פרשן חברת החדשות, אמנון אברמוביץ', חשף אמש הקלטות בהן נשמע ח"כ דוד ביטן, כשעוד היה יו"ר הקואליציה, מספר לחברו משה יוסף, שלימים הפך לעד מדינה נגדו, שבכוונתו להיות השר לביטחון פנים ולהחליף את מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן הגיב הבוקר (שני) לחשיפה בשיחה עם אילה חסון ב-103FM: "שמעתי את השידור של חברת החדשות מהרכב שלי והבנתי שאני עדיין השר לביטחון פנים. כנראה שהשיחה, ככל שהתקיימה, לא התממשה ואין לי סיבה לא להאמין להכחשת ראש הממשלה שהבהיר שזה לא היה ולא נברא. העניין הוא שבניגוד לעיתונאים, לי כשר אין שום גישה לחומרי חקירה. מה שהטריד אותי מהידיעה זה איך הקלטות סתר וחומרים כל כך רגישים מחקירות על דברים שאין בהם עבירה פלילית מגיעים לכלי התקשורת. זה צריך להטריד מאוד את היועץ המשפטי לממשלה".



"הפרסום בהחלט גרם לי לתהות בסוגיה, העיתוי של פרסום דברים שקרו לפני שנה מעורר תמיהה למי יש אינטרס לפרסם את הדברים דווקא כעת", הוסיף השר ארדן. "אם מישהו חושב שפרסומים ישפיעו על ההחלטות שלי - זה לא יקרה. רק שיקולים מקצועיים לטובת המשטרה ואזרחי המדינה הם שינחו אותי, ולא פרסומים מגמתיים".



בעל האינטרס היחיד לכאורה שיכול להיות מהדלפה כזו הוא המפכ"ל אלשיך.
"אולי זה מישהו שרוצה את תפקיד השר לביטחון פנים. אלה יכולים להיות אנשים שרוצים מינוי של אדם אחד ולא של אדם אחר. מדובר בבני אדם וכמו בכל מערכת יש מגוון שיקולים. אני לא מושפע מהפרסומים ומבין את האינטרסים מאחוריהם ואני רואה בזה רכילות. מכל הפרסום הזה, כל שצריך להיבדק זה איך חומרי חקירה רגישים מגיעים לידי אנשי תקשורת".



אתה מתכוון לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בהקשר הזה?
"כן. פניתי אליו גם בעבר בנושא. עד שלא תפיתח פעם אחת חקירה כדי לברר את מקור ההדלפה לא תיווצר הרתעה וזה חבל כי זה פוגע באמון הציבור ובמערכת אכיפת החוק".



החלטת לגבי המשך כהונתו של רוני אלשיך?
"לא. יש המון שיקולים לבחון, למשטרה היו הישגים בזמן האחרון אך יש עוד מגוון שיקולים. המפכ"ל אלשיך מונה ב-5 לדצמבר כך שאנחנו שלושה חודשים לפני המועד".



מינויו של יורם הלוי סוכל או שהוא מועמד רלוונטי?
"עוד לא גיבשתי החלטה, אך אם אחליט שלא להאריך את כהונתו של רוני אלשיך, אין מידע אחר לגבי תפקודו הטוב של יורם הלוי והוא בוודאי מועמד רלוונטי. נתניהו לא מתערב ולא רומז. ברור שיש לאנשים את הדעות שלהם, אני פועל בצורה ממלכתית ואחראית כשאני בוחן את כל הפעולות שהמשטרה עושה, מה שהושג ומה שלא הושג. מה נעשה בהסכמה ומה לא. אני לא מתכוון להחליט בנושא בגלל פעולה כזו או אחרת. אני לא נמצא בשביל זה בחיים הציבוריים".





היית אדם מאוד חזק ואהוד במפלגת הליכוד ואיכשהו התפקיד הזה כתש אותך.
"אני לא בטוח שאת צודקת. לפני כל מערכת בחירות נאמרים דברים שכאלה לגבי והיריבים שלי מופתעים כל פעם מחדש".



אולי הם עשו הזרקת בוטוקס ובגלל זה הם מופתעים.
"תני קרדיט לאנשי הליכוד שהם יודעים לשפוט את העשייה ואני מעריך שגם הפעם יריבי יופתעו. לא אפעל מתוך השיקולים של הבייס הפוליטי שלי. אני לא מתכוון להתאים את עצמי לעמדה שלו".



יש ציפייה כלשהי לא הגונה מהשר ביטחון פנים, שאם יש חקירות נגד ראש הממשלה הוא יתערב. אנחנו שמחים שהשר לא מתערב. אבוי לנו אם כך היה כי זה היה קץ הדמוקרטיה.


"יש כאלה שלא מבינים את ההפרדה הנדרשת בין דרג פוליטי לדרג חוקר ואני מסביר אותה כל פעם כדי לשמור על עצמאות החקירה. רוב האנשים, לא משנה באיזה מחנה פוליטי הם, מבינים את הדברים הללו. אני לא חושב שהדבר הזה כותש אותי פוליטית, זה לא משפיע. אני מאמין בחוכמה ההמונים".



