גורם ישראלי מאשר ששר המודיעין המצרי שהגיע אתמול לישראל הגיע כאורחו של ראש המל"ל מאיר בן שבת והוא נפגש גם עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. עבאס כמאל, ביקר אתמול בתל אביב במסגרת המגעים להסדרה עם חמאס. בעיתון "אל חייאת" דווח כי הוא שוחח עם הגורמים הישראלים גם על עסקת שבויים אפשרית בעתיד, וכי הוא עדכן אותם בתוצאות השיחות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי במצרים.

העיתון המצרי אל-יום א-סאבע מדווח כי גם משלחת מצרית ביטחונית בכירה מאוד ערכה ביקור בזק בישראל שנמשך כמה שעות. העיתון המקורב למשטר מצטט מקורות בכירים שאמרו כי "המשלחת נפגשה עם ההנהגה הבכירה בישראל כדי לדון במאמצי הרגיעה בין הפלגים הפלסטינים לישראל. ביקור זה בא במסגרת המאמצים האינטנסיביים של קהיר במטרה להגיע לרגיעה ברצועת עזה ובמקביל להשיג פיוס פנים פלסטיני.

בנוסף חשף מקור פלסטיני כי מצרים הציעה לפלגים הפלסטינים שהגיעו לקהיר לנהל משא ומתן "כמעט ישיר" עם נציגים ישראליים על סעיפי הרגיעה הזמנית, בת לפחות שנה, בין הצדדים. על פי המקור, צוות מו"מ ישראלי אמור להגיע למצריים על מנת להשתתף במשא ומתן. בין היתר, שני הצדדים, הישראלי מצד אחד ונציגי הפלגים הפלסטיניים מצד אחר, יהיו באותו מלון, כאשר המתווך המצרי יעביר את המסרים בין הצדדים במשך חמישה ימים – עד לחתימה על ההסכם הסופי.

הבניין המופצץ בעזה. קרדיט: הרשתות הערביות


המקור הפלסטיני הדגיש לאתר "ערב 21" היושב בלונדון, כי חמאס הסכים מבחינה עקרונית לההצעה המצרית, אולם התנה את היישום בהסכמת יתר הפלגים הפלסטינים – הג'יהאד האסלאמי ושתי החזיתות – העממית והדמוקרטית. "המצרים דאגו לכל הסידורים לקיום המשא ומתן הכמעט ישיר בין הצדדים", אמר מקור פלסטיני אחר. "אולם, אנחנו לא יודעים אם בסופו של דבר – העניינים יתנהלו ללא עיכובים, על רקע המתחים בין צמרת השלטון בישראל".

המקור הפלסטיני מסר עוד, כי ביקורו של ראש המודיעין המצרי, השר עבאס כאמל, לישראל בא במסגרת המאמצים המצריים להביא צוות מו"מ ישראלי בכיר לקהיר כדי לדון עם הפלגים הפלסטינים בהסכם הרגיעה. במסגרת מאמצים אלה, ינסה כאמל לשכנע את יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לשלוח נציגי פת"ח לשיחות אלה – על מנת שיהיו מחייבים לכל הצדדים.

מצריים הודיעה לחמאס, כי קהיר מעדיפה שכל הסכם רגיעה שיכלול הסרת המצור, יהיה במקביל לפיוס הפנים פלסטיני, בהסכמת אבו מאזן. עם זה, המצרים לא יעכבו את הרגיעה אם יו"ר הרשות יעמוד על דעתו ולא יממש את הפיוס.

פרשנים ערבים סבורים, כי מצריים מעוניינת להגיע לרגיעה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה, שיסיים את המתיחות בין הצדדים, והיא פועלת בתיאום מלא עם ישראל וארצות הברית, כדי למנוע סכנת פיצוץ של הרצועה, שתשפיע על הביטחון הלאומי שלה בחצי האי סיני. משטר הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי מעוניין שהסכם הרגיעה ייחתם עם הרשות הפלסטינית, כדי שחמאס לא ינכס את הרגיעה לטובתו. הפרשן הוסיף, כי עמדתו של אבו מאזן היא דבר והיפוכו – כאשר מצד אחד הוא מכריז כי אין לנתק את הרצועה מהגדה המערבית, אולם מצד שני דוחף את חמאס לחתום על הסכם נפרד.

בתוך כך, למרות הדיווחים הרבים בתקשורת אודות הסכם הרגיעה, כולל סעיפים בו, מקורות בחמאס ובג'יהאד האסלאמי הכחישו בתוקף את הדיווחים, ובכך למעשה אישרו את דברי הבכיר בארץ. בכיר חמאס טאהר א-נונו הגיב בדף הפייסבוק של אחד העיתונאים שכתבו נגד מה שכינה "הסכם הכניעה", והדגיש כי "טרם הגענו להסכם הרגיעה".

בתוך כך, הדרישות של הפלגים הפלסטיני ברצועת עזה – מלבד חללי אל-אקצה של פת"ח שמיישר קו עם המוקאטעה והודיע כי הוא מתנגד להסכם הרגיעה אם הוא לא יכלול את הגדה המערבית – הן בהסרת המצור מעל הרצועה, הרחבת אזור הדיג ל-20 מייל, נתיב ימי בין הרצועה לקפריסין בפיקוח בינלאומי. זאת, בנוסף לפרויקטים הומניטריים כמו טיפול באבטלה, ברשת המים, החשמל – כאשר הם מתנים את קיום הפרויקטים בתוך הרצועה ולא בחצי האי סיני.