מה יעלה בגורלה של ההסדרה ברצועת עזה? תא"ל אלי בן מאיר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, אינו אופטימי מההסדרה המסתמנת בין ישראל לחמאס בנוגע לרצועת עזה. בראיון שהעניק הבוקר (חמישי) תא"ל בן מאיר ל"קבינט הביטחוני" ב-103FM, בעקבות הדיווחים על ביקור ראש המודיעין המצרי בארץ, אמר הקצין הבכיר: "אינני יודע את הפרטים אך בעיני זה אולי ירוויח לנו זמן אך לא יפתור שום בעיה. אני לא רואה משהו חדש ולכן לא נפתרה הבעיה השורשית. השינוי המשמעותי לחיוב היא המעורבות המצרית. האינטנסיביות והמקל שהם מפעילים על הפלסטינים זה דבר חיובי וחיוני. מנגד, שום דבר לא נפתר עם אבו מאזן".



אלון בן דוד התייחס לראיון שקיימו חברי "הקבינט" עם שר הביטחון אביגדור ליברמן דקות קודם לכן: "אני לא זוכר ששמעתי את אביגדור ליברמן מדבר על עזה שתהיה סינגפור, קורה פה גם משהו בצד הישראלי". "אני לא רואה את עזה הופכת לסינגפור", בן מאיר הבהיר, "שמענו את השר ליברמן אומר הבוקר שהאינטרס הישראלי הוא הפלת שלטון החמאס, אני לא בטוח שזה האינטרס שלנו, מי יבוא במקום? המעורבות המצרית היא משמעותית, אני חושב שגם המצרים וגם שחקנים אחרים מבינים שצריכים להתכונן ליום שאחרי אבו מאזן".





"ההצעות על השולחן מרוויחות זמן, אך לא עוסקות בשורש"



כשנשאל אם המחויבות המצרית כיום סוללת את הדרך לכך שהיא תהיה חלק מההסדרה העתידית של רצועת עזה השיב: "כן. יש כמה רעיונות שכאלה על השולחן כולל מעורבות של שטחי בסיני. אני חושב שהאינטרסים המצרים שונים לחלוטין ממה שהורגלנו עד היום ומאפשר להביא ואתה כחלק מההסכם. זו אחת ההתפתחויות הכי חיוביות שקרו כאן באזור לאחרונה. יכול להיות שדווקא רצף ההצלחות בסיני, בו יש פחות פיגועים ממה שהתרגלנו לאחרונה נותן להם רוח גבית לשיתוף פעולה איתנו. בעבר היו שיתופי פעולה בין חמאס למחוז סיני בהעברות אמל"ח. גם הצמצום בשיתוף הפעולה בין חמאס למחוז סיני הוא דבר משמעותי עבור סיסי".



"לדעתי אין פתרון לבעיית רצועת עזה בשנים הקרובות", הדגיש, "ההצעות שנמצאות על השולחן מרוויחות זמן אך זה לא פותרות את הבעיה היסודית. בסך הכל הפעילות הצה"לית מדודה ולא מפירה לוגיקה ממה שחמאס מצפה לו. כל אחד מהצדדים מבין את החוקים ויש הבנות לא כתובות. האויב הזה מבין אותנו טוב, הוא מבין את האינטרס הישראלי לא לצאת למלחמה ולכן פועל במרחב הפעולה שאנחנו מאפשרים לו".



לסיום הוסיף: "הסכמים והסדרות הם סוג של חוזה אך מה קורה כשרבים? מה יקרה שתהיה הפרה ואנחנו נגיב? כיצד לא נצא משליטה? תמיד יהיו ארגונים קטנים שינסו להלהיט את הלהבות וכעת הכל תלוי ברקטה כזו או אחרת".