ברקע המתיחות והאזעקות שנשמעו הבוקר (שני) בצפון בגליל ובגולן וירי טילי הקלע דוד בעקבות הלחימה בסוריה, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב וגרנל ולרי גרסימוב, רמטכ"ל צבא רוסיה, ינחתו היום בישראל וייפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. 



"אני אפגש היום עם משלחת רוסית בראשות שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ורמטכ"ל צבא רוסיה, גרסימוב. המשלחת מגיעה לבקשתו של הנשיא פוטין, בשיחה שהוא קיים איתי לפני ימים אחדים. אני אדון עמה בסוגיות אזוריות, ובראשן המצב בסוריה. אני אציג למשלחת הרוסית את העמדה שהצגתי בפני הנשיא פוטין בביקורי האחרון במוסקבה: ישראל עומדת על כך שהסכמי ההפרדה בינה לבין סוריה יכובדו כפי שכובדו במשך עשרות שנים עד פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, וישראל תמשיך לפעול נגד כל ניסיון של איראן וגרורותיה להתבסס צבאית בסוריה", אמר נתניהו בישיבת הממשלה.

עוד ציין נתניהו בהקשר של איראן כי הוא "מבקש לשבח את העמדה התקיפה שביטאו אתמול הנשיא טראמפ ומזכיר המדינה פומפאו נגד התוקפנות של המשטר באיראן. במשך שנים המשטר הזה פונק על ידי המעצמות, וטוב לראות שארצות הברית משנה את המשוואה הפסולה הזאת.בהקשר זה אני חייב לציין ששיתוף הפעולה המדיני והצבאי שלנו עם ארצות הברית הוא בשיא של כל הזמנים". 

נתניהו בישיבת ממשלה. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90


על סוגיית המסתננים אמר ראש הממשלה: "הממשלה עושה מאמצים כבירים להוציא מסתננים בלתי חוקיים מהמדינה. המאמצים האלה נמשכים כל הזמן והם חובקי עולם. בינתיים, תושבי השכונות בדרום ת"א ובמקומות אחרים נאנקים תחת הנטל של המציאות המורכבת, ולכן הממשלה תאשר היום החלטה חשובה ונכונה. אנחנו נגדיר אזורים בהם שיעור המסתננים הבלתי חוקיים הוא גבוה כאזורי עדיפות לאומית. אנחנו נשקיע עשרות מיליוני שקלים לטובת שיקום וחיזוק התשתיות בדרום תל אביב וכן לשיפור תחומי הרווחה, החינוך והבריאות. המהלך הזה הוא הכרחי לחיזוק החוסן הכלכלי והחברתי של תושבי השכונות, שכאמור מתמודדים עם אתגרים רבים, ובצד זה נמשיך את המאמצים הדיפלומטיים שלנו להוצאת המסתננים. אנחנו מחויבים לזה".

אזעקות בצפון הארץ

כאמור, מספר אזעקות נשמעו מוקדם יותר בגליל העליון וברמת הגולן שבצפון הארץ. דובר צה"ל מסר כי הן הופעלו כתוצאה מזיהוי שיגורים המבוצעים במסגרת הלחימה הפנימית בסוריה ונפלו בשטח סוריה. לאור זאת שוגרו שני מיירטי קלע דוד אל מול זיהוי רקטות שהיה חשש שיפגעו בשטח ישראל.

בתוך כך, כלי תקשורת בסוריה ובלבנון דיווחו אמש שמטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו מרכז מחקר בעיר מסיאף שבמחוז חמה במערב סוריה. על פי הדיווחים, המטרה הייתה מפעל מחקר ומפעל לייצור נשק הגנתי, ובמהלכה שוגרו חמישה טילים. 

על פי כלי התקשורת בלבנון, המטוסים חגו במרחב האווירי של המדינה, באזור בקעת הלבנון. ערוץ אל־מיאדין, המקורב לחיזבאללה, ציטט מקורות סורים שהתייחסו לתקיפה, ואמרו כי "מטוסים ישראלים נחשפו על ידי המכ"מ. הם שיגרו ארבעה טילים, שלושה מהם יורטו על ידי מערך ההגנה האווירי והרביעי נפל ליד המפעל במסיאף שבפרברי חמה". מקורות רפואיים בסוריה הוסיפו ששני בני אדם נפגעו בתקיפה הישראלית ופונו באמבולנסים לבית החולים הלאומי מסיאף כשמצבם מוגדר כטוב".
 
אתמול בבוקר התיר צה"ל לפרסם את העובדה כי 800 אנשי "הקסדות הלבנות" הועברו, במבצע צבאי חשאי, מהגבול הסורי דרך ישראל אל ירדן ושם נקלטו על ידי כוחות הביטחון המקומיים. מירדן, יועברו אנשי הארגון לבריטניה, לקנדה ולגרמניה. הפינוי החל במוצאי שבת, כאשר כוח האו"ם סייע לאנשי "הקסדות הלבנות" לחצות בבטחה מדרום־מערב סוריה לשטח רמת הגולן בישראל. לפי העיתון הגרמני "בילד", הפינוי הוא תוצאה של משא ומתן בין ארה"ב, רוסיה והמשטר הסורי.
 
לאחר המבצע, אישר צה"ל את הפרטים והוסיף: "בהמשך לבקשת ארה"ב ומדינות אירופיות נוספות, ובהתאם להנחיית הדרג המדיני השלים צה"ל בשעות האחרונות מאמץ הומניטרי לחילוץ פעילים בארגון סורי אזרחי ובני משפחותיהם משטח הלחימה בדרום סוריה, לאחר שנשקפה סכנה מיידית לחייהם. העברתם של הנמלטים דרך ישראל בוצעה כמחווה הומניטרית יוצאת דופן, והם הועברו מישראל למדינה שכנה. ישראל לא מתערבת בלחימה הפנימית בסוריה, וממשיכה לראות במשטר הסורי אחראי לכל הנעשה בשטח סוריה".
 
ברחבי העולם פרגנו לישראל ושיבחו את המבצע. שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מודה לישראל ולירדן על המבצע המורכב. אלה חדשות נפלאות, הם אמיצים ביותר, זאת קרן אור אחת". גם שר החוץ של גרמניה פרגן: "כעת יש להגן עליהם ולהציע להם מקלט מדיני". שרת החוץ של קנדה הוסיפה: "שמחה לראות שמשתפים פעולה ומנסים לשמור על אנשי הקסדות הלבנות".