במערכת הפוליטית מגיבים הערב (שבת) להודעה הדרמטית של זוהיר בהלול על התפטרותו מהכנסת. בהלול שכיהן עד היום כח"כ מטעם המחנה הציוני,, הצהיר בשידור חי בתוכנית "פגוש את העיתונות" כי הצעד הדרסטי מגיע בעקבות חוק הלאום שעבר בשבוע שעבר בכנסת, שמדיר לטענתו את כל המגזרים שאינם יהודים.

שר החינוך נפתלי בנט, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ישנו עליהום בלתי מוצדק על חוק הלאום, שכולל כעת את ההתפטרות של זוהיר בהלול שאמר שהזהות הפלסטינית שלו יותר חזקה מהישראלית. כנסת ישראל לא תבכה על כך. שיתפטר".

במפלגת העבודה אמרו כי הביעו צער על ההודעה ואמרו כי "חוק הלאום הוא בעיטה בראש של למעלה מחמישית מאוכלוסיית ישראל, שהיא מדינה יהודית איתו או בלעדיו. כשנחזור לשלטון נתקן גם את החוק הזה, ונוסיף את מה שאמור להיות ברור מאליו, את המילה "שוויון". במקומו של בהלול ייכנס לכנסת הח"כ לשעבר משה מזרחי.
יו"ר האופוזיציה הנכנסת ציפי לבני ציינה כי היא ״מצרה על הודעתו של זוהיר בהלול במיוחד בימים בהם עריצות הרוב ולאומנות קיצונית פוגעות בקהלים ומיעוטים בחברה. זה הזמן לשלב כוחות של כל המאמינים במדינת ישראל שהיא גם יהודית וגם דמוקרטית עם שיוויון לכל".

ח"כ שלי יחימוביץ אמרה: "אף שמי שיכנס לכנסת במקום בהלול הוא משה מזרחי, איש ראוי ביותר וידיד אישי, הודעת התפטרות של זוהיר, אדם איכותי, מתון ומעורה בחברה הישראלית כולה -  מצערת ביותר ומבשרת רעות. העובדה שערבי ישראלי המעורה עמוקות בחברה הישראלית הכללית אינו מסוגל עוד להישאר בכנסת – היא אחד מפירות הביאושים הרבים של חוק הלאום הגזעני, שהוא הרסני לחברה הישראלית".
יו"ר מרצ תמר זנדברג כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "עוד עדות לקרע הנורא שיצרה ממשלת ישראל בין אזרחיה היהודים והערבים ובעלבון שבחוק הלאום המיותר הזה. ראינו כיצד אפילו אבי גבאי ומפלגת העבודה גרמו לו להרגיש לא רצוי ואני קוראת לבהלול להצטרף אלינו ולהיאבק יחד איתנו כנגד הכוחות החשוכים".

ח"כ עמיר פרץ: "ההחלטה של זוהיר בהלול היא עדות קשה לשבר הערכי והדמוקרטי שמאיים לקרוע לגזרים את רקמת החיים המשותפים בין ערבים ליהודים בישראל. התפטרותו חייבת להפוך לאזעקת השכמה לכל מי ששכח שהדמוקרטיה המותקפת היא תעודת הביטוח לכל אזרח ישראלי בלי הבדל דת, גזע ומין. אני מביע צער על החלטתו של זוהיר שהוכיח יכולות פרלמנטריות, יכולת ליצירת שיח מכבד תוך חידוד מסרים ועמידה על עקרונותיו. אני בטוח שימשיך לתרום למאבק על הגנתה של הדמוקרטיה הישראלית".

ח״כ עפר שלח, יו״ר סיעת יש עתיד, אמר: "זוהיר בהלול, ידידי הטוב, הגיע לפוליטיקה הישראלית כדי לקדם שילוב וידידות בין ערבים ליהודים. ‬
‫התפטרותו על רקע חוק הלאום, רק מוכיחה את הנזק בחוק חסר התוכן והפוגעני הזה. ‬כנסת שמחוקקת חוק כזה ואין בה מקום לזוהיר, היא כנסת של בושה".

"הבין שלנצח יהיה זר במפלגתו"


ח"כ דוד ביטן טען לעומת זאת ב"פגוש את העיתונות" כי חבריו למפלגה של בהלול הם הגורם לפרישתו. "הוא לא היה יכול לעמוד מול ההתלהמות ברשימה המשותפת. הוא חיפש סיבה להתפטר. החברים שלו מהמפלגה אמרו לו 'לך הביתה'".

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ): "מפלגת העבודה מעולם לא ניסתה לייצר שותפות יהודית ערבית אמיתית, אלא חיפשה "ערבים טובים", שבתמורה למקום בכנסת, מוותרים על לאומיותם. 3.5 שנים חשב זוהיר בהלול שיוכל לשנות זאת, אבל בסוף גם הוא הבין שלנצח יהיה זר במפלגתו. מפלגה שהיו"ר שלה, הודיע כי יפעל להדחתו מהרשימה רק מכיוון שסירב לקחת חלק בחגיגות 100 שנה להצהרת בלפור. כמי שפעל כל חייו לשותפות יהודית ערבית ולהתערות האזרחים הערבים בחברה הישראלית, מקומו של בהלול איתנו במרצ, המפלגה היחידה שמקדמת בד בבד שותפות ושילוב אמיתיים".