רוסיה לא יכולה לכפות על איראן לצאת מסוריה, אלא רק לנסות לשכנע אותה, כך אומר השגריר הרוסי בישראל, אנטולי ויקטורוב  בראיון לחדשות עשר ששודר הערב (שני). עם זאת, הוא הדגיש כי אם הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה ייושם מחדש – יהיו באזור הסמוך לגבול ברמת הגולן רק כוחות סדירים של הצבא הסורי, כפי שדורשת ישראל.



השגריר, שנכנס לתפקידו באפריל האחרון, אמר כי הנשיא ולדימיר פוטין אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתם האחרונה לפני כשלושה שבועות, שרוסיה תיקח לתשומת לבה את האינטרסים הביטחוניים של ישראל בכל הסדר עתידי בסוריה. "אנחנו רוצים לראות שכל סעיפי ההסכם מיושמים. אנחנו מסכימים כי בצד השני של הגבול (ברמת הגולן) יהיו רק יחידות סדירות של הצבא הסורי", אמר ויקטורוב. "הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל היא במקום גבוה בסדר העדיפויות שלנו. ביטחון מדינת ישראל אינו רק מילה ריקה עבור מדיניות החוץ של רוסיה".

 
כיצד תוודאו שכוחות איראנים, אנשי חיזבאללה וחברי מיליציות שיעיות לא יפעלו באזור הסמוך לגבול עם ישראל בדרום מערב סוריה? 

"אף כוחות שאינם כוחות סדירים של צבא סוריה לא יהיו באזור החיץ הזה בדרום מערב סוריה. הפרטים הספציפיים נדונו (בין ישראל לסוריה) אבל זה לא יהיה מועיל לחשוף אותם".

"סוריה הזמינה את האיראנים, נוכחותם לגיטימית"
 
בשבוע שעבר נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, ועל פי גורם מדיני בכיר בפגישה סוכם כי רוסיה תרחיק את האיראנים ל-100 ק"מ מהגבול. השגריר הרוסי סירב לאשר את הטענה הזאת, אך אמר כי רוסיה וסוריה זקוקות בשלב זה לסיוע של היועצים הצבאיים האיראנים ולמיליציות האיראניות כדי לסיים את הקרבות נגד ארגוני המורדים.

פגישת נתניהו ולברוב. צילום: חיים צח, לע"מ
פגישת נתניהו ולברוב. צילום: חיים צח, לע"מ

 
"יש להם תפקיד מאוד חשוב במאבק המשותף שלנו לחסל טרוריסטים בסוריה", אמר השגריר. "לכן בשלב זה אנחנו חושבים שדרישות לסלק את החיילים הזרים משטח סוריה אינן מציאותיות. הנוכחות האיראנית בסוריה לגיטימית לחלוטין בהתאם להחלטות האו"ם ולאמנת האו"ם. הממשלה הסורית הזמינה אותם".
השגריר הרוסי הבהיר עוד כי מידת ההשפעה של רוסיה על קבלת ההחלטות של איראן בסוריה הינה מוגבלת בלבד. "אנחנו יכולים לדבר עם השותפים האיראנים שלנו בכנות ופתיחות רבה ולנסות לשכנע אותם לעשות או לא לעשות משהו...אבל אנחנו לא יכולים לכפות עליהם".

לגבי התקיפות הישראליות בסוריה, אמר השגריר כי רוסיה אינה מסכימה עם כל הפעולות הצבאיות שישראל מבצעת בסוריה – הן נגד צבא אסד והן נגד הכוחות האיראנים. "אנחנו לא בסדר עם שום פעולה כוחנית. כיצד נוכל להיות מרוצים עם שימוש בארטילריה, שיגור טילים והפצצות של מטוסי קרב באזור הזה?". מנגד, רומז השגריר כי רוסיה גם אינה מתכוונת לנסות לכפות על ישראל לא לפעול בסוריה. "אנחנו לא יכולים להכתיב לישראל כיצד לפעול", הוא אמר.
מנקודת מבטה של רוסיה, האם יש לישראל חופש פעולה נגד מטרות איראניות בסוריה?
"זה לא תפקידה של רוסיה לתת לישראל את החירות לעשות משהו או למנוע ממנה לעשות משהו".

"בישראל יודעים טוב יותר ממדינות אחרות מה קרה בפרשת סקריפל"

השגריר התייחס גם לפרשת הרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל ובתו יוליה בחודש מרץ באנגליה ולעובדה שישראל, בניגוד למדינות אחרות, לא גינתה את רוסיה ולא גירשה דיפלומטים רוסים משטחה. "התגובה הישראלית היתה מאוזנת ומדודה", הוא אמר. "לישראל יש שירותים חשאיים וסוכנויות מודיעין טובות מאוד – הם ידעו מה קרה שם יותר טוב ממדינות אחרות. הם ידעו שלרוסיה לא היה כל תפקיד בתאונה הזו. אני לא קורא מסמכים של המודיעין הישראלי, אבל הנח לי לנחש. הנח לי להאמין בזה".

גם לטענה על מערובות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב, התייחס ויקטורוב: "אין הוכחות. ההצעה שלנו לכל מי שמאשים את רוסיה בהתערבות בבחירות – תראו מסמכים. שימו מסמכים על השולחן. אני לא מתכוון להמשיך לדון בנושא הטיפשי הזה".

סרגיי סקירפל. צילום: רויטרס
סרגיי סקירפל. צילום: רויטרס
האם ישראל צריכה לדאוג שרוסיה אולי תנסה להתערב בבחירות כאן?   
"אין לישראל מה לדאוג. אל תדאגו".