ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, נפגשו היום (שני) פעם נוספת בלשכת ראש הממשלה בירושלים. בתחילת פגישתם אמר נתניהו לבולטון: "זה תענוג לקבל את פניך בירושלים, במיוחד אחרי ההחלטה ההיסטורית של הנשיא טראמפ. אנחנו מכירים עשורים רבים והיית אוהד מושבע של הברית בינינו בתוך ומחוץ לממשל. אין לישראל בת ברית טובה יותר מארה"ב". בפגישה היה גם מקבילו הישראלי של בולטון, מאיר בן שבת.



רה"מ הוסיף גם כי "אנחנו מתעקשים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו ומעריכים תמיכה אמריקאית. תחת הנשיא טראמפ הברית חזקה מצמיד והביקור הזה נותן הזדמנות להתיישר ולתאם עמדות  על איראן סוריה עזה ונושאים רבים אחרים".



"אני רוצה להודות לנשיא טראמפ על כך שעזב את הסכם הגרעין הנורא", הוסיף נתניהו, שהסביר: "ההסכם בלם את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. על ידי הסרת הסנקציות איראן יכלה להכניס מיליארדים למכונת המלחמה בתימן סוריה ולבנון. החלטת הנשיא לעזוב את ההסכם היא רגע היסטורי. ישראל מצדיעה לנכונותו של הנשיא טראמפ להטיל סנקציות, ואני מדבר בשם מדינות רבות באזור".



לדבריו, "כל המדינות צריכות ללכת בעקבות ארה"ב ולהגביר את הלחץ על איראן כדי להפסיק את תוקפנותה. פניתי מספר פעמים לאנשי איראן והם צריכים להבין שאנחנו לא נלחמים בהם אלא במשטר שלהם שעוצר נשים ומדכא את שאיפות החופש של מיליוני איראנים. ישראל גם אסירת תודה לתמיכה הבלתי מתפשרת בפורומים בינלאומיים.  אנחנו מעריכים את המשך המחויבות האמריקאית לשימור עליונותה הביטחונית של ישראל באזור שמאפשרת לנו להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. בביקור הזה נחזק את הברית".

בולטון השיב: "זה תענוג והיסטוריה להיות כאן בבירת ישראל, ואני מצפה לבקר בשגרירות החדשה. הניתוח שלך מדויק. הצורך למנוע מאיראן נשק גרעיני בעדיפות גבוהה מאוד עבור ארה"ב. לכן, הנשיא פרש מהסכם הגרעין הרע, לכן אנחנו מטילים מחדש סנקציות, ומנסים לשכנע את חברנו באירופה לקחת צעדים חזקים יותר בתחום הטילים הבליסטיים, מימון טרור והפעילות בתימן, לבנון, סוריה והאזור".

הוא ציין כי "אלה איומים עולמיים לא רק אזוריים. הברית בין ישראל וארה"ב ובין העמים שלנו מעולם לא הייתה חזקה יותר. הנשיא טראמפ הפך את זה לאבן בסיס במדיניות שלו, ואתה הפכת את זה לאבן בסיס של המדיניות שלך. לכן חשוב מאוד שארה"ב תנהל איתך את השיח המורחב הזה ואני שמח להיות כאן".

המטרות האמריקאיות: "חיסול דאעש והוצאת האיראנים מסוריה"



בראיון לרשת ABC שפורסם אתמול, אמר בולטון כי המטרה של ארה"ב היא חיסול דאעש והחזרת הכוחות האיראניים לאיראן - "מטרה משותפת לארה"ב, רוסיה וישראל". 



כזכור, בולטון כבר נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישה ראשונה, לארוחת ערב במעון הרשמי בבלפור ואמר בפתח הפגישה: "ברור שעומדים בפנינו אתגרים גדולים, לישראל, לארה"ב ולעולם כולו. תוכנית הגרעין של איראן ותוכנית הטילים הבליסטיים נמצאות בראש הרשימה. אז אני שמח להיות פה ומצפה לדיונים בינינו". נתניהו אמר: "אני מצפה לשוחח איתך על נושאים רבים, אך בעיקר כיצד להמשיך לבלום את התוקפנות של איראן באזור ולהבטיח שלעולם לא יהיה להם נשק גרעיני. יש נושאים רבים אחרים, אך זאת נקודת התחלה טובה". 



מחר ייפגש הבכיר האמריקאי עם שר הביטחון אביגדור ליברמן. השניים ידונו במצב בסוריה ובנוכחות הכוחות האיראניים שם, וכן על המצב הביטחוני בדרום. בהמשך השבוע צפוי בולטון להיפגש בז'נבה עם מקבילו הרוסי, היועץ לביטחון לאומי ניקולאי פטרושב. הביקור הקצר בישראל טרם הפגישה עם פטרושב מעיד על רצונה של ארה"ב להבין לעומק את דרישותיה של ישראל בעניין סוריה לקראת הפגישה בז'נבה.