חילוקי דעות חריפים בעדה הדרוזית: למרות ההודעה המסכמת שהתפרסמה הלילה בעקבות מפגש ראשי העדה הדרוזית, המודיע על המשך המגעים עם נציגי הממשלה, תא"ל במיל אמל אסעד, ממארגני העצרת שתתקיים במוצאי שבת בכיכר רבין, אמר כי "הנייר הזה שהביאו אתמול הוא נייר משפיל ולא מקובל. הוא יותר גרוע מחוק הלאום". לדבריו, ימשיך במאבק עד שיתוקן חוק הלאום עצמו.



"מצדי שימשיכו במגעים. צריך להבדיל בין קבלת הזכויות של העדה הדרוזית לבין מה שיצאנו אליו למאבק, שזה שינוי חוק הלאום", אמר. "אנו רוצים להיות שווים בני שווים. כל מה שבקשנו זה להכניס אותנו לחוק הלאום במעמד שווה".



יצוין כי עמדתו לא מופיעה בהודעת הסיכום של מפגש ראשי העדה אמש. "אני חלוק עליהם בזה שאני רוצה להיות שווה. כל מה שרציתי זה להיות שווה במדינת ישראל ואני רוצה להיות ישראלי. כל ההטבות שנקבל יבורכו, אני לא מתעסק עם זה, זה ראשי המועצות. אני נלחם על זכותי להיות ישראלי שווה בשווה, זה המוטו שלי ושל כל הקצינים ועל זה נמשיך להלחם", אמר אסעד למעריב אונליין.



"אנחנו דורשים חד משמעית שחוק הלאום יתוקן ובכך נגיע לשוויון אליו אנו חותרים", המשיך אסעד. "לא נשקוט עד שלא ישנו את החוק הזה ויחזירו את הישראליות שלקחו לנו, זה הכל". לדבריו, העצרת שתתקיים במוצאי שבת היא גם עצרת מחאה וגם עצרת הזדהות עם העדה.



רפיק חלבי, ראש מועצת דלית אל כרמל: "אין במסמך שקיבלנו כלום". צילום: מירי צחי



אסעד לא ניצב לבדו, וגם ח"כ סאלח סעד (המחנה הציוני) התבטא כנגד המתווה: "שבענו הבטחות מהבלופר מבלפור. שיואיל ראש הממשלה להגיע לדיון מיוחד בכנסת בשבוע הבא ויתחייב לפרוטוקול ובפני העם והכנסת לחוקק את חוק יסוד מעמד העדה הדרוזית כבר בשבוע הראשון לכנסת. כל עוד זה לא קורה, אז מכתב ההבטחות לדרוזים לא שווה את הידו בו נכתב ומצידי אפשר לעשות ממנו טיארה".



גם רפיק חלבי, ראש מועצת דלית אל כרמל, התנגד למתווה ואמר בגל"צ כי "במסמך שקיבלנו אין כלום. ברגע שבאים לפתור משבר לא פותרים אותו במשבר אחר, לא פותרים עוול בעוול. צריך לבטל את חוק הלאום ולהכניס בתוכו את עקרון השוויון. מי שירצה להתפשר, שיתפשר, אבל כאזרח ישראלי יש לי ערכים. אני לא יכול לתקן עוול אחד בעוול שני. לא יכול להיות שבמקום ראשון יהודים, מקום שני דרוזים, ואחר כך יעשו חוק יסוד לבדואים וללהט"בים. כך לא מתנהגת מדינה שחושבת על שוויון אזרחי של תושביה. מה זה הכרה בתרומתם של הדרוזים? אנו אזרחים. מה זה תרומה. חלים עלינו חובות. אנו מדברים על שוויון אזרחי מלא. נקודה".

"ביבי סבור שהתרגלנו לחשוב כמו עבדים"



בפוסט חריף שהעלה אחרי הפגישה עם ראש הממשלה לדף הפייסבוק שלו כתב תא"ל מיל אסעד כי חוק הלאום הוא חוק גזעני ומרושע: "ראש הממשלה, באמצעות פקידים במשרדו, הציע להנהגת העדה הדרוזית להפסיק למחות נגד ההשפלה שלהם מהשבוע שעבר. הראש היצירתי של ראש הממשלה המציא פטנט חדש – תישארו מושפלים ושקטים ותקבלו אולי הטבות כאלו ואחרות (אולי, כי ראש הממשלה הרי ידוע בקיום מדוקדק של כל הבטחותיו). אולי זה יצליח, אולי אין כבר לדרוזים כבוד וגאווה. אולי ההשפלה החדשה תמצא אוזן קשבת".





עוד כתב בפוסט, כי "עכשיו יהיה חוק יסוד שאומר שהיהודים הם אדוני הארץ (גם אם הם בני ישיבות שאינם משרתים בצבא), אבל יהיה גם חוק אחר (רגיל, לא חוק יסוד) שאומר למי שאינו יהודי: אם תשרת בצבא תקבל "הטבות". זו הגדרה מדויקת לצבא שכיר וכמו שאנו מכירים את ביבי, הוא גם לא ישלם וזו תהיה שכירות חינם. אז העדה הדרוזית תשלח את בניה לחזית תמורת הטבות. ביבי מאמין שאנו נשלח את ילדינו לצבא לא על מנת להגן על ארצנו (כי לדעתו זו אינה ארצנו), אלא כדי שנורשה ללקט פירורים תחת שולחנו. ביבי סבור שהתרגלנו לחשוב כמו עבדים".



"ובכן אדוני ראש הממשלה, בני העדה הדרוזית הם אנשי כבוד. העדה הדרוזית שולחת את בניה להגן על ארצם ומולדתם ולא לשרת כצבא שכיר. להזכירך, אנו נמצאים כאן מזה מאות בשנים. ההצעה שלך היא משפילה עוד יותר מחוק הלאום עצמו", סיכם אסעד.



לדבריו, "חוק הלאום הוא חוק מרושע וגזעני שנועד לאפשר למדינת ישראל להפוך למדינת אפרטהייד. העדה הדרוזית התגייסה לחזית המחאה כפי שהיא נוהגת להתגייס להגנת המדינה. יחד עם העדה הדרוזית התגייסו לעניין גם המוני ישראלים יהודים שהמדינה חשובה להם והם אינם נמנים על חסידי הגזענות אשר מוליכים את המדינה הזו אל סף תהום".



בהודעה רשמית שהוציא מאוחר יותר היום, אמר כי "הדרישה הברורה שלנו היא שוויון מלא בחוק לאום, או קביעתה של מגילת העצמאות כחוק הלאום של מדינת ישראל. חבריי ואני קוראים לכלל עם ישראל להגיע לעצרת במוצ"ש, 4.8, בשעה 20:30 בכיכר רבין".