לאחר שראש הממשלה הפתיע והביע תמיכה בפונדקאות לאבות יחידנים נדחתה ההצבעה על החוק שהייתה אמורה להיערך במהלך מרתון ההצבעות בכנסת הלילה (שלישי) לפני היציאה לפגרת הקיץ. בישיבת סיעת הליכוד שהתקיימה אתמול פנה ח"כ אמיר אוחנה, נציג התא הגאה בליכוד, לראש הממשלה בבקשה לפעול לתיקון חוק הפונדקאות לפני שזה עולה להצבעה בקריאה השלישית ויקבע את החרגתם של להט"בים מהזכות להורות בישראל.



נתניהו הפתיע את אוחנה ואת הנוכחים כשענה לו: "אני תומך בפונדקאות לאבות יחידנים ואם אי אפשר יהיה להכניס את זה כתיקון לחוק עכשיו אפשר לעשות זאת באמצעות הצעת חוק פרטית שלך". יש לציין, הצעת החוק הנוכחית מבדילה הן גברים שמעוניינים להיות אבות חד הוריים והן זוגות גברים הומואים ממעגל הזכאים לפונדקאות. באמירתו בחר נתניהו ללכת על הקו הדק שבין השמרנות המאפיינת את הקואליציה בכל הנוגע להכרה בזכויות להט"ב לבין הטאבו המוחלט של הסיעות הדתיות על הכרה בזוג מאותו מין כמשפחה. התגובות, הן מתוך הקואליציה והן מהאופוזיציה, לא איחרו להגיע. 



ח"כ מרב בן ארי (כולנו) מהקואליציה מתחה ביקורת עוקצנית על ראש הממשלה: "פתאום נזכר רה"מ שיש חוק פונדקאות וח"כ ממפלגתו שהוא הומו עם ילדים מפונדקאית מחו"ל. איפה היה רוה"מ עד היום? כנראה 'חמק לו' תוך כדי טיפול בטרור העפיפונים...". ח"כ יואל חסון, יו"ר סיעת המחנה הציוני הוסיף: "רה"מ אתה צודק, צריך לתקן את החוק והאופוזיציה מוכנה להירתם למהלך משותף לתיקון חוק הפונדקאות עוד השבוע ואם לא אז בתחילת מושב החורף".



ואכן למספר שעות אחה"צ היה נדמה כי בעקבות הלחץ הציבורי שהפעילו ארגוני הלהט"ב וחברי כנסת מהאופוזיציה שוקלת הממשלה לעכב את ההצבעה בקריאה השלישית במליאת הכנסת על התיקון לחוק הפונדקאות, עד למושב החורף של הכנסת אחרי החגים. ח"כ חסון הצהיר כי הצליח להגיע להסכמה עם יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) על דחיית ההצבעה "שתאפשר לעשות עוד שינויים ולהילחם מול הממשלה לשנות את העוול שהוא מייצר נגד הקהילה הגאה". אבל זמן קצר לאחר מכן הכחיש אמסלם את ההסכמות בשיחה עם כתבים ואמר: "היה ניסיון לדחות את ההצבעה והוא לא צלח".



מתברר כי בסביבתו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה) הפעילו לחץ כבד על אמסלם שלא לדחות את ההצבעה ונכון לאמש המשיכו מאמצים להגיע להסכמות בנושא. גורמים באופוזיציה טוענים כי חברי כנסת מהליכוד שלא רוצים להזדהות, הם אלה שלחצו על יו"ר הקואליציה אמסלם לדחות את ההצבעה ולמעשה רתמו לשם כך את האופוזיציה כדי שלא להראות כ"מורדים".



ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שרת הבריאות לשעבר שהעבירה את חוק הפונדקאות השוויוני ללהט"בים בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת אמרה: "סוף סוף הקואליציה מבינה שהקהילה הגאה היא פלח נכבד מהאוכלוסיה שלא תשב ולא תשקוט כשירמסו את זכותיה. טוב יעשו בקואליציה אם לא יעלו את חוק הפונדקאות המפלה להצבעה וחבל שההחלטה מגיעה בעקבות לחץ ציבורי ולא בראייתם כשווים בין שווים".