לקראת ביקור נשיא המדינה ראובן ריבלין בקרואטיה, נשמעת בארץ ביקורת קשה על יחס הקרואטים למשטרם הפשיסטי במלחמת העולם השנייה.
הנשיא ייצא הערב לביקור ממלכתי בקרואטיה בהזמנת נשיאה קולינדה גרבר קיטרוביץ, ובמסגרתו הוא יסייר במחנה הריכוז וההשמדה יאסנובץ’, המכונה “אושוויץ של הבלקן”, שבו נרצחו כ־600,000 איש, בהם רבבות יהודים.
 
יאסנובץ’, שפעל בשנים 1941־1945, היה מחנה הריכוז וההשמדה הגדול ביותר בקרואטיה. הוא הוקם על ידי משטר האוסטשה הפשיסטי של התנועה הלאומנית הקרואטית, שהקימה ממשלת בובות פרו־נאצית. במחנה רוכזו ונרצחו כל אויבי המדינה, בעיקר סרבים, אך גם יהודים, צוענים ומתנגדי שלטון קרואטים ובוסנים. 


לקראת הביקור אומר צייד הנאצים ומנהל מרכז ויזנטל בישראל, ד”ר אפרים זורוף: “ריבלין צריך להעלות את הבעיה של נוסטלגיה לאוסטשה בקרואטיה וחוסר היכולת שלהם להתמודד עם העבר של מלחמת העולם השנייה.

“בקרואטיה מנסים למרוח את העבר הבעייתי שלהם”, הוא מציין, “הבעיה היא שמערכת החינוך והשיח ציבורי לא מוקיעים באופן חד־משמעי את פשעי האוסטשה. ביאסנובץ’, למשל, הוקם מוזיאון, אולם כשאתה מבקר שם אתה לא מבין מי היו האוסטשים, מה הם רצו ולמה הם שנאו כל כך יהודים”.
 
“בתקופת השואה האוסטשים היו איומים”, אומר עוד זורוף, “מתוך 40 אלף יהודי קרואטיה 20 אלף נרצחו על ידי האוסטשים בלי שום מעורבות של גרמנים. 10,000 נוספים נרצחו באושוויץ, ורק 10,000 ניצלו. ריבלין צריך לזכור שההתמודדות עם העבר של מלחמת העולם השנייה בקרואטיה מתנהלת באמביוולנטיות. רבים מעריצים את האוסטשים ורואים בהם גיבורים לאומיים, והמנהיגות לא משדרת מסר ברור נגדם. הייתי רוצה שהנשיא ידגיש בדבריו שעוד ארוכה הדרך להתמודדות אמיתית של קרואטיה עם פשעי העבר. שהם צריכים לחזק את החינוך של החברה הקרואטית ושהמנהיגות שם צריכה להיות ברורה וחד־משמעית - ולהוציא כרטיס אדום לאוסטשה”. 
 
כסימפטום לתופעה מציין זורוף את קבלת הפנים ההמונית שנערכה בזאגרב לנבחרת קרואטיה בתום המונדיאל. “כוכב הנבחרת לוקה מודריץ’ הזמין לבמה את הזמר הלאומן הניאו פשיסט והאנטישמי מרקו פרקוביץ, (‘תומפסון’), הידוע בשירים לאומניים כמו ‘להרוג את הסרבים’. מודריץ’ וכל שחקני הנבחרת שרו אתו כל השירים הלאומניים. בעיני זו פשוט זוועה”.

זורוף מספר כי מחה בכלי התקשורת הקרואטים על שיתופו של פרקוביץ בקבלת הפנים לנבחרת וקיבל גל של תגובות נאצה ואיומים על חייו. בביקורו יסייר הנשיא בתערוכת יצוא ביטחוני ישראלי בקרואטיה וייפגש עם שר ההגנה הקרואטי. לאחר מכן ימשיך לביקור רשמי בסרביה, שם ישתתף בטקס לקריאת רחוב על שמו של בנימין זאב הרצל, שמשפחתו נולדה וחיה במדינה.
 
את הנשיא ילוו בביקורו שר החקלאות אורי אריאל, שר הכלכלה אלי כהן וכן משלחת אנשי עסקים ישראלים בכירים ומשלחת של התעשיות הביטחוניות הישראליות.