מקור פלסטיני דיווח היום (ראשון) לעיתון "אל חיאת" על מתיחות בין הרשות הפלסטינית לבין מצרים לאחר שיו"ר הרשות אבו מאזן דחה את הסכם הרגיעה. לפי המקור, אבו מאזן מתעקש על קבלת שליטה מלאה על רצועת עזה מידי חמאס - "מעל ומתחת לפני האדמה". מנגד, חמאס מסרב למסור לידי הרשות את השליטה על המנהרות, שבהן עושה ארגון הטרור שימוש על מנת להבריח נשק לרצועה ולבצע פיגועי חדירה לישראל. 
 
אבו מאזן אמר אתמול בנאום הסיכום שנשא בפני הוועדה המרכזית של אש"ף: "לא נסכים שעזה תהיה מפוצלת מהרשות הפלסטינית". לדבריו, או שהרשות הפלסטינית תקבל לידיה את השליטה ביהודה ושומרון וברצועה כפי שהן, או שחמאס ייקח לידיו את השלטון במקומות האלה. אבו מאזן ביקש להבהיר כי "אין קשר בין הסכם הפסקת האש לבין הפיוס הפנים פלסטיני". הוא הוסיף, בהתייחסות למשבר ההומניטרי ברצועת עזה, כי "אנחנו לא נסכים להעברת סיוע לרצועת עזה, אלא דרך הרשות הפלסטינית בלבד".

אבו מאזן ציין כי "לא נקיים שיחות עם האמריקאים, עד שהם יחזרו מההכרה בירושלים וישנו את יחסם להתנחלויות. לא נקבל אותם כמתווכים". מקור בכיר באחד מפלגי אש"ף אמר אתמול כי אבו מאזן העביר את מסריו בנאום שנשא ביום רביעי בכנס של המועצה המרכזית של אש"ף, בו האשים את חמאס כי אינו מעוניין בפיוס. 
 
אבו מאזן. צילום: מרק ישראל סלם
אבו מאזן. צילום: מרק ישראל סלם

 

מקור פלסטיני ברמאללה אמר עוד כי אבו מאזן הודיע למצרים שמשלחת מטעם הארגון תצטרף לשיחות בקהיר במהלך השבוע הקרוב, זאת לאחר הפגישה המיועדת בינו לבין שר המודיעין המצרי, עבאס כאמל, שלא התקיימה בסופו של דבר. כאמל נפגש עם בכירים בישראל, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך עזב את הארץ בלי להיפגש עם אבו מאזן, מפני שליו"ר הרשות היו "פגישות קודמות".
 
לדברי הבכיר, מדובר היה בהקדמה לביקורו של כאמל ואף הדגיש כי חלקים בהנהגת פתח לא היו מרוצים מתוכן הנאום. מקור מצרי אמר אתמול ל"אל חיאת" כי "אנחנו בישורת האחרונה להסכם על הרגיעה ומצפים להכריז עליה כבר בשבוע הקרוב, אם ארגון פתח יסייע לנו". יש לציין שמשלחת מטעם פתח לא הצטרפה מוקדם יותר לפלגים הפלסטינים האחרים. המקור המצרי אמר: "אנחנו מדברים על רגיעה ארכות טווח. הדיונים יימשכו גם מחר וצפויים להסתיים לאחר חג הקורבן שיצוין ביום שלישי הקרוב".
המקור המצרי העריך כי הרגיעה תהיה בת שנה אחת ובמהלכה יימשכו המגעים בין הצדדים במטרה להאריך אותה בארבע שנים נוספות. לדבריו, היא תכלול פתיחת נתיב ימי מעזה לקפריסין בפיקוח ישראלי, ועסקת שבויים הכוללת שחרור מאות אסירים ביטחוניים פלסטינים.
 
ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. צילום: AFP
ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. צילום: AFP