המחאה נגד חוק יסוד: הלאום הגיע היום (רביעי) למליאת הכנסת בכנס פגרה מיוחד, תחת הכותרת "חוק הלאום ופגיעתו בערכי השוויון והדמוקרטיה", על פי דרישה של 25 חברי כנסת מהאופוזיציה. ביציע האורחים ישבו נציגים של העדה הדרוזית. הדיון נערך ללא נוכחותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבחר שלא להגיע למליאה. לא רק ראש הממשלה לא הגיע לדיון. ספסלי הקואליציה ריקים, למעט השר זאב אלקין, וחברי הכנסת משה גפני, בצלאל סמוטריץ', אמיר אוחנה רועי פולקמן, אכרם חסון וחמד עמר.



חברת הכנסת לבני פנתה לנכבדי העדה הדרוזית היושבים ביציע, והתנצלה על כך שראש הממשלה לא הגיע לדיון. "ביבי ברח כי אין לו תשובה לשאלה אחת שאנו מתכוונים להניח על השולחן. למרות יכולות המשחק שלו הגיע הזמן שנשנה את הדיון ממי בעד או נגד הספינים של הממשלה וצריך להניח על השולחן את השאלה האמיתית שלנתניהו אין תשובה עליה - מי בעד או נגד מגילת העצמאות. ומה לעאזאל יש לנתניהו נגד מגילת העצמאות? מה מפריע לו במסמך הנפלא הזה שחיבר את כל הנהגת הציבור היהודי עם הקמת המדינה?". לדבריה, "70 שנה להקמת מדינת ישראל וממשלת ישראל קורעת את מגילת העצמאות ויחד אתה את העם ואת החברה בישראל".



במהלך הדיון הניפו צעירי מפלגת העבודה עותק ענק של מגילתה עצמאות. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, עצר את הדיון והורה להרחיק את המוחים מהיציע. משמר הכנסת תלש את העותק מידי המפגינים. ח"כ לבני אמרה "בכנסת ישראל קורעים את מגילת העצמאות". אדלשטיין ענה "בכנסת לא מניפים שלטים", והוסיף כי זו בושה וחרפה. יואל חסון ענה לו כי "חוק הלאום הוא בושה וחרפה".



ח"כ ציפי לבני. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ ציפי לבני. צילום: מרק ישראל סלם



לאחר מכן עלה לנאום ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), שאמר, כי "במשך שנים רבות מאז קום המדינה נהגה המדינה במדיניות של אפליה כלפי הציבור הערבי. נגד כל מה שהוא לא יהודי, באמצעות מדיניות, תקנות וחוקים. בא החוק הזה שהוא חוק יסוד, לאחר שנים שניסו להעבירו ולא הצליחו לעגן באופן חוקתי חוק לאום. אזרחים שיש להם הכל מורמים משאר הקבוצות. קולקטיב בעל מעמד גבוה ומתחת לזה כל מי שהוא לא יהודי נטול זכויות. זכות ההגדרה העצמית וזכויות קיבוציות הן של היהודים בלבד, אומר החוק. השפה הרשמית היחידה היא העברית. יכול להיות שזאת הסיבה שבגללה יו"ר הכנסת לא קיבל מכתבת התפטרות של ח"כ וואיל יונס כי הוגש בערבית בלבד".



ח"כ טיבי תקף את מפלגת כולנו ואת יו"ר סיעתה, רועי פולקמן: "בגללכם החוק הזה עבר. יכולתם להימנע. בני בגין נמנע. בכולנו אין אנשים שחושבים כמו בני בגין? אתם מובילים לאפרטהייד. החוק הזה מוביל לאפרטהייד. שנים היה קשה לנו להסביר בקהילה הבינלאומית. אתם יודעים כמה זה קל עכשיו להסביר?".



