לקראת עסקה? גורם ישראלי בכיר, המעורה בפרטי המשא ומתן, אמר לעיתון הלוס אנג'לס טיימס כי הסכם ההסדרה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה "מוכן כמעט לגמרי". בתוך כך, לאחר יומיים של שקט יחסי בדרום, שבו התרחשה רק שריפה אחת, גם היא כנראה שלא כתוצאה מבלון ששוגר מרצועת עזה, בישראל שוקלים לפתוח מחדש את מעבר כרם שלום ולהרחיב שוב את אזור הדיג.
היום ב־12 בצהריים יערוך שר הביטחון אביגדור ליברמן הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון, שבה ידונו אם לפתוח מחדש את מעבר כרם שלום ולהרחיב את מרחב הדיג בחזרה לתשעה מייל מהחוף, לעומת שלושה היום. ההחלטה המסתמנת - במידה והשקט יימשך, זו אכן תהיה ההחלטה. 
כפי שפורסם ב"מעריב" כבר בתחילת השבוע, מסתמן שינוי מסוים במדיניות הישראלית, כאשר מערכת הביטחון אישרה הכנסת 35 משאיות של חומרי בניין וסולר לטובת תפעול מערכות הביוב והשפכים, והשלמת פרויקטים בינלאומיים בתחום זה בחאן יונס ואל בורג’. ההסבר למהלך המקדים היה מניעת זליגת הביוב של עזה לחופי אשקלון, אך לא מן הנמנע שמדובר היה בבחינת סימן ראשון למוכנות ישראלית להקלות הסגר על עזה.
 

במערכת הביטחון סבורים כי בהתאם להתפתחויות הביטחוניות, ובמידה והשקט יישמר, צפויות הקלות כלכליות ברצועה, שנמצאת במשבר עמוק. הקלות אלה עשויות לשרת את האינטרס הישראלי לשמירה על היציבות הביטחונית בדרום.

בחדשות עשר דווח אמש, כי ראש הממשלה נתניהו שוחח עם הנשיא המצרי בחשאי, למציאת פתרון לסוגיית האזרחים הישראלים וגופות החיילים שבידי החמאס. גם תוכנית השלום האמריקאית עלתה במפגש. לפי הדיווח, ראש הממשלה יצא בחשאי למצרים ב־22 במאי ונועד עם הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי בניסיון להניע את תהליך ההסדרה ברצועת עזה. 

נתניהו וא־סיסי. דנו גם בסוגיית השבויים והנעדרים. צילום: AFP
 
לפי בכירים אמריקאים, נתניהו והנשיא המצרי דנו בניסיון המצרי לקדם הסדרה מדינית ברצועת עזה, שתכלול חזרה של הרשות הפלסטינית לרצועה, הפסקת אש, הקלה משמעותית של המצור הישראלי והמצרי על עזה, קידום צעדים לשיקום התשתיות ברצועה ומציאת פיתרון לסוגיית גופות החיילים והאזרחים הישראלים שבידי חמאס בעזה. עוד עלתה במפגש יוצא הדופן תוכנית השלום האמריקאית, שאותה מעוניין הבית הלבן להציג זה תקופה ארוכה. 
 
כמו כן, הדגיש א־סיסי בפני נתניהו כי פתרון למצב ברצועת עזה חייב להגיע דרך חזרה של הרשות הפלסטינית לרצועה ולקיחת אחריות על ניהול הרצועה במקום חמאס, גם אם הדבר יתרחש בהדרגה, ללא פירוז הרצועה מנשק כבד כתנאי מקדים. המסר של הנשיא המצרי היה, כי ישראל, מדינות ערב והקהילה הבינלאומית צריכות ללחוץ על אבו מאזן לקחת אחריות על ניהול עזה, חרף אי רצונו לעשות כן. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לפרסום.