בימים האחרונים, המודיעין המצרי, בראשותו של עבאס כאמל, איש סודו של הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי, העלה הילוך במטרה להשיג שתי מטרות החשובות ביותר לביטחון הלאומי המצרי: הסדרה בין ישראל לחמאס ופיוס פנים־פלסטיני. לאחרונה אמר מקור ברצועת עזה כי לפי כל הסימנים, המטרה הראשונה קלה יותר להשגה מאשר המטרה השנייה, שכן לפת”ח ולרשות הפלסטינית יש נימוקים כבדי משקל לטובת פיוס ברצועת עזה.



מצרים עוקבת בדאגה בשבועות האחרונים אחר ההסלמה מול חמאס ואחר פריסת סוללות כיפת הברזל, מקשיבה להצהרות של פוליטיקאים וגנרלים ובעיקר מנסה להבין מה לא אומרים בפומבי בממשלת ישראל. מקורות ביטחוניים בארץ הנילוס מספרים כי המגעים בין ישראל לפלגים הפלסטיניים נעשים מסביב לשעון, במטרה שההודנה שתושג “תהיה קבועה”.



“קהיר עושה הכל, בכל הכוח, כדי למנוע תוקפנות ישראלית ברצועת עזה”, אמר גורם ביטחוני מצרי בסוף השבוע. “מצרים העבירה מסר חד־משמעי לישראל כי לא תאפשר מלחמה ברצועת עזה, מאחר שמסלול המשא ומתן וההודנה, כולל שקט ארוך טווח בתיווך מצרי, קרוב יותר מכל מסלול תיווך אחר”.



כזכור, בשבוע שעבר ביקרה ברצועת עזה משלחת של גורמי חמאס מעזה ומחו”ל, כולל סגן מנהיג חמאס סאלח אל־עארורי ומוסא אבו מרזוק, על מנת להמשיך במגעים בניסיון להגיע להודנה ארוכת טווח עם ישראל. אל־עארורי אומנם קיבל ערבות על ידי שליח האו”ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב והמצרים שישראל לא תפגע בו, אך כזכור שני פעילי חמאס, שלטענת הארגון היו באימון ולא בפעילות נגד ישראל, נהרגו מירי טנק צה”ל בנוכחות אל־עארורי עצמו, ובכך המאמצים להסדרה סוכלו. גם לאחר התקרית, המצרים עבדו קשה כדי שהסבב יסתיים כאשר שני הצדדים מניפים “תמונת ניצחון”.



קהיר רואה את הסוגיה הפלסטינית והביטחון הלאומי המצרי כקווים מקבילים. צילום: AFP
קהיר רואה את הסוגיה הפלסטינית והביטחון הלאומי המצרי כקווים מקבילים. צילום: AFP



על פי ההסכם שנרקם ומקבל אזכורים באתרים ערביים משמעותיים, ישראל תסיר את כל העיצומים על העברת סחורות דרך מעבר כרם שלום, ובמקביל תהיה הפסקת אש, שתכלול גם הפסקת הפרחת בלונים ועפיפוני תבערה מרצועת עזה. עוד עולה מהדיווחים הפלסטיניים כי השלב השני בהסכם יכלול עסקת חילופי אסירים ועידוד השקעות בינלאומיות ברצועה.



הפרשן המדיני המצרי, סאלח א־דגני, סבור כי קהיר רואה את הסוגיה הפלסטינית ואת הביטחון הלאומי המצרי כשני קווים מקבילים, ולכן היא דואגת להעברת דלקים וגז לעזה לאחר שישראל סגרה את כרם שלום, לאירוח הנהגת הארגון המזוהה עם האחים המוסלמים ולהורדה למינימום של הביקורת הנוקבת על חמאס בתקשורת המקומית.



עם זאת, בחמאס רואים שיו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מנהל מדיניות של משיכת זמן, אף ששליח האו”ם וגם ראש המודיעין המצרי הבהירו לו כי הפור נפל, והעולם מעוניין לשנות את המצב ההומניטרי ברצועה. רק בסוף השבוע הודיע משרד הבריאות כי 80% מהתרופות לסרטן אזלו, ובקרוב לא יתאפשרו כלל טיפולים כימותרפיים. שיפור המצב כולל הקמת פרויקטים כלכליים והומניטריים, מה שמוביל לחזרתה של הרשות הפלסטינית לרצועה, שלא תרצה שהדברים יתרחשו ללא מעורבותה. בשל כך, אבו מאזן החל לחשוב מחדש על סוגיית הפיוס.



