הוועדה המיוחדת לחוק הלאום, המשיכה היום (שני) את דיוניה, לאחר שאתמול הושגה סוף סוף הסכמה לגבי הנוסח של סעיף 7ב', המתייחס להתיישבות הקהילתית והיועמ"ש, אביחי מנדלבליט, הסיר את התנגדותו. אלא שגם היום התפתחה מחלוקת בדיון במהלך דבריו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי. בהתייחסו להסתייגות של חה"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) שביקש להוסיף את עידוד ההתיישבות היהודית ב"ארץ ישראל" אמר נזרי: "אנחנו מתנגדים להוספת 'בארץ ישראל', בין השאר בגלל ההשלכות הבינלאומיות שיש לכך שהובאו בפני הדרג המדיני". 


חה"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) התפרץ לדבריו: "מה נפקא מינה? זה אומר כלום ושום דבר. לפרשנות שלו אין שום משמעות. אני המחוקק. הוא לא פרשן מוסמך, הוא כלום. זה לא מה שהקואליציה התכוונה". לאחר שחברי הוועדה דרשו את התנצלותו על "הכלום" התנצל מעומק לבו והמשנה נזרי קיבל התנצלותו.

המשנה ליועמ"ש הגן בדיון על סעיף 7ב' החדש שאומר כי "המדינה רואה בפיתוח ההתיישבות היהודית ערך לאומי, וכן תפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה". נזרי הסביר כי הסעיף המדובר אין משמעו שאסור לערבים לקנות דירה ביישוב. "יש פה הצהרה של התיישבות יהודית כערך לאומי. זה לא יאפשר שרק יהודי יוכל לגור באותה התיישבות יהודית אך זה כן נותן משמעות שלהתיישבות יהודית יש ערך".

לטענת נזרי, לסעיף בכל זאת יש משמעות הצהרתית כשמדברים על חוקה ועל חוק יסוד. "בבוא העת, כשירצו לקבל החלטות מנהלתיות ולעודד הקמת ערים יהודיות, יישענו על הסעיף הזה בהקשר זה אבל אי אפשר יהיה להקים עיר ולכתוב עליה 'עיר יהודית'. ניתן יהיה לפרש זאת כדי לתת תמריצים לערים יהודיות, הקמה ופיתוח. אם עושים מבני ציבור של בתי כנסת ולא מסגדים ברור שזה מיועד לציבור היהודי. אך עדיין זה לא אומר שיהיה אסור לאזרח ערבי לקנות דירה בעיר החדשה שתוקם. זה כן נותן אפשרות של עידוד ערים שמאוכלסות בהתיישבות יהודית. עיקרון השוויון שמונע בעינינו את האבחנה בין הלאום הערבי ליהודי בפרט יישמר, אך החוק הזה כן נותן משקל לזכויות הקולקטיביות היהודיות. חוץ מברשות הפלסטינית, שם יש דין מוות למי שמוכר קרקעות ליהודים, אני לא מכיר עוד חוקה עם סעיף כזה, אבל אין גם עוד מדינה דמוקרטית שהיא יהודית".

מחלוקת נוספת פרצה הדיון הופסק להתייעצות סיעתית לאחר שיהדות התורה וש"ס הודיעו כי הם דורשים לשנות את סעיף ימי המנוחה והשבתון אחרת ישקלו הצבעתם על החוק; המשנה ליועמ"ש הממשלה ויועמ"ש הוועדה השיבו על הטענות בנוגע לימי המנוחה כי נוצרת דיס-הרמוניה אך לא ניתן לתקן בשליפה.