"הייתי הראשון שהמליץ לעזוב את הארגון אחרי שארצות הברית הודיעה שתעזוב אותו, אבל יש שם רוח חדשה", שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן התראיין היום (חמישי) לג'רוזלם פוסט וקרא לעכב את הפרישה מהארגון. "יחד עם ארצות הברית, עלינו להעריך מחדש את שאלת העזיבה, או לפחות לעכב את המהלך כדי לשלוח סימן חיובי לכל המעורבים", הוא הוסיף.



את שינוי הגישה הסביר שאמה בכך ש"כל עוד הרדיפה האובססיבית של ישראל נותרת בעבר, יש לנו אינטרס לקיים יחסים חיוביים עם מדינות העולם, ובעיקר עם שכנותינו בנושאי חינוך ומדע". שנה עברה מאז שנערכה ועדת אונסק"ו בקראקוב, שם התקבלו מספר החלטות אנטי ישראליות, אך השגריר טוען כי השנה האחרונה הייתה שונה.




לב הסכסוך. הר הבית, צילום: מרק ישראל סלם
לב הסכסוך. הר הבית, צילום: מרק ישראל סלם



"מאז ועידת קראקוב, הייתה לנו שנה של שינויים דרמטיים. אונסק"ו, שבעבר הייתה הזירה הקשה ביותר לישראל, הפכה לשקטה במיוחד", סיפר שאמה הכהן. במקביל, ועד המורשת העולמית דחה הצבעות על ירושלים וחברון עד השנה הבאה. יושבת ראש הארגון, אודרי אזולאי, לה השגריר מייחס את שינוי הגישה בירכה את המהלך ואמרה כי "הקונצנזוס לדחיית ההצבעות בוועד המורשת הוא ניצחון לכל הצדדים", תוך שהיא מודה למשלחות הישראלית, הפלסטינית והירדנית על נכונותן לשתף פעולה, שלפיה "פותחת את הדרך להפחתת המתחים הפוליטיים, ולפעילות נוספת בשטח".