לאחר שפורסם אתמול כי שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס מ"הליכוד" מנע את מינויה של פרופסור יעל אמיתי, מחוקרות המוח המובילות בישראל, לוועדה מדעית ישראלית־גרמנית למדע, מחקר ופיתוח, בשל, לדבריו, חתימתה לפני עשור על עצומת תמיכה בחיילים המסרבים לשרת מעבר לקו הירוק, פרסמה הערב (שני) האקדמיה הלאומית למדעים שהיא מודאגת מביטול המינוי. "עירוב שיקולים פוליטיים בהחלטות הנוגעות למחקר מדעי ולמינויים מדעיים הוא פסול כשלעצמו. צעד זה גורם נזק למדע הישראלי ולמעמדה המדעי של ישראל בעולם", נכתב בהודעה מטעמה.
בהצהרה אשר נוסחה ע"י נשיאי האקדמיה למדעים בעבר ובהווה, נכתב עוד כי "מינויים לגוף מדעי חייבים להיעשות על יסוד כישורים מדעיים. פרופסור יעל אמיתי היא מדענית מצויינת, ולא בכדי נעשתה אליה פנייה מטעם משרד המדע כדי שתכהן בגוף האמור. מהמידע שהגיע אלינו עולה כי הסירוב לאשר את המינוי נבע מעמדה פוליטית שאותה הביעה בזמנו פרופסור אמיתי".

פרופסור יעל אמיתי. צילום: אתר אוניברסיטת בן גוריון
פרופסור יעל אמיתי. צילום: אתר אוניברסיטת בן גוריון


מוקדם יותר פנה ח״כ מוסי רז ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לפתוח בחקירה בנושא: "השר פוגע בקידומה המקצועי של אשת אקדמיה ומאותת לכל אזרחי ישראל כי הם עלולים להיענש על הבעת עמדתם. מדובר במשטרת מחשבות מסוכנת ולא חוקתית", אמר רז.
בנוסף, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופסור יוסף קלפטר פנה לראש הממשלה בדרישה שיתערב בביטול המינוי. במכתב ששלח הוא הדגיש כי שוחח עם שר המדע על הסיבה לביטול המינוי והביע בפניו מחאה אישית על החלטה פוליטית בסוגיה אקדמית מקצועית מובהקת. הוא הוסיף כי "מדובר בסיטואציה מביכה ביותר עבור מדינת ישראל, שבה השר המופקד על המדע לא בוחל בשום אמצעי להאדיר את שמו בקרב תומכיו הפוליטיים ומקריב על המזבח הפוליטי את האינטרסים של מדינת ישראל ואת מעמדה של האקדמיה הישראלית כולה ומסכן מיליוני יורו, שאמורים להגיע לחוקרים ולמדענים הישראלים".