סערה במערכת הפוליטית בעקבות מכתב הנשיא ריבלין על חוק הלאום: שרים וחברי כנסת בעבר ובהווה, מימין ומשמאל, מגיבים היום (שלישי) לטענותיו באשר לכך שהחוק עשוי לשמש כנשק בידי אויבינו, ויש לשקול אותו מחדש. בתוך כך, הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת החוקה, חוק ומשפט מתכנסת הבוקר על מנת להכין לקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק מעוררת המחלוקת.


השר גלעד ארדן אמר בגל"צ: "גם הנשיא עצמו כחבר כנסת היה שותף לחקיקה כזאת. גם לרוב לפעמים יש זכויות. החוק הזה לא רוצה להשאיר מקום לפרשנויות עתידיות של בג"צ. לצערי, חבל מאוד שהמכתב של הנשיא יצבע בצבע לא נכון את החוק הזה. זה צעד מאוד מאוד חריג. יש כאלה שלא כל כך יאהבו אותו. אני לא פרשן של שיקוליו של הנשיא. זכותו להביע את דעתו. יש שיאמרו שיש כאן התערבויות בהליך הפרלמנטרי. זו זכותו להביע עמדה אבל חברי הכנסת הם הנבחרים. מבין את דאגתו אבל החוק הזה לא אמור לפגוע בשוויון".

חריף במיוחד היה ח"כ מטעם הליכוד, מיקי זוהר, שאמר כי "לצערי, הנשיא ריבלין איבד את זה. הוא פשוט שכח את ה-DNA שלו תוך כדי מסעו להתחבבות בכל מחיר על כלל הציבור במדינה. חבל לי שהוא בוחר להמשיך ולתקוף את שלטון הימין ונתניהו בלי הרף".

יועמ"ש הכנסת נגד החוק

בחוות דעת לוועדה המשותפת לחוק הלאום, כתב יועמ"ש הכנסת איל ינון כי הוא ממליץ לא לאשר את הסעיף בנוסח המוצע: "אני סבור כי הנוסח המוצע של סעיף 7ב להצעת החוק חורג בצורה משמעותית מן האיזונים העדינים הנדרשים בהקשר זה. הסעיף עלול להכתים את חוק היסוד החשוב, המבקש לעגן ברמה החוקתית, לראשונה בצורה מפורטת, את זהותה ואופיה של המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי, ואף עלול להביא להתערבות שיפוטית תקדימית בחקיקת יסוד של הכנסת". 
 
עוד הוסיף היועמ"ש: "לאור כל האמור לעיל, אנו ממליצים לחברי הוועדה שלא לאשר את הסעיף בנוסח המוצע. אנו מציעים לשקול אימוץ נוסחים חלופיים המתירים הקמת התיישבות קהילתית נפרדת בעלת ייחוד חברתי-תרבותי, אך כזו שלא ניתן יהיה להדיר ממנה בצורה גורפת אזרחים על בסיס לאומיותם,
דתיותם, נטייתם המינית או מאפיין אחר, ככל שאין בקבלתם כדי לפגוע במרקם החברתי-תרבותי של היישוב".

ח"כ ציפי לבני מטעם המחנה הציונה צייצה בטוויטר ואמרה ש"מול מהלך דרמטי שמשנה את זהותה של ישראל וקובר את מגילת העצמאות צריך תגובה דרמטית. נשיא המדינה מייצג בדבריו את ערכי מגילת העצמאות, את תפיסות אבות הציונות ואת המשפט בשיר בית״ר - ״שם ירווה לו משפע ואושר, בן
ערב, בן נצרת ובני״. הכי הדר שיש, הכי מממלכתי, הכי נשיא".
בוגי יעלון, שר הביטחון לשעבר, צייץ בטוויטר: "לאפשר לישובים לסנן על בסיס גזע, דת, מין, לאום, מוגבלות, גיל, הורות, נטיה מינית או השקפה פוליטית זה צעד מסוכן שמנוגד למגילת העצמאות, ויאפשר להתיר בחוק שנאה והתבדלות. מזל שיש לנו נשיא שמזכיר לנו מהי ממלכתיות. חבל שהפוליטיקאים שמובילים את המדינה שכחו זאת...ותיכף יתקפו אותו כ'סמולן'".

בוז'י הרצוג, יושב ראש הסוכנות היהודית וראש האופוזיציה היוצא, צייץ גם הוא בטוויטר ואמר כי "הנשיא מביע הבוקר בפנייתו לחכי״ם עמדה מוסרית, ערכית ועקרונית שחשוב לכבד להפנים וליישם. עוד לא מאוחר שהכנסת תתחשב בצרכי עם ישראל בארץ ובתפוצות ותיצמד אך ורק לעקרונות מגילת העצמאות, בכך שתשמור בקפדנות על אופיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית ושוויונית"
אורן חזן, חבר הכנסת מטעם הליכוד, התבטא אף הוא כנגד המכתב: "הנשיא ריבלין, עזבת את בית המחוקקים לטובת תפקיד ייצוגי מכובד - הישאר בו ואל תתערב איפה שאף אחד לא ביקש ממך להתערב. התנהלותך מזיקה ומיותרת והיא זו שפוגעות בנו. תבין, מהותו של החזון הציוני היא לאפשר התיישבות יהודית ברחבי ארץ ישראל ולשם כך יש להסיר את הבלמים החקיקתיים שעלולים למנוע זאת. אחרי תמיכתך בהתבוללות, אחרי שהכתמת את כולנו, בני עמך, כאילו בחרנו בטרור, עכשיו מגיע תורה של שנאתך הפרטית כלפי נתניהו. כבוד הנשיא, אל תשתמש בשנאתך כלפי רה"מ כדי לפגוע בעם היהודי!".
 
