סערת חוק הלאום נמשכת והמאבק הדרוזי צובר תאוצה. שמונה מפכ"לי עבר ועוד כ-70 ניצבים כבר חתמו על גילוי דעת המתנגד לחוק הלאום שחוקק בשבוע שעבר. מפכ"ל המשטרה לשעבר, רב ניצב בדימוס אסף חפץ, הסביר היום (שלישי) את התנגדותו לחוק בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM. "הדרוזים והערבים משרתים במשטרה כתף אל כתף. מהות החוק יוצר תחושה של אזרחים סוג א' ואזרחים סוג ב', זה חורה לי ולכל המשטרה", אמר חפץ.
 
"לא נכנסתי למהות החוק ולא שקעתי בו. הספיק לי לשמוע את מרדכי קרמניצר ואת בני בגין מתבטאים כנגד החוק כדי להבין שיש בו תקלות", אמר המפכ"ל לשעבר. "עצם המהומה שהוא מעורר מחזקת את התחושה שלא היה בכלל צריך לחוקק אותו. אחוזים נכבדים מאוד של בכירים במשטרה הם דרוזים. התחושה גם של קציני הצבא היא שהחוק לא היה צריך להיחקק ויש לתקן אותו. החוק ניתן לפרשנויות והדרוזים נפגעים".
 
אראל סג"ל התייחס לדבריו: "גם בהתנתקות נפגעו המון אנשים אך זה היה החוק של המדינה. החוק מקבע את מגילת העצמאות של מדינת ישראל שמעולם לא הייתה מקובעת בחוק, ומשלים את חוק היסוד כבוד האדם וחירותו כמגדיר את מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי. אתה תומך במדינת כל אזרחיה?".

חפץ השיב: "אני לא נכנס לפלפולים הללו, אם נחקק חוק שפוגע בחלקים נכבדים באוכלוסייה היה צריך לחשוב פעמיים ולנסח את הדברים בצורה שונה כדי להשיג את אותן המטרות. לא כל כך התעמקתי בסעיפי החוק. כנראה שהחוק הזה כלל לא פשוט והוא פוגע. קראתי את החוק בעיתון אך לא התעמקתי בו". 
 


אראל סג"ל הופתע: "קבוצה של מפכ"לים בדימוס חתמו על העצומה. למה אתה חותם על עצומה? אנחנו מתעסקים בדברים שהם בליבה של מדינת ישראל, שאלות הזהות שיכולות לערער את שאלת חוק השבות. קרוביך יכולים לעלות ארצה אם הם חיו בחו"ל אך קרוביו של דרוזים החיים בסוריה ובלבנון לא יכולים לעלות לארץ. זו לא פגיעה בשוויון? למה אתם כולכם חותמים יחד באופן אוטומטי על דבר שהוא סופר עקרוני ומשמעותי לנו ולילדינו? קראת את העתירה לבג"ץ של העדה הדרוזית? הם מערערים על הגדרת מדינת ישראל כמדינת העם היהודי. אם אתה מסכים עם זה, קום ותאמר".
 
"אתה מנסה למשוך אותי לויכוח שאני לא רוצה להיכנס אליו", ענה חפץ, "אנחנו כאנשים שפעלו כתף אל כתף עם הדרוזים רוצים להביע הזדהות עם כאבם. זה לא רק הדרוזים, גם הבדואים וגם הצ'רקסים לא נבדלים מכך". אראל הסביר שהחוק לא משנה את מעמדם האזרחי אלא רק מקבע את מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי: "החוק אומר שההגדרה העצמית של מדינת ישראל יכולה להיות רק ליהודים. כך ערביי הגליל התחתון לא יוכלו לדרוש הכרה על זהותם הלאומית. לא כדאי להתעמק בחוק לפני שמדברים עליו? זה לא מוזר שכל הקצונה הבכירה של המשטרה לדורותיה חושבת אותו דבר?".

"הירש קצין שנוי במחלוקת" 

 
רב הניצב בדימוס השיב לו: "אני לא דיברתי עם אחרים. אני חושב שכולם מזדהים עם הפגיעה של העדה הדרוזית ולכן פנינו במכתב על מנת לשנות את הדברים ולגרום לכך שאנשים שנלחמים כתף אל כתף ונפגעים כתף אל כתף לא יפגעו מחוקים שלדעתי לא היה צריך להתעסק איתם. לניצבים יש קבוצת וואטספ ועל בסיסה יש בינינו תקשורת. על בסיס זה חתמתי על העצומה".
 
כשנשאל על סגירת תיק החשדות נגד תא"ל במיל' גל הירש כמי שהיה שותף לדאגה ממינויו למפכ"לות, השיב: "ההתנגדות שלי למינויו אינה קשורה לתיקים נגדו. אני מברך על כך שאין כלום בתיקים הללו ובאמת שמח על כך שתת אלוף בצבא לא נחשד בכלום. הסיפור לא היה התיקים אלא שניסו למנות תת אלוף שנוי במחלוקת. מן הדין היה שיתגייס למשטרה, יהיה ניצב, ישמש אחרי שנה בתפקידי פיקוד ואז שינסה להיות מפכ"ל. ברגע שיש מועמד למפכ"לות שיש נגדו חשדות וידיעות חייבים להציף את זה. אין שום ברירה".
עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן