לאחר שחוק הגיוס עבר אמש בקריאה ראשונה בכנסת, החרדים הבטיחו לפרוש מהממשלה אם הוא יעבור במתכונתו הנוכחית בקריאה שלישית. כעת נשאלת השאלה, האם הם יממשו איום זה, או שמא הממשלה תוותר ותרכך את הגזרה? מני גירא שוורץ, עיתונאי חרדי, התארח היום (שלישי) בתכנית הרדיו של אראל סג"ל ב-103FM והעריך שסגן השר יעקב ליצמן (יהדות התורה) ניסח את הדברים כך שהוא מתנגד לחוק במתכונתו הנוכחית בלבד. "כעת המפלגות החרדיות מבקשות לערוך בו שינויים, ובמידה והם יוכנסו, הוא יעבור והממשלה לא תפורק", טען.
 
על הטענה שהחוק הוא למעשה מתווה טל משופר אמר גיורא כי "יש כאן את עניין המכסות והיעדים שבמידה ולא יעמדו בהם, בחורי הישיבות יהפכו למחויבי גיוס. החרדים לא הסכימו למצב כזה". כאשר נשאל האם שווה לחרדים להפיל את הממשלה עם ההישגים שלהם בה, השיב ש"זו בדיוק נקודת המחלוקת בין ש"ס מצד אחד לאגודת ישראל מהצד השני. הם מתווכחים אם צריך להילחם בכל הכוח על משהו שרק עוד חמש-שש שנים עלול להוביל לבעיה, או שיש לתת לעניינים לזרום. קשה לדעת מה יקרה בשבועיים הקרובים כי זה מאוד תלוי באביגדור ליברמן וכמה הוא יהיה קשוח נגד השינויים. זו הנקודה שמדאיגה את האדמו"רים החסידים שהורו להתנגד לחוק ודרשו להתעקש".


 
מני סיפר לאראל על הוויכוח בין הליטאים לחסידים: "ח"כ אורי מקלב מהצד הליטאי וח"כ מאיר פרוש מהצד החסידי היו שני הנציגים החרדים שעסקו בחוק הזה. כשהדברים הגיעו לנקודה הנוכחית, מקלב אמר שאפשר לחיות עם החוק הזה ופרוש אמר שיש כאן בעיה מהותית. כל אחד הלך לרבותיו והביא את עמדתו. דווקא עמדת פרוש היא זו שהתקבלה".
 

לסיום, התייחס להחלטה של חסידי גור לעבור ללמוד ביידיש. "זו יוזמה מפתיעה מאוד", אמר. "מאז שחסידות גור הגיעה לישראל היא דיברה בעברית ולימדה בעברית. זו סיטואציה שלא כל כך קיימת בעולם החסידי. הגברים מדברים ביניהם בדרך כלל ביידיש בלבד וגור היו ה'ישראלים' שדיברו ביניהם בעברית. אדם עשיר מאוד בלונדון הציע תרומה לחסידים כדי שילמדו יידיש ולכן חסידות גור לא תצא לחופשה וחבריה ילמדו 9 ימים יידיש. חשוב להדגיש שהאדמו"ר לא מסכים שלימודי היידיש יהיו על חשבון לימודי התורה אלא רק בזמני חופשות. כעת הוקמה ועדה שצריכה למצוא את הדרכים איך לעשות את זה. המטרה היא להעביר את כלל הלימודים ליידיש. זו אמירה משמעותית, אם בחסידות גור סברו בעבר שבאמצעות יצירת חברה הומוגנית הם יצליחו לשמר את המחיצות, מסתבר שכעת בדור הנוכחי הצעד הזה נועד להגביה את החומות וליישר קו עם חסידויות אחרות בחו"ל".
עריכה: איתמר זיגלמן