תמר זנדברג, יושבת ראש סיעת מרצ, הצטרפה לתמיכה בנשיא: "כל הכבוד לנשיא ריבלין וחבל שדברים מובנים מאליהם הפכו להיות ראויים לציון. לא יתכן לעגן אפליה בוטה וברורה בחוק יסוד ועוד להתגאות בזה מהמקפצה. חוק הלאום נע בין מגושם ומיותר לבין מזיק, גזעני ומפלה וצריך לדחותו".


בהמשך, הוסיפה זנדברג כנגד מפלגת "כולנו": "״אין בר דעת אחד שלא מבין שהחוק הזה הוא חוק מביש שאסור לו לעבור. למרות זאת ממשיכים כחלון וחברי מפלגתו לתמוך בהצעה הזאת ולהכשיר את השרץ. אל מול כל היועצים המשפטיים, אל מול הנשיא, אל מול 20% מאזרח ישראל, אל מול עקרונות הדמוקרטיה והשוויון ניצבת לה מפלגת כולנו. עוד לא מאוחר, תתנגדו לחוק הזה שהוא פשוט נטו גזענות״. 
 
אבי גבאי, יושב ראש מפלגת העבודה, צייץ בטוויטר: "מחזק את ידי הנשיא שלנו, רובי ריבלין. ממלכתי, ישר ולא שוכח את הערכים שעליהם הוקמה המדינה".


יהודה גליק הגיב בביקורת חריפה במיוחד: "כל כך מצער שהנשיא פעם אחר פעם לא מצליח להתאפק מלהתערב בנושאים פוליטיים. ההתערבות פוגעת בראש ובראשונה בו ובאמון הציבור במוסד הנשיאות. האם הנשיא אוהב את הפוזה של לקבל מחיאות כפיים מצד אחד? תמהני!".

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת): "נתייצב היום בכנסת כנגד הניסיון לקדם חוק הלאום. אני מברך על פנייתו של הנשיא שמהדהדת גם את עמדת היועץ המשפטי נגד סעיף ההפרדה בדיור. זהו סעיף שמשכתב את ההפרדה בדיור במדינות הדרום בארה״ב בתקופת ההפרדה הגזעית, בה נתלו שלטים ״ללבנים בלבד״. חקיקת סעיף דומה בישראל היא פשיטת רכל מוסרית".

"אבל, חבל שהנשיא לא התייחס גם לסעיף המבטל את מעמד הערבית כשפה רשמית", המשיך ג'בארין. "סעיף זה פוגע קשות במעמדם של האזרחים הערבים ומדיר עוד יותר את שפתם. מקווה שהנשיא ישמיע קול חזק נגד מהלך מסוכן זה. הנוסח המוצע כעת לעניין השפה הערבית פוגע בערבית אף יותר מהנוסח שעבר בקריאה ראשונה. מה רע בלהבטיח לאזרחים הערבים זכות לנגישות בערבית לשירותי המדינה כדי למחוק משפט זה בנוסח המעודכן? השמטת חלק זה חושפת את הכוונות האמתיות של מציעי החוק: לפגוע במעמד הערבית ולהשפיל את דובריה כאזרחים במעמד נחות".

ח"כ סאלח סעאד מהמחנה הציוני: "מכתבו של הנשיא חשוב אך לוקה בחסר בהיותו מתעלם מסעיף הפגיעה בשפה הערבית ובמעמד האזרחים הדוברים אותה. אם סעיף זה לא ישונה בכוונתי לעתור בבג"ץ בשל הפגיעה בשוויון".

ח"כ פנינה תמנו שטה (יש עתיד) הוסיפה: "מחזקת את נשיא מדינת ישראל המתנגד לחוק הלאום במתכונתו ומכניס מעט שפיות וערכים בתוך החלטות ממשלה גרועות שיפגעו במדינה. חוק הלאום במתכונתו הנוכחית מבייש ומבזה את מדינת ישראל כדמוקרטיה ומטיל עליה כתם. אני בעד חוק לאום, אבל כזה שמראה את העצמה שלנו כעם חזק וגאה ביהדות ובדמוקרטיה, עם ששואף לשוויון, ולא עם שמעגן בו סעיפי סלקציה במגורים וערכים בוטים לגזענות. אפשר להיות גם בעד הדגל, בעד ההמנון, בעד ארצנו ויהדותנו אבל גם נגד המחפשים להוציא אותנו מנאורות לנבערות והופכים את החוק לכלי ניגוח בידי ה-BDS ואויבנו".