"לא הפתיע אותי שיאיר נתניהו ביקש לבקר בחוות החופש”, אומרת עדית רומנו, ממייסדות החווה, מרכז לימודי לקירוב לבבות בין בני אדם לבעלי חיים שניצלו מתעשיות המזון. “לא יותר מאשר כששף מוכר כמו אייל שני מגיע ועוזר בהצלת בעלי חיים. זה רעיון שהוא מעבר לכל פוליטיקה”. אלא שיש לא מעטים שדווקא כן הופתעו מהסרטון שפורסם לאחרונה בדף הפייסבוק של חוות החופש, ובו נראה בנם הבכור של ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מבקר בחווה. “לראות את כל החיות המדהימות שיש פה שאנחנו רגילים לחשוב עליהן בתור האוכל שלנו, אבל להגיע ולראות שבעצם כל אחת מהן הוא עולם ומלואו”, אומר הבן יאיר בסרטון. “יש לה אהבות, יש לה רגשות, יש לה אופי. תאמרו לילדים שלכם שבעלי החיים שרגילים לחשוב עליהם בתור אוכל הם בעצם עולם ומלואו”. לאחר הביקור, נתניהו ג’וניור אף כתב לעוקביו הרבים באינסטגרם: BE VEGAN (תהיו טבעונים).



לדברי גורמים בקהילה הטבעונית, יאיר, שבחר באורח חיים צמחוני כבר בגיל 18, החל לאחרונה במעבר לחיי טבעונות. לפני זמן קצר, כאמור, הוא ביקש לבקר בחוות החופש הממוקמת במושב עולש שבעמק חפר. לדברי רומנו, הרעיון לצלם את הסרטון ולפרסמו היה של יאיר עצמו. “יאיר הגיע אחר הצהריים עם שומרי ראשו ועם ידידה שמאוד אוהבת בעלי חיים, והראינו לו את החדרים שבהם ישנות החיות, הקרנו סרטוני הצלה, עברנו ליד כל בעל חיים וסיפרנו את סיפורו האישי, והסברנו מי אוהב מגע ומי לא”, מספרת רומנו. “הביקור היה ארוך מאוד וארך כמעט שעתיים. לכל אורכו יאיר נתניהו שאל המון שאלות, התעניין בהמון נושאים ובעיקר התפעל כל הזמן ממה שקורה בחווה. במתחם התרנגולות שהינו לא מעט זמן כי זו הצלה טרייה, והסברנו לו כיצד מטילות מחושמלות למוות לאחר שנתיים קשות בלול. הוא גילה עניין בעדן הפר, בגלי הפרה העיוורת ובטלה גרי והתפלא לשמוע על עמרי ויוסי, החזירים שלנו, ועל העובדה שיותר חזירים נשחטים בארץ מאשר עגלים. הוא שאל על ההבדל בגידול התרנגולת בביצי חופש, שאל על מזון טבעוני, על תזונה טבעונית, איפה אוכלים בחוץ ומה צריך לקנות וכו’. הוא היה מאוד חיובי ונעים.



“לחווה יש אינטרס גדול מאוד בביקור”, מוסיפה רומנו. “מבחינתנו, כל הרעיון של להנגיש את המידע ולקרב את בעלי החיים לציבור שיבוא לראות ולהרגיש - זה חשוב מאוד כדי שאפשר יהיה לפתוח את הלב. כשמדובר בלב של בן ראש הממשלה, יש לזה משקל אחר. חוות החופש קמה כדי לשנות תודעה, לראות בחיות המשק ישויות בעלות לב ורגשות ולאפשר ידע על הפן המוסרי והבריאותי, וככל שיש פה מבקרים שיש להם עוקבים ושכולם מתעניינים במה שהם עושים ואומרים, מבחינתנו זה מאפשר את הפצת הידע בצורה טובה יותר”.