מדיניות של משיכת זמן. אבו מאזן. צילום: רויטרס
מדיניות של משיכת זמן. אבו מאזן. צילום: רויטרס



לא רק המצרים עובדים קשה, כמעט מסביב לשעון, בניסיון להשיג הודנה בין ישראל לחמאס. מדיווחים ברצועת עזה עולה כי שליח האו”ם מלדנוב, שכעס מאוד על ההסלמה האחרונה, העביר בשבת מסר מישראל לראשי חמאס ברצועה. מלדנוב חותר להביא לרגיעה ברצועת עזה ולהוביל בה פרויקטים שיעניקו תקווה לכשני מיליון תושביה, בעיקר בתחום הבריאות, החשמל, האבטלה והתשתיות, בהשקעה כוללת של מיליארד דולר. עד כה, נאספו 650 מיליון דולר ממדינות מערביות וערביות. מקור ברצועת עזה אמר כי “מלדנוב חושש מכישלון המשימה שלו ומההסלמה משבוע לשבוע על גדר המערכת, מאחר שהמדינות המערביות והערביות שהודיעו על העברת הכספים - התנו זאת ברגיעה כוללת ברצועה וכן בחזרת ממשלת ראמי אלחמדללה. לכן מלדנוב נע בין עזה, ישראל והרשות, כדי להשיג את שני התנאים הללו”. לפי ההערכות, רגיעה, שתכלול כאמור גם הפסקת הפרחת בלוני ועפיפוני תבערה, תושג ככל הנראה לפני החגים.



סקירת עיתונות // המצב בעזה: בין הסלמה לרגיעה


העיתונים הערביים סיקרו בהרחבה בסוף השבוע את הכמעט הסלמה בין ישראל לחמאס, וכן את השפעת הסבב האחרון על הסוגיה הפלסטינית. בעיתון “אל־קודס” המזרח־ירושלמי נכתב במאמר מערכת כי “איש אינו יודע לאן הולכת רצועת עזה, כאשר כל הסימנים מראים שחמאס הסכימה להודנה בת חמש שנים, ומנגד ישראל הרגה שלושה פלסטינים על הגדר, ובהם ילדה. מדוע יש צורך בהסלמה, אם חמאס הסכים להודנה?... מטרת ישראל היא להמשיך את ההפרדה בין הגדה המערבית לרצועת עזה ולמנוע הקמת מדינה פלסטינית עצמאית. במילים אחרות, ישראל מעוניינת בהמשך הפילוג בין הגדה לעזה ובהשתלטות על אדמה פלסטינית נוספת”.



מלדנוב (שני מימין). כעס מאוד על ההסלמה האחרונה. צילום: רויטרס
מלדנוב (שני מימין). כעס מאוד על ההסלמה האחרונה. צילום: רויטרס



עדנאן אבו עאמר כינה באתר “פלסטין און־ליין” את הרגיעה “חלשה עם טעם של הסלמה קרובה”. הוא הוסיף כי “צריכים להיות חכמים בכל מה שקשור לפעילות מול האויב”.



בעיתון הקטארי “א־ראיה” (“הדגל”) נכתב כי “צעדי ההסלמה של ישראל פירושם לפוצץ את המצב ולשים את העם הפלסטיני תחת לחץ מחדש, תוך ביצוע פשעים חדשים שיתווספו לפשעי ישראל המתמשכים ברצועה”. העיתון הציע לפלסטינים “להתאחד ולהגיע לפיוס כדי למנוע את יישום עסקת המאה וחיסול הסוגיה הפלסטינית”.



מועתסם סמארה כתב בדיווח של אתר המרכז הפלסטיני לתקשורת כי “כולם מבינים כעת שצריך להגיע להכרעה: או מלחמה כוללת עם הכיבוש, או הסכם שיביא לפתרון רוב או כל ענייני הרצועה. שני הצדדים משוכנעים שצריך להגיע להבנות שיובילו לשקט, אם כי ענייני האסירים יכולים להעיק על זה”.