לקראת התקרבות כוחות צבא אסד לגבול הישראלי, כאשר ייתכן שבין יחידות הצבא נמצאים גם לוחמים ממליציות פרו איראניות, התראיין הערב (שישי) מיכאלי בוגדנוב, סגן שר החוץ של רוסיה לענייני המזרח התיכון, לחדשות התאגיד כאן, והציג את נקודת המט הרוסית לאירועים. "משבר בסוריה נמשך כבר יותר משבע שנים", פתח בוגדנוב את דבריו, והוסיף כי גם לפני פריצת המשבר המצב בסוריה היה מורכב, וחלק מהבעיות במדינה עדיין לא נפתרו.



"אנחנו היינו רוצים לראות סוריה כזו שבה ההנהגה תיבחר על ידי העם הסורי, ובה גורלו של העם הסורי יהיה נתון בידיו", המשיך סגן השר והוסיף כי סוריה צריכה להישאר חילונית. "כאשר המלחמה בטרור הייתה בשיאה בסוריה, ובעקבות בקשת הממשלה הריבונית שלה, שלחנו את הכוחות שלנו, בעיקר כוחות צבאיים וכוחות אוויר למדינה, לאחר שחתמנו על הסכם מדיני בין הממשלה שלנו לממשלת סוריה על נוכחות של חיל האוויר וחיל הים, בשני בסיסים בטרטרוס ובחמימים. כשתסתיים המלחמה וכאשר ייעלם הצורך לסייע לסורים במלחמתם בטרור, אנחנו נפעל לפי ההחלטה של המדינה הריבונית  כפי שתוצג על ידי ממשלתה: האם הנוכחות שלנו נחוצה שם או שהמשימה שלנו בסוריה הסתיימה והעם הסורי וההנהגה הסורית לא יצטרכו יותר תמיכה כזאת", הסביר בוגדנוב. 



בנוגע לנוכחות האיראנית במדינה, הסביר בוגדנוב שהוא מבין שהמצב בין ישראל לאיראן רגיש, אך טען כי האינטרס הישראלי הוא למנוע מסוריה ליפול לידי ארגוני הטרור, דבר שדווקא איראן מבצעת. "כמו שאנחנו מבינים את זה, אין נוכחות של כוחות איראנים בסוריה. יש חיילים איראנים ויעצים אבל אני חושב שהכמות שלהם מוגבלת, בסופו של דבר החיילים האיראניים היועצים ומי שמסייע לסורים, נוכחים שם בעקבות הזמנה של הממשל הסורי כדי לעזור במלחמה בטרור. איום הטרור הוא איום גלובלי והוא מסכן את כל המדינות באזור, וגם את אלה שלא נמצאות בו. אני מתכוון במקרה זה גם לרוסיה. אני מאמין שהאינטרס הישראלי הוא שלא יתפתח שם גרעין של קיצונים וטרוריסטים, בראש ובראשונה, דאעש וג'בהת אל נוסרה ולכן המטרה העיקרית של האיראנים היא לעזור לשלטונות הסורים לפתור בעיה זו".

נלחמים נגד טרוריסטים. חייל צבא סוריה החופשית בדרעא, צילום: רויטרס
נלחמים נגד טרוריסטים. חייל צבא סוריה החופשית בדרעא, צילום: רויטרס


"נשק כימי? מלחמת תעמולה"

בנוגע להאשמות על פשעי מלחמה, כמו שימוש בגז, שמבצע אסד במדינתו, הכחיש בוגדנוב אירועים אלה, וטען כי מדובר בתעמולה, שנועדו להשחיר את פני אסד. "אני בכלל לא מבין מהיכן ההשערות והקביעות האלו שטוענות שכוחות חיל האוויר מופעלים נגד תושבים חפים מפשע. מאיפה זה? איזה תועלת יש בהשערות כאלה, מי צריך את זה?", אמר בוגדנוב, והוסיף כי "זו מלחמת תעמולה, זה מבויים".

"מאיפה בא הנשק הכימי?" שאל בוגדנוב תוך שהוא משתמש במתקפה הכימית שאירעה במזרח דמשק כדוגמה, "לוקחים ילד מהרחוב, שופכים עליו מים ואומרים שהוא הורעל מנשק כימי. אחר כך אותו הילד אומר 'היו אנשים שהכניסו אותי לחדר, ואז נסענו ועזרנו' כלומר לארגון למניעת הפצת נשק כימי בז'נווה. שם הוא סיפר איך מביימים סצינות כאלה שאחר כך מציגים בטלוויזיה. אנשים מהשורה חושבים שכך זה אכן קורה. מדובר במלחמת תעמולה שלצערי היום נפוצה מאוד בעולם". 

תעמולה מבויימת. תינוק סורי אחרי מתקפת הגז בדומא
תעמולה מבויימת. תינוק סורי אחרי מתקפת הגז בדומא


"תומכים ביוזמה הערבית, לא נעביר השגרירות"

בנוגע לתוכנית השלום של טראמפ, פקפק בוגדנוב בסיכויי הצלחתה, תוך שהוא מדגיש שמוסקבה לא תעביר את שגרירותה לירושלים, עד לאחר הגעה להסכם קבע בין ישראל לפלסטינים. "אתה בטח יודע שביוזמת השלום הערבית תמכו לא רק כל מדינות ערב, אלא גם כל המדינות המוסלמיות", אמר סגן שר החוץ, "היוזמה הערבית נהייתה הבסיס לכל הסדר בינלאומי. משנת 2,000 יש הסכמה בינלאומית בנוגע לאופן הסיוע ודרך הפעולה עם הפלסטינים, הכוונה היא כמובן לקוורטט. בהתחלה הקוורטט היה פעיל והיו כמה וכמה פגישות בנוכחות שרי החוץ וגם מספר הודעות של הקוורטט, אבל אז השותפים האמריקאים שלנו שוב החליטו לקבוע מונופול על התיווך ואמרו לנו 'אתם תחכו, אנחנו עכשיו נעשה הכל ונעדכן אותכם לגבי התוצאות, ללא השתתפותכם'.  אמרנו 'בהצלחה, אם אתם לא רוצים שנעזור לכם, בבקשה' עכשיו נראה מה ייצא מעסקת המאה, עד כמה היא תתקבל על הפלסטינים והישראלים".

בנוגע להעברת השגרירות, ענה סגן השר כי בישראל "מכירים היטב את העמדה הרשמית שלנו, העניין עלה שוב והודגש באופן קונקרטי, באפריל אשתקד, כשאמרנו שאנו מכירים בירושלים המערבית כעיר הבירה של ישראל ובירושלים המזרחית כבירת המדינה הפלסטינית העתידית הכוונה שלי היא ששתי המדינות צריכות לצאת מתוך הנחה שהן צריכות להגיע להסכמה בכל נושאי הסדר הקבע. כמובן, רק לאחר מכן נקבל החלטה על שינוי מקומה של השגרירות שלנו", הוא סיים את דבריו.