"לא מדליפים לי"


אתה סומך על המשטרה באופן בו היא מנהלת את החקירות שלה?
"זו שאלה קצת לא הוגנת. באופן כללי אני מכיר את רוב אנשי הפיקוד של משטרת ישראל ואני סומך עליהם שהם פועלים למען חקר האמת. אני לא יכול לדעת אם כל החלטה של קצין היתה ממניעים טהורים כי אני לא חשוף לכל. לא מדליפים לי ואני גם לא אסכים שידליפו. גם בפרשת גל הירש הודעתי שברגע שהחקירה תסתיים אני אקים ועדת בדיקה ממשלתית שתבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות, זה יעשה על ידי שופט ואנשי ציבור אובייקטיביים ולא על ידי פוליטיקאים".



זה אומר שהחקירה שלו לעולם לא תסתיים, כך אף פעם לא תוקם הוועדה. זה יימשך עוד כמה שנים.
"זה עצוב שאת אומרת את זה. שוחחתי עם פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. הם מלווים אישית את קצב ההתקדמות ואני מקווה שהם לא יתנו לזה להימשך כי זה נמשך הרבה מעבר למה שלגיטימי".



אתה חושב שפרקליט המדינה באמת ירצה לרדת לחקר האמת בפרשה? בחייך. אנחנו תמיד מותחים ביקורת על פוליטיקאים ובצדק אך הם לא היחידים. יש מערכות שלמות שזוכות לאתרוג קשה למרות שהם ממונות על החוק. אתה מינית את גל הירש, לדעתך המינוי שלו סוכל או לא?


"אני באמת לא יכול לדעת. העובדה שהיו חומרים שלא הביאו לפתיחת חקירה אך כן עלו לאחר שהודעתי שאני ממליץ למנות אותו למפכ"ל מעוררות שאלות קשות. היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין לא הסכים לקצוב זמן לחקירה הזו ולא לעצור עד שיסיימו אותה כדי לא לסכל את הבחירה הדמוקרטית שלי. אלו דברים שפוגעים קשות בדמוקרטיה".



אתה לא חושש מהמשטרה? אולי פעם חצית את המשטרה את הרמזור באור אדום?
"יש במקורותינו משפט ידוע 'אין צדיק בארץ שיעשה טוב ולא יחטא'. לכל אדם יש רבב במעשיו אם יחפשו היטב. אם את שואלת אותי אם אי פעם עשיתי משהו שאני חושש שהמשטרה עלולה לפעול נגדי בגללו אז ממש לא. אני פועל ביושר ובהגינות".



אתה לא פוחד?
"ממש לא ואני מתרעם על הפרסומים שלך מעת לעת בנושא".


"הלוויית המחבל - כישלון של המשטרה"

היו רשימות אצל השוטרים ואצל הקצינים. זה פורסם על ידי רביב דרוקר, כפי שעל גל הירש היו כל מיני דברים שלא היו רלוונטיים ורק כשהוחלט למנות אותו זה הפך לחקירה. שמעתי באוזני קצין מתבטא בהקשר שלך וקרא לך להתנהג יפה. אנחנו מכירים את הנפשות הפועלות ויודעים איך הדברים עובדים. יש נפלאים ונקיי ידיים שעובדים למען שלטון החוק ויש גם אחרים וכולם בתוך המערכות.
"אפתיע אותך. אני לא חושב שיש בעיה בכך שהמשטרה תרכז את המידע המודיעיני שמגיע אליה. חובתם של אזרחים שחושבים שאדם פעל מחוץ לחוק לדווח על כך למשטרה. הכינוי 'מסמך יצחקי' לא הופך אותו אוטומטית ללא חוקי. בדקתי את הנושא מול היועץ מהמשפטי הנוכחי שבדק את הנושא. אני לא רואה בכך בעיה. מצד שני, השאלה היא כמה זמן לגיטימי שמשטרה תחזיק מידע מודיעיני על אנשים מרכזיים בציבוריות הישראלית, לא תעשה איתו שום דבר וביום אחד, אחרי שנה או אחרי עשרים, תשלוף את המידע ותשתמש בו. זה לא לגיטימי בעיני ולכן צריך ועדת בדיקה ממשלתית כדי לקבוע כללים".

על נושא הנשק תמיכתך במתן רישיונות גורף. אתה לא חושש מהמערב הפרוע ושיהיה כאן מערבון?
"שקלתי את הרפורמה הזו כמעט שנתיים, מאז שהתחיל גל הטרור. בסוף החלטתי בהתייעצות עם המשטרה, התועלת בסיכול פיגועים וסיכול נזקים תהיה גדולה יותר. זה לא דומה למצב בארצות הברית. בישראל כיום יש כ-130 אלף בני אדם, כולל מאבטחים עם רישיון לכלי נשק וזה מעט מידי".

לאלאור אזריה היית נותן נשק?
"אני חושב שהמלצת המשטרה בנושא הזה, שהיא בהתאם לחוק, היא החלטה נכונה. בעייתי לתת נשק למי שהורשע בשימוש בכלי ירייה. עם כל הכאב שלי על המצב של אלאור והביקורת שלי על התנהלות המדינה זה עדיין מוקדם מידי לתת לו נשק בהקשר הזה".

ראית את הלוויית המחבל מאתמול באום אל פחם?
"ראיתי את התמונות ואני אומר בצורה הכי ברורה: בעיני זה כישלון של המשטרה ושל כל גורמי המשפט שמכריחים את המשטרה לבוא לקראת המשפחה. אני מצפה מהמשטרה לא למסור את הגופה בפעם הבאה עד שהיא רואה שיש מספר אנשים כפי שהיא הגדירה ואם יש בעיה ניתן לדרוש הלווייה גם לא באום אל פחם. במדינה נורמלית לא היו מאפשרים הלווייה שכזו".