יו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד הדף היום (שבת) את הביקורת שעלתה נגדו מצד המחנה הציוני ומרצ, והבהיר כי מפלגתו תצביע בעד חוק הגיוס, שיבוא לאישור מליאת הכנסת ביום שני הקרוב, בקריאה ראשונה. "ברור שנתמוך. מדובר בעצם בחוק של יש עתיד ולא במקרה החרדים מתנגדים לו. העקרונות הבסיסיים שלו לקוחים מהחוק שהעברנו בממשלה הקודמת, הרמטכ״ל וצה״ל חתומים עליו, ומה שהכי חשוב - הוא יוביל לזה שיותר חרדים יתגייסו ויותר חרדים ייצאו לעבודה", אומר לפיד.

לדברי לפיד החוק המוצע אכן כולל, בניגוד לטענות, סנקציות פליליות: "החוק קובע במפורש שאם אחרי שלוש שנים החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס, הסנקציות הפליליות יכנסו לתוקף. בנוסף החוק קובע שמשתמטים (גם חילונים) ילכו לכלא".

לגבי הטענות על כך שהוא מועל בתפקיד האופוזיציה להפיל את הממשלה, בעצם תמיכתו בחוק, אומר לפיד: "זה בהחלט תפקידה של האופוזיציה להפיל את הממשלה. אלא שהממשלה לא תיפול אם החוק לא יעבור. זה סתם משפט שמישהו אמר וכולם חוזרים עליו. אם החוק לא יעבור הממשלה פשוט תלך לבג״ץ ותבקש הארכה".

חרדים בלשכת הגיוס. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חרדים בלשכת הגיוס. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
החברה הישראלית תתפרק אם לא יתקיים החוק הבסיסי שלכולם יש אותם זכויות, אבל גם אותם חובות. החרדים תמיד צועקים במצבים האלה 'שנאת חרדים!'. אבל איך אפשר להגיד שזו שנאה כשאנחנו מדברים על זה שהילדים של כולנו ישרתו יחד, יחיו יחד, יכירו אחד את השני, ובעיקר ישמרו יחד על עם ישראל".

"הוויכוח על חוק הגיוס הוא לא טכני, הוא אפילו לא פוליטי. זה דיון ערכי בשאלה לאן אנחנו הולכים. האם נתפזר ונתפצל לשבטים וקבוצות וכל אחד יהיה מחויב רק לקבוצה שלו, או שעדיין חשוב לנו העיקרון של חיים משותפים ומטרה משותפת. זה מה שמפלגת יש עתיד נאבקת למענו מהיום הראשון. אנחנו לא נגד חרדים, אנחנו בעד מדינת ישראל", הוסיף. 

זנדברג: "יש להפיל את הממשלה הכי רעה בתולדות ישראל"
 

קודם לכן י
ו"ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, קראה ליש עתיד "להצביע נגד חוק הגיוס, ולהפיל את הממשלה הכי רעה בתולדות ישראל. זאת האחריות שלנו כאופוזיציה. אני לא מכירה אחריות חשובה יותר כאופוזיציה, להתאחד ולהפיל את הממשלה הכי קיצונית בתולדות המדינה. כל יום רק מתווספות לה פרשות שחיתות בהקלטות ותמלילים, חוקי סיפוח ופגיעה בדמוקרטיה. זה הזמן להתאחד ולהפיל את הממשלה הזאת".

״חוק הגיוס הזה הוא הרי ישראבלוף, והראשונים לדעת זאת הם החרדים. הם אומרים בקריצת עין שיצביעו נגד אבל מאוד אוהבים את החוק. זו תהיה בדיחה אם מי שיציל את הממשלה זו יש עתיד. אם יש הזדמנות להפיל ממשלה גרועה צריך להתאחד ולעשות את זה", הוסיפה. 

גם ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני), תקף את לפיד ומפלגתו, ואמר כי "חוק הגיוס חושף את שיא הצביעות של יש עתיד והפליק פלאק לאחור שעושה על חשבון השוויון בנטל. מהות החוק של יש עתיד היתה סנקציות פליליות והם דחו את הסנקציות הכלכליות. חוק האין-גיוס הנוכחי הוא בדיוק הפוך, הסנקציות הפליליות בחוץ והכלכליות בפנים - אבל הם עדיין טוענים שמדובר באותו חוק".