"לא חשבתי על התסריט הזה אבל נפלאות דרכי הפוליטיקה", כך הגיב הבוקר (שני) יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם (ליכוד), על תמיכתו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בחוק הגיוס שיובא היום לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. "אני לא מנתח את ההצבעה של לפיד. זה לא מעניין אותי. המשימה שלי להעביר היום את החוק עם לפיד בלי לפיד. אני משוכנע שבעזרת השם נעביר את החוק היום", אמר ח"כ אמסלם ברדיו "גלי ישראל".


אני לא משוחח עם לפיד. ראיתי בעיתונים שהוא אומר שזה החוק שלו. אין בעיה. אני לא מפרשן אותו. אם הוא תומך בחוק אני חושב שזה נכון לעם ישראל. אנו צריכים לסייע לכך שהחרדים ישתלבו בכל המערכות". 

לדבריו, "החוק הזה קורע את החברה החרדית. אני רואה מה שהח"כים החרדים עוברים. זה לא דבר פשוט. יש פה תהליך חברתי שמתקיים כבר עשר שנים. יש להם בעיות משלהם, גם פרנסה. אתה רואה באופן קבוע התחלנו מ-300 מתגייסים היום זה כבר 3,300. רבים מהם עוברים הכשרות כדי להיכנס לשוק העבודה".


"אם החרדים לא יתמכו בו בהמשך אני מניח שהחוק הזה לא יעבור והמשמעות היא שיהיו בחירות. יש ערך גדול ללימוד התורה בישראל וצריך לאזן בין הדברים. זה בכלל לא עניין לחקיקה. זה עניין חברתי", הוסיף.

כאמור, החוק יובע היום למליאת הכנסת, לאחר שאתמול אושר בישיבת הממשלה. חברי הכנסת החרדים צפויים להתנגד, אולם לממשלה מובטח רוב בשל תמיכת יש עתיד והיעדרות צפויה של חברי הכנסת הערבים. כזכור, הרבנים הורו לחברי הכנסת החרדים להתנגד להצעת החוק ואף לפרוש מהממשלה אם יאושר סופית ללא שינויים. החרדים מתנגדים בעיקר לסנקציות הכלכליות הקבועות בחוק. גורם בכיר ביהדות התורה אמר אמש כי סגן השר יעקב ליצמן יקבל ככל הנראה חופש הצבעה, וכך, גם אם יצביע נגד חוק הגיוס לא צפוי משבר ממשלתי.

גם באופוזיציה הדעות חלוקות. בעוד ביש עתיד יצביעו בעד החוק, במחנה הציוני ובמרצ מתנגדים לחוק. יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, אף הודיע כי יהפוך את ההצבעה היום להצבעת אי־אמון בממשלה.

"בחוק הזה אין שוויון ואין נטל", אומר חסון. "הוא רק גשר לעבור את המשבר הפוליטי". לטענתו, חברי כנסת ביש עתיד פנו אליו בשבוע שעבר וביקשו ממנו להפוך את ההצבעה להצבעת אי־אמון בממשלה, מתוך תקווה שהדבר ירתיע את יו"ר מפלגתם יאיר לפיד מלתמוך בה, אולם ביש עתיד נחושים לתמוך בהצעה גם אם משמעות הדבר הבעת אמון בממשלה.