ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (חמישי) לסערה סביב חוק הלאום וציין כי הוא מקווה להעבירו בקרוב בכנסת. נתניהו אמר בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי בהר הרצל כי "ז'בוטינסקי דבק בערך בסיסי אחד, שמירת הייחוד הלאומי שלנו במולדתנו. הוא לא האמין שנוכל לשמר את הייחוד הלאומי שלנו במקום אחר זולת מולדתנו, זה הבסיס לכל השאר. הוא אמר שעלינו לשמר את הייחוד הלאומי שלנו כאן, בארץ. העיקרון הזה הוא גם מה שמנחה אותנו בהתוויית חוק הלאום, שאני מקווה להעבירו בקרוב בכנסת".



עוד ציין ראש הממשלה: "בדמוקרטיה הישראלית נמשיך להבטיח את זכויות הפרט והקבוצה, אלה ימשיכו להיות מובטחות, אבל זכויות יש גם לרוב, והרוב מכריע. הרוב המכריע בעם רוצה להבטיח את אופיה היהודי של מדינתנו לדורות".

"השילוב הזה של זכות הלאום וזכויות הפרט, השילוב הזה הוא המשמעות של המילים "מדינה יהודית ודמוקרטית", וז'בוטינסקי ללא ספק האמין בעיקרון הזה, קידש אותו, נלחם עבורו, ואנחנו ממשיכים אותו", הוסיף נתניהו.

המאמץ להעביר את החוק קיבל חיזוק משמעותי לאחר שסיעת הבית היהודי הסירה את התנגדותה לחוק. יו"ר ועדת החוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי, שדרש להכניס לחוק את נושא המשפט העברי, אמר הערב בכנס הענקת אות יקיר המשפט העברי של לשכת עורכי הדין: "אני שמח לעדכן כי הגעתי לסיכום לגבי חוק הלאום ובסעיף 1 (ב) תתווסף המילה 'הדתית'. הנוסח החדש יהיה: מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא מממש את זכותו הטבעית, התרבותית, הדתית וההיסטורית להגדרה עצמית".

מוקדם יותר היום התקיים דיון סוער בוועדה המיוחדת לחוק הלאום, בראשותו של ח"כ אמיר אוחנה, שדנה במאות הסתייגויות שהוגשו להצעת החוק השנויה במחלוקת. במהלך הדיון אמרה חברת הכנסת יעל גרמן כי "כשעמדנו מול מיידאנק בפולין לא יכולנו שלא לחשוב על הפולנים ששתקו מול העוול. הלקח שלנו כיהודים הוא לא לשתוק מול העוול". חבר הכנסת אבי דיכטר אמר כי "ההשוואה שלך מזעזעת". ח"כ מיקי זוהר הוסיף ש"דבריה החמורים של ח"כ גרמן מייצגים את הזיוף השמאלני בהתגלמותו. בעיניה שמירה על הלאום היהודי היא עוול, ומדינה ששומרת על הציביון שלה ועל היותה בית לעם היהודי היא טעות. עם ערכים מעוותים שכאלה, ספק אם הייתה קמה המדינה".

גרמן בוועדת חוק הלאום. צילום: מרק ישראל סלם


בין ההסתייגויות, אחת שהוגשה על ידי ח"כ בני בגין (ליכוד), המבקש למחוק כליל את סעיף 7ב הקובע כי "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת". חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס מבקשת גם היא למחוק כליל את הסעיף. היא הסבירה: "סעיף זה בחוק הלאום מתיר ומעודד אפליה, פילוג ופירוד בין הקבוצות השונות בקרב היהודים והישראלים בכלל". 



ח"כ בגין ביקש להכניס לנוסח החוק את ערך "השיוויון" הנעדר מהנוסח הקיים ולקבוע כי "ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, המושתת על יסודות הח רות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל ומקיימת שוויון זכויות לכל אזרחיה". עוד מבקש ח"כ בגין לקבוע כי "ערבית היא שפה רשמית שנייה במדינת  ישראל".

שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי) הציע נוסח פשרה במקום סעיף 7ב השנוי במחלוקת: "המדינה תפעל לייהוד הנגב והגליל ואזורים ויישובים נוספים, שייקבע ביחס אליהם כי הדבר נדרש משיקולים לאומיים ולפיתוח התיישבות יהודית בהם, בין היתר באמצעות תמריצים לעידוד הגירת יהודים אליהם; (ב) המוסדות הלאומיים, באופן עצמאי או בשיתוף פעולה עם גורמי המדינה, יפעלו לישוב יהודים בכל חלקי הארץ".