טיבי התייחס להפגנת הדרוזים ואמר: "אני מעריך את ההפגנה האדירה של הדרוזים, אבל בשלב זה היא לא מזיזה את נתניהו מעמדתו. בשבת תהיה הפגנה אדירה של הציבור הערבי עם יהודים רבים והיא יכולה לשנות את המציאות ולבטל את החוק. זו תהיה צעדה ארוכה בדרך לביטול החוק לכן אני קורא לכולם - יהודים וערבים - להגיע במוצ"ש להפגנה שעיקרה שוויון לכולם, ללא קשר לשרות צבאי ולמה שנתת או לא נתת".



ח"כ אחמד טיבי. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ אחמד טיבי. צילום: מרק ישראל סלם



יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, פתח את נאומו בפנייה לראש הממשלה ותהה: "מה קרה לערכים שלך? די לפלג ודי לפצל". לדברי לפיד, "הגיע הזמן ללכת לבחירות על התחושה הזאת שמפרקים את הישראליות. יש לי הודעה לראש הממשלה: בבחירות הבאות הערכים נוהרים לקלפיות. נתראה בקלפי".



ח"כ סלאח סעד הדרוזי מהמחנה הציוני, אמר: "פוגעים בעדה שלמה נאמנה ומקריבה. נתניהו, אתה נכשלת בגדול. חוק הלאום בא לחפות על הכישלונות שלך. זאת השיטה שלך - שלטון שלטון ושלטון וכולם יכולים לקפוץ לך". הוא האשים את ראש הממשלה ש"הפך את החיים לגיהנום". 



ח"כ יוסף ג'בארין: "אין היום מדינה בעולם שמגדירה עצמה כדמוקרטית, ויש בה סעיפי חוקה שכוללים סעיפי גזענות, אפליה ואפרטהייד כפי שיש בחוק הלאום. החוקה האחרונה שכללה סעיפים כאלה היא החוקה של דרום אפריקה בשנות ה-80". במהלך נאומו הוא הקריא באנגלית את נאומו המפורסם של מרטין לות'ר קינג "יש לי חלום".



השר זאב אלקין השיב בשם הממשלה ותקף את חברי הכנסת מן האופוזיציה שנטשו את הדיון. "מתוך חברי הכנסת שיזמו את הדיון יושבים פה רק שישה. כלכך בוער בעצמותיהם שהם לא יכולים לשבת כאן לשמוע דיון של שעתיים. זה בזיון הכנסת וחוסר אחריות לדבר גבוהה גבוהה על חשיבות הדיון והנושא ולא לשרוד שעתיים. אנחנו בפגרה זה לא שהתעייפנו. זה בזיון תפקיד יו"ר האופוזיציה וביזיון של לפיד".
לגבי הטענות שהושמעו אומר אלקין: "לבני אמרה שהיא מתנצלת בפני הציבור כאן ביציע כי נתניהו לא בא להתנצל. אני חייב להגיד שלשיטתה של לבני היא צודקת. היא באמת חייבת התנצלות אדירה. אתם יודעים למה? כי אם תבדקו איך נולד החוק הזה ומאיפה הוא יצא לאוויר העולם, תגלו שהוא יצא לאוויר העולם בשנת 2011 מהסיעה ומהמפלגה שלבני עמדה בראשה. גם השם של יואל חסון התנוסס על החוק. אז הוא לא חשב שזו בושה להגיש הצעת חוק כזאת. אני מצטער שהחוק הזה לא קודם אז. בין החותמים עליו בזמנו היו שאול מופז ובנימין בן אליעזר. החוק ההוא היה הרבה יותר קיצוני ממה שאושר כעת". 

על הטענה שאין בחוק שוויון אמר השר להגנת הסביבה, כי "ישנם חוקי יסוד שתפקידם לעסוק בזכויות הפרט כמו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק".

