מגמת הירידה במחירי הדיור נעצרה? מחירי הדירות של חודש מאי ויוני הצביעו על עליה של 0.9% לעומת אפריל-מאי. זאב ביילסקי, ראש מטה הדיור במשרד האוצר, ניסה היום (חמישי) להסביר את הנתונים לאלון גל בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM. "קשה לומר שהמגמה נעצרה על סמך חודש אחד. במשך עשר שנים היינו עדים לעלייה דו ספרתית במחירי הדירות וכל שנה מחירי הדירות רק התרחקו מהזוגות הצעירים. בשנה אחרונה יש מיתון בהשתוללות", אמר ביילסקי. "הרבה מהמשקעים יצאו מהשוק ואנחנו מתכננים יותר דירות. אני מקווה שהנתונים יעידו על כך ואני מקווה שנהיה עדים לירידה במחירים".
 
כשנשאל מדוע יש עלייה, השיב בכיר האוצר: "קשה לדעת. מניתוח הנתונים ראינו שבחיפה יש ירידה בעוד שבתל אביב יש עליה שמושכת את המדד כלפי מעלה. אנחנו עוסקים בנושא מאוד סבוך שדורש סבלנות וזמן. אנחנו דואגים להיצע. מטה הדיור דאג מיום הקמתו לתכנן כל שנה 130 אלף דירות לעומת 30 אלף דירות שהיו לפני חמש שנים. יוזמת מחיר למשתכן הביאה לכך ש-50 אלף איש כבר הוגרלו כש-14 אלף דירות כבר נמצאים בשלבי בנייה. אני מקווה שנוכל להגיע רגיעה בשוק ולאפשר לזוגות צעירים חסרי דיור להגיע למוצר בסיסי שקושר אותם לארץ במחיר שפוי".
"זאת פעם ראשונה שמישהו מנסה להתמודד עם הנושא הזה. במקרה זה מדובר בשר האוצר שעושה זאת בדרך נכונה. מרכיב הקרקע מהווה לעתים 50% ממרכיב הדירה", אמר ביילסקי. "ברגע שמרכיב הקרקע יורד כדי שחסרי דיור יוכלו להגיע לדירה זה משמעותי. זה נכון, בתחילת הפרויקט למדנו מדברים שעשינו והמפרט גבוה מאוד. אלו שנכנסים לדירות - נכנסים לדירות טובות. אנחנו נספק לכולם דירות, זה לוקח זמן אבל אנחנו בדרך הנכונה".
 


עוד סיפר ראש מטה הדיור: "בחמישה חודשים שאני בתפקיד אני נמצא קרוב לשר האוצר ורואה את הנחישות שלו להילחם ולהצליח. ביקשנו ממנהל התכנון לנסות להקל בבירוקרטיה ושההיתרים יקרו מהר יותר. אנחנו לא צריכים להמתין כל כך הרבה זמן מהרגע שרוצים להתחיל לבנות על הקרקע עד הרגע שהקבלן מקבל את היתר הבנייה. נעשה מאמץ עילאי לשיווק מוצלח. יש אלפי דירות בקריית גת ולכולן יש ביקוש. המאמץ מתפרס לכל הארץ על כל מי שקשור לתחום הדיור, גם בבנייה וגם בתכנון".
 
"אנחנו דורשים מהמנהיגים שלנו לצאת למאבקים עבורנו אך אנחנו גם מחכים להם בפינה, וברגע שיש נתון לא מוצלח אנחנו ממהרים לערוף ראשים", אמר ביילסקי. "תנו קרדיט לאותם אנשים שהחליטו לטפל בבעיה שמעולם לא טיפלו בה. בעיה של אנשים צעירים שהחליטו לעזוב את הארץ כי לא מצאו קורת גג לגור בה. בנוסף יטופל גם אפיק ההשכרה ואני מקווה שאנחנו במטה הדיור נצליח".

זאב בילסקי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
זאב בילסקי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90