"לא תהיה הסדרה אמיתית עם חמאס בלי השבת בנינו ואזרחינו הביתה והבטחת השקט לאורך זמן", כך הבהיר היום (רביעי) גורם מדיני בכיר, על רקע הדיווחים על הסכם הפסקת אש קרוב בין ישראל וחמאס. "השקט הנוכחי הוא תוצאה של פעילות תקיפה של צה"ל שתימשך בהתאם לצורך. השקט הושג בעקבות ההבנות שקידמו המצרים והאו"ם. לאור זאת חודשה פעילות מעבר כרם שלום ונפתח מרחב הדייג", הוסיף הגורם.  לדבריו, "ככל שההתחייבות הזאת תישמר, ניתן יהיה לטפל בסוגיות הומניטריות ובתוכן השבת בנינו ואזרחינו".



גורם ישראלי בכיר, המעורה בפרטי המשא ומתן, אמר אתמול לעיתון הלוס אנג'לס טיימס כי הסכם ההסדרה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה "מוכן כמעט לגמרי". בתוך כך, מעבר כרם שלום נפתח היום למעבר סחורות לתוך רצועת עזה לאחר מספר ימים של שקט

נתניהו וא־סיסי. דנו גם בסוגיית השבויים והנעדרים. צילום: AFP

 
שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר בראיון לגל"צ להחלטה שהתקבלה. "מה שחשוב זה להבין למה ארבעה ימים אחרונים היו הכי שקטים מאז 30 במרץ וזה תוצאה מאותם מכות שחמאס ספג, כולל מחיקת בניין של ביטחון פנים ביום חמישי, ביום שישי שלושה הרוגים ועשרות פצועים על הגדר. הם הבינו שהשלב הבא הוא מבצע צבאי ומכות קשות יותר ולכן היו הימים הכי שקטים". 
 
"חשוב להפריד בין חמאס לאוכלוסיה", המשיך ליברמן, "חשוב להבהיר את המסר לאוכלוסייה, כל עוד יש שקט וביטחון אצלנו גם אתם תושבי עזה מרוויחים ואם לא יהיה אתם תפסידו. המסר עובר בצורה מדהימה. אני מקבל כל יום דוח איך זה מתקבל ברשתות החברתיות בעזה והמסר מתקבל. חמאס נחלש מאוד. מאז החל הקמפיין של צעדת השיבה יש להם הרוגים ופצועים ותשתיות שנפגעו. עמדתי הייתה ברורה מהיום הראשון מה צריך לעשות ואיך. אני חושב שגם מה שחמאס מבינים זה שצה"ל מתכונן לכל תרחיש ואם חמאס חוזר לאלימות, המכה הבאה תהיה קשה וכואבת יותר מכל מה שראו עד עכשיו". 

 יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני), טענה הבוקר בתכניתה של אילה חסון ב-103FM, כי "במקום לחזק את החמאס ולהגיע איתו להסכמות יש לעשות שיתוף פעולה אזורי נגדו".

"אין שיפור בביטחון, יש חוסר אונים של הממשלה מול חמאס ולי יש פתרונות אחרים", הצהירה לבני. "דווקא מתוך העובדה שיש בעיה קשה בצפון ושאנחנו עומדים מול ארגון קיצוני אסלאמיסטים, המסר האחרון שישראל צריכה להעביר הוא שאנחנו משלמים למי שפועל נגדנו באלימות ויורה עלינו כמו חמאס. הפתרון צריך להיות לא לתת לטרוריסטים אלא לפעול נגדם, לא רק צבאית אלא גם מדינית".



"מלחמת לבנון השנייה נחשבה ככישלון, אך השגנו שקט", המשיכה הח"כית מהמחנה הציוני. "לא עשינו רק מבצע צבאי, אלא הגענו להחלטת מועצת ביטחון נגד חיזבאללה ולא איתה. ברור לכולם היום שאסור לכבוש את עזה מחדש ולהיות אחראים למיליונים שחיים שם. הרשות הפלסטינית משתפת איתנו פעולה ברמה היום יומית כנגד החמאס. במקום לחזק את החמאס ולהגיע איתם להסכמות יש לעשות שיתוף פעולה אזורי נגדו. יש לקבוע עמדה בינלאומית כשהיעד הוא פירוז הרצועה מנשק, שהלגיטימיות בעזה תהיה לשלטון שמתנער מאלימות ומכיר במדינת ישראל".