עבור המעון הפרטי, אם רה"מ נמצא שם בתוך ביצוע תפקידו. מה הוא ביצוע תפקידו זו שאלה פרשנית אבל אין קושי לענות עליה – לפי ההבחנה אם הוא נמצא שם לצורך תפקידו או במסגרת חופשה. אגב גם בחופשה הוא עובד, פחות או יותר הוא תמיד עובד, בכל מקום שהוא נמצא בו".