ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להביא כבר ביום שני בשבוע הבא את חוק הלאום לאישור בקריאה שנייה ושלישית, אולם משבר של הרגע האחרון עם הבית היהודי סביב סעיף המשפט העברי מאיים לטרפד את הצעת החוק. יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט, ח"כ ניסן סלומינסקי, המשמש כסגן יו"ר הוועדה המיוחדת המנסחת את חוק הלאום, הודיע כי הוא והבית היהודי יצביעו נגד חוק הלאום מאחר והליכוד מתנגד להכניס להצעת החוק את סעיף "המשפט העברי".



"למרות אישורו הסופי במליאת הכנסת של חוק המשפט העברי שיזמתי והתחייבות מצד גורמים בכירים בליכוד להכנסת המשפט העברי אל חוק הלאום, מסתמן כי הליכוד נסוג בו מהסכמתו", אמר ח"כ סלומינסקי למעריב אונליין. "פניתי לח"כ אמיר אוחנה מהליכוד, העומד בראש הועדה המכינה את חוק הלאום, ודרשתי ממנו להכניס להצעת החוק את סעיף המשפט העברי אבל הוא מתנגד לכך. פניתי לשר יריב לוין, המתאם את קידום החוק מטעם ראש הממשלה, אבל הוא אמר לי שבשל התנגדות ח"כ אוחנה אי אפשר להכניס את הסעיף לחוק", אמר ח"כ סלומינסקי. "לפיכך אני מודיע כי אתנגד לחוק ואלי יצטרפו שאר חברי הכנסת של הבית היהודי. לא נצביע עבור החוק במתכונתו הנוכחית".



הוא הסביר כי "בהצעת חוק הלאום בקריאה הראשונה הוסרה ההתייחסות למשפט העברי כמקור השראה לביהמ"ש במקום בו יש לקונה בחוק, תוך התחייבות שלאחר שחוק המשפט העברי אושר בכנסת הוא יוכנס לחוק הלאום לקריאה השנייה והשלישית. אבל לאחר שהחוק שלי אושר ח"כ אוחנה עדיין עומד בהתנגדותו להכנסת המשפט העברי לחוק הלאום".





"לא יעלה על הדעת שבחוק הלאום לא ייכנס הנושא של משפט עברי, חוק שעבר בכנסת לאחרונה, וראשי הליכוד התחייבו כי ייכנס לחוק הלאום. האם הליכוד החליט לזנוח את המשפט העברי?", שאל ח"כ סלומינסקי והוסיף: "בלעדינו אין להם רוב לחוק הלאום. זה משהו שאני לא מוכן להתפשר עליו".



בתגובה אמר ח"כ אוחנה: "אם חה"כ סלומינסקי יתנגד לחוק הלאום אך בשל כך שהמשפט העברי לא הוכנס אליו, זו תהיה דרך מצוינת להדגים את ההבדל בין הבית היהודי כמפלגה דתית המבקשת להחיל במדינה כללי משפט מעולם ההלכה, לבין הליכוד כתנועה הלאומית-ליברלית המאזנת נכונה בין הדתי ללאומי".


יצוין כי ח"כ אוחנה מתנגד להכנסת סעיף המשפט העברי לנוכח יחסה המפלה של ההלכה לציבור הלהט"בי.



חוק הלאום, בנוסח שיוגש בשבוע הבא, כולל מספר שינויים לעומת זה שאושר בקריאה ראשונה, מה שאפשר לסיעת כולנו להסיר את התנגדותה להצעת החוק.


"מבחינתנו בנוסח החדש יש איזון בין מדינה יהודית ודמוקרטית. סעיף העליונות של יהודית על פני דמוקרטית הוצא ממנה. זו הייתה העמדה שלנו ולאחר שזו התקבלה נסללה תמיכתנו בחוק", אמר יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן.



למרות דבריו, יו״ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, קראה ליו״ר כולנו, משה כחלון, ולחברי מפלגתו שלא לתמוך בחוק הלאום: ״חוק הלאום הוא חוק גזעני ומיותר שכל מהותו היא סיבוב של נתניהו על חשבון אזרחי ישראל הערבים ועל חשבון הדמוקרטיה הישראלית. לא בשביל זה הגעתם לפוליטיקה, אני קוראת לכם לא לשתף פעולה עם הטירוף הזה ולבלום את חקיקת חוק הלאום. זה בידיים שלכם, אל תיקחו על עצמכם עוד כתם שחור בספר ההיסטוריה״, אמרה.