יאיר נתניהו בסרטון. צילום מסך
יאיר נתניהו בסרטון. צילום מסך



סימן שאלה גדול


אלא שהעובדה שדווקא יאיר נתניהו, מי ששמו נקשר בשערוריות שונות וספג לא מעט ביקורת על ביקורו במועדון חשפנות ועל שלל התבטאויות שנויות במחלוקת, הפך לנושא הדגל של הקהילה הטבעונית – אינה מתקבלת בעין יפה על ידי כל חבריה. בעקבות פרסום הסרטון התמלא דף הפייסבוק של חוות החופש במאות תגובות, חלקן עוינות. רוב המתנגדים הביעו מחאה על הסרטון בכיכובו של בנו של ראש הממשלה, ואחרים טענו כי מדובר בתרגיל יחסי ציבור של המשפחה, מאחר שהביקור נערך סמוך להגשת כתב האישום נגד אמו שרה נתניהו בפרשת המעונות בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים. חלק מהביקורת נשמעה מפיהם של גורמים פמיניסטיים, אשר טענו כי עברו של יאיר בפרשת מועדון החשפנות וההקלטות, שבהן נשמע אומר בין היתר על בת זוגו דאז כי הוא “צריך לסדר אותה לחבר'ה - אני סוגר את כל החובות", מעמיד את עמדתו המוסרית בסימן שאלה גדול.



“צר לי על טבעונים ואחרים שראו בפרסום עם יאיר משהו שלילי”, אומרת מצדה רומנו. “הרבה ידוענים מגיעים לפה, והעובדה שזה יאיר הפריעה לגולשים משום מה. מבחינתנו, זה לא רלוונטי מה דעותיו או התבטאויותיו בעבר. אין פה מזימה או קונספירציה משום סוג. אנחנו לוקחות חלק בהצלת חיי בעלי חיים, וכל אדם שקרוב יותר למקום בעל השפעה ולמקבלי ההחלטות מעורר תקווה כי הוא יכול להשפיע יותר. כל אדם בעמדת השפעה או פרסום הוא תקווה גדולה מאוד לשינוי”.



יאיר נתניהו אינו לבד: גורמים שונים במשפחת נתניהו התבטאו בעבר למען זכויות בעלי חיים. כך למשל, באפריל האחרון יצאה שרה נתניהו נגד משלוחי הבשר מאוסטרליה, בעקבות תחקיר ששודר בנושא, והעלתה סרטון שבו אמרה: "הזדעזעתי לראות את התנאים המחפירים שבהם בעלי חיים מובלים למדינת ישראל. זה פשוט קורע לב". אביה של שרה, שמואל בן ארצי, היה צמחוני, והיא אמרה בעבר כי "היא מעוניינת לעזור ככל האפשר בהגברת המודעות והרגישות של אנשים נוספים לסבלם של בעלי החיים בתהליך הזה".



גם ראש הממשלה עצמו התבטא לא פעם בנושא. לאחר מותה לאחרונה של כלבת המשפחה קאיה כתב נתניהו: “למדנו מכלבתנו קאיה מה זאת נשמה ותודעה של בעלי חיים”. בעבר אף בני הזוג סיפרו כי הם ממעטים באכילת בשר, בין היתר בעקבות השפעת הספר "קיצור תולדות האנושות". "קראתי בספר על התודעה שיש לחיות, על צורת הגידול שלהן, על המודעות שלהם לסבלן של חיות אחרות והייתה לזה השפעה", אמר נתניהו.



בקשר יומיומי


הרומן של נתניהו הצעיר עצמו עם עולם הטבעונות החל לפני כחצי שנה כשטל גלבוע, זוכת “האח הגדול” הידועה בפעילותה למען זכויות בעלי חיים, פנתה אליו בבקשה להשתתף בסרטון שיזמה עמותת “קירות שקופים” ואשר כלל סלבריטאים רבים. בפברואר האחרון שיתף יאיר נתניהו פעולה עם גלבוע, והצטלם לסדרת סרטונים שבה נראים מפורסמים צופים בסרטוני שחיטה של בעלי חיים ונחרדים – במטרה לעורר מודעות לתופעה.



הנשיא הצמחוני הראשון. ריבלין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הנשיא הצמחוני הראשון. ריבלין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



“אנחנו בקשר כבר חצי שנה”, מספרת גלבוע. “קודם לכן ביקשתי ממנו להשתתף בסרטון הסלבים של תחקיר בית המטבחיים בחיפה, והוא סירב. הוא כתב לי שהוא מכיר את פועלי ומעריך אותו, אבל הוא לא מתראיין לקמפיינים ציבוריים, והודה לי על ההצעה”.



