בכנסת יאמרו השבוע תודה לידידי ישראל במפגש ראשון מסוגו עם עשרות ראשי קבוצות ידידות מפרלמנטים בכל רחבי העולם, שישתתפו בכנס הוקרה מיוחד. מחר תגיע לארץ רכבת אווירית של ראשי אגודות ידידות עם ישראל מ־32 מדינות שישתתפו בכנס שייפתח מחר ויימשך עד יום חמישי. עד כה אישרו את בואם 65 אורחים מ־32 מדינות, בהם משלחת של אגודת הידידות הפרלמנטרית עם פולין ובראשה יאן קריסטוף ארדנווסקי, שמונה לאחרונה לשר החקלאות בממשלת פולין.
 
משלחות נוספות שאישרו עד כה את הגעתן לכנס, המתקיים בשיתוף משרד החוץ ומשרד ירושלים ומורשת, הן: אזרבייג'ן, אלבניה, ארמניה, אוסטריה, בלגיה, בולגריה, קנדה, קרואטיה, קפריסין, הרפובליקה הדומיניקנית, אסטוניה, פינלנד, צרפת, גיאורגיה, גאנה, יוון, גוואטמלה, לטביה, ליטא, מקסיקו, מולדובה, מונטנגרו, פרו, פרגוואי, פורטוגל, רוסיה, סרביה, ספרד, שווייץ, אוגנדה, אוקראינה ובריטניה.
 
האורחים ייפגשו עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, עם חברי כנסת, עם מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ' ועם מזכירת הכנסת ירדנה מלר־הורוביץ, וידונו עמם בקידום מעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית, במאבק משותף בתנועת ה־BDS, בלוחמה בטרור, בתדמיתה של ישראל בעולם, וכן על סביבה וקיימות, תעשיית ההיי־טק ועוד. 
 

האורחים יסיירו ביישובי עוטף עזה ויקבלו סקירה ביטחונית מבכירים בצה"ל, יבקרו בעיר העתיקה בירושלים ובמשרדי חברת "מובילאיי" ואף יצפו יחד עם חברי כנסת בשידורי משחקי חצי גמר המונדיאל. אדלשטיין אמר לקראת הכנס: "זה הזמן להודות לידידינו הגדולים, תומכי ישראל, העומדים לצידנו בזירות לא פשוטות ברחבי העולם. חברי הפרלמנטים התומכים בנו הם נקודות אור במלחמה היומיומית על צדקת דרכנו".


מאבק באנטישמיות
 
קבוצות הידידות אמונות בפרלמנטים בארצותיהן על הקשרים עם ישראל. חבריהן נמצאים בקשר קבוע עם הכנסת ולעתים קרובות מהווים קול פרו־ישראלי בפרלמנטים שחלקם עוינים לישראל. לדברי המארגנים, הכנס הנוכחי נועד להעצים ולחזק את המחויבות של ראשי הקבוצות לישראל, לדון ביוזמות משותפות לקידום מעמדה של ישראל בעולם ולהודות להם על פעילותם.
 
בכנסת מציינים כדוגמה בולטת לפעילותיהם של ראשי קבוצות הידידות המשתתפים בכנס את החוק שיזם ראש הקבוצה בפרלמנט השווייצרי, אריך וון זיבנטל, בחודש מרץ האחרון, לפיו ייאסר מימון ממשלתי לארגונים המפיצים שנאה, הסתה, אנטישמיות ותמיכה ב־BDS. בקנדה, הוביל סגן ראש קבוצת הידידות דיוויד סוויט, יחד עם ראש הקבוצה, מהלך של החתמת חברי פרלמנט רבים על עצומה הקוראת לממשלת קנדה להגביר את מאמציה למען השבת גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול ז"ל, המוחזקות בעזה.
 
ראש קבוצת הידידות מקסיקו־ישראל, קרלוס איריירטה מרקדו, יזם את שבוע ישראל בקונגרס המקסיקני, שבו מתקיימות הרצאות ומוצגות תערוכות הקשורות בישראל. בגוואטמלה, שבה מונה קבוצת הידידות עם ישראל בהנהגתו של חואן מנואל דיאז דוראן 60 חברי קונגרס מתוך 158, העבירו חברי הקבוצה לפני כחודשיים את חוק "ידידות ישראל־גוואטמלה". החוק קובע כי בכל שנה, ב־14 במאי, יציינו במערכת החינוך ובמוסדות הלאומיים את הידידות בין שתי המדינות וילמדו את ההיסטוריה של מדינת ישראל. בנוסף החתימו חברי הקבוצה עשרות חברי פרלמנט על מכתב תמיכה בהעברת השגרירות לירושלים. המכתב הועבר לנשיא גוואטמלה לפני שהחליט להעביר את השגרירות.