לאחר המתקפה של שר החינוך נפתלי בנט, וזו של ארגוני ניצולי שואה, נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות ההכרזה על כך שפולין תתקן את החוק המדובר, הבהירו הערב (חמישי) גורמים בסביבת רה"מ כי "ההסכם עם הפולנים לא יובא לאישור הממשלה". 



לאחר ההודעה המשותפת של שתי הממשלות וההרגשה כי העניין מאחורי שתי המדינות, הגיבו היום ב"יד ושם" להכרזה, ומתחו שם ביקורת על ההתנהלות בעניין, והניסיון למזער את חלקם של הפולנים בשואה. לאחר הודעת "יד ושם", הגיעה גם תגובתו של שר החינוך אשר מתח ביקורת עוד יותר חריפה, כשהוא מכנה את ההודעה "חרפה רוויית שקרים".



בהודעה שפרסם הארגון, נכתב כי "הפרסום על כך שממשלת פולין תתקן את התוספת לחוק "המכון הלאומי לזיכרון" השנוי במחלוקת שאושר ב-26 בינואר שנה זו בסיים הפולני, עורר תקוות כי מדובר בהתפתחות חיובית וצעד בכיוון הנכון. בהמשך לכך פורסמה הצהרה משותפת לראשי ממשלות פולין וישראל, שבה הוכרז על מחיקת אותם סעיפים מהתיקון לחוק (55a ו-55b), שהגדירו כעבירה פלילית שדינה מאסר עד שלוש שנים על כל התייחסות פומבית - "בניגוד לעובדות ההיסטוריות" - כי המדינה הפולנית או האומה הפולנית היו אחראים ו/או שותפים באחריות "לפשעים הנאציים שבוצעו על ידי הרייך השלישי".



בנט. זעם על ההכרזה. צילום: מרק ישראל סלם
בנט. זעם על ההכרזה. צילום: מרק ישראל סלם



"בדיקה מעמיקה על ידינו מעלה כי בקביעות ההיסטוריות, שהוצגו כעובדות שאין עליהן עוררין, יש טעויות חמורות והטעיות, וכי גם לאחר ביטול הסעיפים המדוברים מהותו של החוק נשארה על כנה, ובכלל זה האפשרות לפגיעה ממשית בחוקרים, במחקר החופשי ובזיכרון ההיסטורי של השואה".מבהירים : ההסכם עם הפולנים לא יובא לאישור הממשלה.



ארגוני ניצולי השואה אף החריפו את הטון נגד נתניהו, כשאמרו כי דמם של נרצחי פולין הותר על ידו: "ארגוני ניצולי השואה יצאו הערב בהודעה משותפת בעקבות ההודעה שפרסמו ממשלות ישראל ופולין ביחס לחוק הפולני. "אנו מברכים על מהלכים פוליטיים ומדיניים בין ישראל לפולין אבל שום הצהרה פוליטית, או חקיקה כפי שניסתה לעשות ממשלת פולין, או הצהרות חלולות, לא ישנו את האמת ההיסטורית הצרופה".



לדבריהם, "המסמך מלא באי דיוקים משמעותיים וחוטא לאמת ההיסטורית ללא כחל ושרק. כגון אופי פעילותה של המחתרת הפולנית כלפי יהודים, או פעילות ממשלת פולין ממקום שבתה בלונדון שלכאורה פעלה למען הצלת יהודים בגולה. או ריבוי חסידי אומות העולם. הצורר הנאצי לא הפך את הפולנים והיהודים לאחים לצרה. הפולנים הרגו יהודים גם לאחר המלחמה ובמהלכה. והעדיפו להרוג קודם יהודי ואחר כך גרמני. הרבה עובדות היסטוריות נדחקו לפינה במסמך זה והוא בהחלט לא ישנה את חקר האמת הצרופה שסותר את העובדות הכתובות בו. ההצהרה הזו היא כשלג אשתקד ועוד ספין פוליטי בסגנון הזול והמזלזל של רה"מ. דמם של נרצחי פולין הותר היום על ידי שומרי הבית".