"אני משפשף עיניים", המשיך אלקין, "אני עושה גוגל על שם ציפי לבני ואני נדהם לגלות שלבני היתה שרה בארבע ממשלות. שרה בכירה. פעמים שרת משפטים. אם זה לדיראון מדינת ישראל שאין שוויון איפה היית כשרת משפטים כל התקופה הזאת. דיברת כאן גבוהה גבוהה על השוויון".
 
השר אלקין עונה לחברי האופוזיציה. צילום: מרק ישראל סלם
השר אלקין עונה לחברי האופוזיציה. צילום: מרק ישראל סלם

עתירה נוספת נגד החוק: "גזעני ולא לגיטימי"



אל גל העתירות נגד החוק הצטרפה אתמול עתירה של ועדת המעקב העליונה לענייני הערבים בישראל, סיעת הרשימה המשותפת, ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות וארגון עדאלה. בעתירה, המשתרעת על כ־70 עמודים, טוענים העותרים: "חוק אשר שולל את הזכויות האזרחיות והלאומיות של הפלסטינים במולדתם הוא חוק גזעני, קולוניאליסטי ולא לגיטימי". 
 
לטענתם, החוק מנוגד לנורמות המשפט הבינלאומי, האוסרות על חוקים שמרכיבים חוקה גזענית. עוד טוענים העותרים כי בניגוד למגילת האו"ם, חוק הלאום שולל לחלוטין את זכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית וכי בתחולתו החוקתית על ירושלים ורמת הגולן הוא מפר את דיני הכיבוש. "אין היום אף חוקה בעולם שיש בה סעיף המנכס את המדינה ואת תכליתו של המשטר כשייך לקבוצה אתנית אחת וקובע כי היא מדינתה הבלעדית של קבוצה אתנית מסוימת", נאמר בעתירה.
 
"מדינות שהגדירו את עצמן כשייכות לקבוצה אחת בלבד כמו ארה"ב במאה ה־19 ודרום אפריקה לפני נפילת האפרטהייד", ממשיכים וטוענים העותרים, "נתפסו כקולוניאליסטיות, משום שהתבססו על עקרון העליונות האתנית, כפו זהות חוקתית על שאר הקבוצות והדירו את הילידים". לדבריהם, מסקירת כל החוקות בעולם עולה כי אין חוקה אחת בעולם שלא כוללת בסעיפיה את הזכות לשוויון לכלל אזרחיה ותושביה. 
 
עתירה זאת מצטרפת לשורה של עתירות אחרות נגד חוק הלאום, שהוגשו בין היתר על ידי שלושה חברי כנסת דרוזים (בהם שניים מהקואליציה), מפלגת מרצ ושני אזרחים בדואים. אתמול קיימו חברי הכנסת של הרשימה המשותפת מסיבת עיתונאים בתל אביב ובה הציגו את העתירה וכן צעדי מחאה שהם מתכננים נגד חוק הלאום, ובמרכזם צעדת מחאה שתצא במוצאי שבת מכיכר רבין לעבר רחבת מוזיאון תל אביב. המארגנים מצפים להשתתפות של רבבות מפגינים.
 
במקביל החלה החתמה על עצומה הקוראת לבטל את חוק הלאום, והיעד הוא להחתים 500 אלף אזרחים. יו"ר ועדת המעקב של הציבור הערבי בארץ, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה, אמר: "כל קול שיוצא נגד החוק הוא חיובי, אבל אני לא חושב שהאזרחות צריכה להיגזר מהלויאליות לשלטון או משירות צבאי. אנחנו לא מקבלים בשום אופן אזרחות שמותנית בתנאי כלשהו. הזכות הזו היא ערך מוחלט, והחובות הן ערך יחסי לפי יכולות הציבור, במנגנון או מדרג שקובעת המדינה". ח"כ ג'מאל זחאלקה כינה את חוק הלאום "חוק רע מאוד, מרושע, קולוניאלי וגזעני", ואמר: "מדובר במסמך מכונן - זהו האפרטהייד.