מעבר כרם שלום נפתח היום למעבר סחורות לתוך רצועת עזה לאחר מספר ימים של שקט, כאשר הקבינט צפוי להתכנס בהמשך היום לדון בצעדים הבאים מול רצועת עזה. שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר (רביעי) בראיון לגל"צ להחלטה שהתקבלה. "מה שחשוב זה להבין למה ארבעה ימים אחרונים היו הכי שקטים מאז 30 במרץ וזה תוצאה מאותם מכות שחמאס ספג, כולל מחיקת בניין של ביטחון פנים ביום חמישי, ביום שישי שלושה הרוגים ועשרות פצועים על הגדר. הם הבינו שהשלב הבא הוא מבצע צבאי ומכות קשות יותר ולכן היו הימים הכי שקטים".



"חשוב להפריד בין חמאס לאוכלוסיה", המשיך ליברמן, "חשוב להבהיר את המסר לאוכלוסייה, כל עוד יש שקט וביטחון אצלנו גם אתם תושבי עזה מרוויחים ואם לא יהיה אתם תפסידו. המסר עובר בצורה מדהימה. אני מקבל כל יום דוח איך זה מתקבל ברשתות החברתיות בעזה והמסר מתקבל. חמאס נחלש מאוד. מאז החל הקמפיין של צעדת השיבה יש להם הרוגים ופצועים ותשתיות שנפגעו. עמדתי הייתה ברורה מהיום הראשון מה צריך לעשות ואיך. אני חושב שגם מה שחמאס מבינים זה שצה"ל מתכונן לכל תרחיש ואם חמאס חוזר לאלימות, המכה הבאה תהיה קשה וכואבת יותר מכל מה שראו עד עכשיו". 

"אנחנו לא רוצים לחזור לרצועה או לכבוש אותה", הבהיר ליברמן, "אנחנו רוצים להיפטר מהשלטון של חמאס אך ורק באמצעות תושבי עזה עצמם. הם צריכים להבין שהם יכולים להרוויח מהפסקת האלימות. זה ייקח יום יומיים שלושה, אבל זה מה שצריכים לעשות. המלחמה הכי ארוכה הייתה המלחמה הקרה שנמשכה 45 שנים. כל הרעיון של המלחמה הקרה הראה שאי אפשר להפיל את השלטון הקומוניסטי בכוח צבאי אלא להכניס את הציבור לדילמות. גם באביב הערבי עמים שלא היה להם מה לאכול הפילו את השלטון". 

ליברמן התייחס גם לביקורת מצד שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שהתנגד למהלכים שמקדם שר הביטחון מול הרצועה ואמר כי "קודם כל צריך להבין, עם כל הכבוד להצעות והמציעים מה שיקבע זאת המציאות בשטח ולא הצעות כאלו ואחרות. אם השקט יימשך ונחיה בביטחון אין לנו שום עניין לחמם את הגזרה אנחנו לא מחפשים הרפתקאות. כל ביקורת מחברי השרים זה סימן טוב. שאתה חזק אז תמיד מבקרים אותך ושאתה חלש מתעלמים ממך. אני מודה לכל חברי לקבינט שמבקרים. לא שמעתי את הדברים ואין לי זמן להתעסק בשטויות, למי שיש זמן להתעסק בשטויות שימשיך. זה לא תוכניות זה סיסמאות". 

נפתלי בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


"כל מי שמסתכל על תקופתי בתפקיד גם בצפון וגם בדרום רואה את ההבדל", המשיך ליברמן, "אותו ראש ממשלה, אותו רמטכ"ל, מי שיעשה השוואה בשנתיים האחרונות יראה את ההבדל. יש מילה שהפכה לגנאי בציבור הישראלי - ממלכתיות, ומבחינתי זאת לא מילת גנאי ואני לא משנה את מדיניות הביטחון בהתאם לכותרת כזאת או אחרת".
ליברמן התייחס גם לסוגיית מינוי הרמטכ"ל הבא לאור הפרסום על כך שנגד שני חברי הוועדה למינוי בכירים עומד בג"צ שמונע את כינוסה. "קודם כל אני מבין שעד החלטות הבג"צ אי אפשר להביא שום מועמד לאותה וועדה לכן אין טעם להתעסק בזה. כולנו תקועים עד השישי לספטמבר". 

על סערת יאיר גולן והמכתב של המשפחות השכולות נגד מינויו האפשרי לתפקיד אמר ליברמן ש"מה שחשוב זה שגם שבן אדם אומר דבר שהוא מקומם, צריך לזכור שהוא התנצל והבהיר למה כוונתו. כל הקמפיינים נגד הקצינים הבכירים אין להם מקום. הוא משרת 36 שנה בצה"ל, הוביל חיילים בלבנון וחומת מגן, נחשב לאחד הקצינים הבכירים. אני לא עוסק במינוי הרמטכ"ל בתקשורת. צריך גם כאן שיהיה בצורה ממלכתית ושקולה". 
על חוק הגיוס שייתכן ויוביל את הממשלה לבחירות חדשות אמר ליברמן כי "הבאתי הצעת חוק שלדעתי היא הכי טובה ומאוזנת והכי ממלכתית. אני לא חושב שלחרדים יש מה להרוויח מהממשלה הבאה והם לא יראו משהו יותר טוב מזה. לכן זה בעיקר תירוץ, יש ממשלת ימין לאומית שמתפקדת מצוין. זה לא שינוים מה שהם רוצים, זה תירוצים. החוק מייצג את הקונצנזוס. אני חושב שזה הקונצנזוס הרחב ביותר סביב נושא שנמצא במחלוקת הרבה מאוד שנים. כדאי מאוד להתעלות מעל לשיקולים ולהעביר את החוק. מה שהיה מוטל עלי עשיתי ועכשיו הכדור במגרש שלהם".