בהמשך גלבוע שלחה ליאיר הודעה שזכתה ליותר מ־2.8 מיליון צפיות, כשהיא מציינת בפניו למה עובדת היותו צמחוני בלבד אינה מספיקה. “בהתחלה הוא לא ענה, ולהפתעתי אחרי חודש ומשהו הוא היה בסיור בשומרון וצילם גדיים מופרדים מאמם בתעשיית החלב”, היא מספרת. “הוא כתב ברשתות החברתיות משהו בנוסח ‘אל תאכלו בעלי חיים’. מיד אחר כך הוא שלח לי הודעה ואמר שהוא רוצה לעזור. כנראה הוא היה צריך לראות בעיניים ולהרגיש את זה. מאז אנחנו בקשר יומיומי כמעט, הוא מתייעץ לגבי תחליפי ביצה ומאמרים, שואל על תזונאיות ונמצא בתהליך”.



גלבוע אומרת שהיא בטוחה בבחירה האותנטית של נתניהו הבן ומבטלת מכל וכל את הטענות על שימוש ביחסי ציבור. “ביום שבו פורסם כי המשטרה המליצה על הגשת כתב אישום נגד אביו, ראש הממשלה, בתוך כל היום המטורף והקשה הזה, יאיר שלח לי הודעה בעשר בלילה וביקש את התחקיר שעשינו בחיפה כדי להפיץ בוואטסאפ. הרגשתי שיש פה משהו אחר, שיש אצלו חיבור אמיתי ושהכאב שלו אותנטי”.



“התגובות מהעולם מדהימות ומפרגנות” מוסיפה גלבוע. “פעילים מכל העולם מבינים שיש משמעות לעובדה שבנו של ראש הממשלה יהיה טבעוני, ושזה משהו גדול. העובדה שאדם שלא מוכן להתראיין בדרך כלל משמיע את קולו בנושא היא מדהימה בעיניי, אבל התגובות מהארץ הן כבר סיפור אחר”.



גם הוא היה צמחוני. שמואל בן ארצי. צילום פרטי
גם הוא היה צמחוני. שמואל בן ארצי. צילום פרטי



“יאיר נתניהו בוחר בטבעונות, שזה דבר טוב על פניו”, אומר מ’, אקטיביסט שנמנה עם הקהילה הטבעונית. “אבל נשאלת השאלה אם זה בא ממקום אמיתי של רצון להשפיע ולהפוך את העולם למקום טוב יותר, או ממקום אינטרסנטי ואישי של יצירת כותרות על הנושא. טבעונות היא נושא מהותי, ונשאר לקוות שהוא לא מהווה עבור נתניהו רק בסיס לרווח של יחסי ציבור”.



התקווה של האקטיביסטים כעת, בין שהם תומכים במדיניות הממשלה הנוכחית או מתנגדים לה, היא שיגיע היום שבו גם בבית ראש הממשלה יאמצו אג’נדה של אירוח טבעוני, כפי שעשה למשל לראשונה הנשיא רובי ריבלין, שנחשב לנשיא הצמחוני הראשון של ישראל, בברביקיו השנתי של חיילי צה”ל ביום העצמאות.



“אני מסכימה שיש מקום לשנות את התפריטים, אבל אני לא שם עם משפחת נתניהו כדי להסביר, ורק יאיר צמחוני למיטב ידיעתי”, אומרת גלבוע. “ברור לי שברגע שהתפריט שלהם עצמו ישתנה, זה יביא גם לשינוי החוצה. אבל השינוי חייב להיות אצלם קודם. נקווה שבעזרת יאיר זה יקרה, והלוואי, כי ההשפעה שלהם על הציבור אדירה.



“אשמח אם גם ביבי ושרה יגיעו לבקר אצלנו בחווה”, מוסיפה רומנו, “כי ביום שבו האסימון ייפול, והם יבחרו שהם לא רוצים לארח על חשבון סבל של אף חיה, אהיה המאושרת באדם. אני מקווה שאכן יעבור מסר מבית ראש הממשלה, ואנו נטולות ביקורת. דעות פוליטיות אינן רלוונטיות. אני כן יכולה לומר שמאחר שהקדשתי את חיי למען המטרה הזו, אחד משיקוליי בבחירת ראש הממשלה הבא יהיה בהחלט גם מי שיוביל את המדינה לעבר אג’נדה של יחס מוסרי לבעלי חיים והצלתם”.