אם לא ימצא פתרון לחוק הגיוס בתוך שבועיים, נחליט בתחילת החודש הבא על תאריך לבחירות, כך אמר היום (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ראשי סיעות הקואליציה. על פי גורמים בקואליציה. גורם בליכוד אמר כי דבריו של ראש הממשלה כוונו לראשי המפלגות החרדיות ובעיקר לאוזני סיעת 'אגודת ישראל' וסגן השר יעקב ליצמן, אשר מעכבים את אישור חוק הגיוס לבקשת מועצת גדולי התורה החסידית בעוד שבדגל התורה הביעו נכונות להתקדם עם החקיקה. 



"לנתניהו נמאס מהסחבת והוא מגביר את הלחץ על החרדים ובראשם ליצמן", מסר גורם בקואליציה. "נתניהו התבטא מספר פעמים בעת האחרונה שהוא מעוניין לקיים את הבחירות במועדן, אבל אם לא תושג הסכמה סביב חוק הגיוס הוא לא יהסס להכריז על בחירות חדשות".



בגן השר ליצמן אמר בתגובה לדברי נתניהו, כי, "אישור חוק גיוס מתוקן הוא אחד הדברים המרכזיים שהיוו בסיס לקואליציה ולממשלה הנוכחית. אין לנו כל עניין בבחירות אך לא נוכל להתפשר בדבר המהותי והעקרוני של שמירת מעמד בני הישיבות שתורתם אומנותם. ההצעות השונות יובאו לדיון בפני מועצת גדולי התורה שתכריע בעניין וכפי שיורו לנו כך נעשה".


כזכור, בשבוע שעבר קבע בג"ץ כי למדינה יש זמן עד דצמבר על מנת לחוקק מחדש את החוק השנוי במחלוקת. מהליכוד נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה נתניהו ממשיך לקיים מאמצים לפתרון נושא חוק הגיוס". יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם, תקף הבוקר את בג"ץ בעקבות ההחלטה שלו, ואמר כי "יש מחלוקת מאוד לא פשוטה בעולם החרדי בנושא. חוק הגיוס הוא העקב אכילס, אחרת אין לנו סיבה ללכת לבחירות. הממשלה ביקשה מבג"ץ זמן עד סוף המושב אך בית המשפט העליון אפשר רק עוד שלושה חודשים. זו התערבות שלא מן העניין, זו התנשאות של אנשים שתלושים מהמציאות", אמר. 



"הסוגיה הזו היא סוגיה חברתית ולא משפטית", הוסיף יו"ר הקואליציה, "במידה ולא יהיה חוק מי יגייס את החרדים? 20 אלף שוטרים? העסק הזה צריך להתרחש בהסכמה. ביקשנו שבעה חודשים - תנו שבעה חודשים, למה להשפיל את הכנסת? מה אנחנו בשוק? זה לא עסק פרטי של מישהו, יש כאן מדינה שצריך לנהל. אם נצליח להגיע לחקיקה אז נתקדם ואם לא - נלך לבחירות".



כזכור, בספטמבר 2017 פסקו שופטי בג"ץ כי דין חוק הגיוס הנוכחי להתבטל, כיוון שהוא סותר את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אולם השופטים קבעו כי תאריך בטלות החוק יחול רק בספטמבר 2018, כדי לאפשר למדינה לחוקק חוק גיוס חדש שיעמוד בקריטריונים שהציב בג"ץ. המפלגות החרדיות ניסו להעביר חוק גיוס חדש, אך נתקלו בסירוב מוחלט של שר הביטחון ליברמן, שאיים בפירוק הממשלה. לבסוף החרדים התקפלו והנושא הועבר לוועדה מקצועית של משרד הביטחון, שקבעה את יעדי גיוס החרדים בחוק החדש.