חמאס הכחיש אמש כי ישראל הציעה לה להקים שדה תעופה סמוך לאילת, במסגרת הסכם אש ארוך טווח בין הצדדים. הכחשה זו באה בתגובה לטענות של מחמוד אלעלול, סגן ראש תנועת הפתח, שצוטט ביום חמישי שעבר באומרו כי ישראל הציעה לארגון הטרור להקים נמל תעופה סמוך לעיר הדרומית.



בהתייחסו לדבריו של אלעלול, אמר בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק: "כיצד אנו מבדילים בין המציאות לפנטזיה, ובין האמת לשקר? אחד הפקידים (אלול) אמר דברים שמחציתם שקרים. לא הצגנו שום רעיון הקשור לנמל תעופה, פרט לאחד כזה ברצועת עזה".



בכיר חמאס התייחס לנמל התעופה שהפלסטינים הקימו בדרום רצועת עזה ב-1998 ונקרא על שמו של מנהיג אש"ף לשעבר, יאסר ערפאת. שדה התעופה חדל לפעול באוקטובר 2001, לאחר שישראל הפציצה את תחנת הרדאר שלה ואת מגדל הפיקוח, בתגובה לפיגועים שביצעו הפלסטינים במהלך האינתיפאדה השנייה.



בתוך כך, משלחת בכירי פתח אמורה להגיע לקהיר בסוף השבוע לשיחות עם גורמי המודיעין המצרים, בנוגע לאפשרות להגיע להפסקת אש בין הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה ובין ישראל. כמו כן, הדיונים צפויים להתמקד במאמץ המתמשך של מצרים לשים קץ למאבק הכוחות בין פתח לחמאס. בראש משלחת הפתח עומד עזאם אל-אחמד, והיא כוללת גם את חוסיין אל-שיח' ורוחי פאטוח.



אבו מאזן. משלחת של הפתח תגיע לקהיר. צילום: רויטרס
אבו מאזן. משלחת של הפתח תגיע לקהיר. צילום: רויטרס



ראש אגף המודיעין הכללי של הרשות הפלסטינית, מאג'ד פרג', שהיה אמור להיות חלק מהמשלחת, לא יוכל לנסוע לקהיר בגלל סוגיה הקשורה לבריאותו, אמר אל-אחמד בשבת ללא פירוט.



לדבריו, המצרים הזמינו את בכירי הארגון השולט בגדה לקהיר על מנת שידווחו להם על תוצאות המשא ומתן עם חמאס ועם פלגים פלסטינים נוספים, בנושא ההסדרה עם ישראל.



בשבוע שעבר קיימו הפלגים הפלסטינים ברצועה שיחות אינטנסיביות במצרים עם אנשי מודיעין מקומיים, במטרה להגיע להסכם המדובר. השיחות צפויות להתחדש בימים הקרובים בבירה המצרית, זאת בצל דיווחים לא מאומתים על התקדמות משמעותית בדיונים.



בכיר פתח טען גם כי אש"ף הוא הגורם היחיד שהוסמך לחתום על הסכם הפסקת האש. ממשלת הרשות הפלסטינית, לטענתו, מוכנה לקבל על עצמה את מלוא האחריות על עזה.



לדבריו, משלחת הפתח תבקש הבהרות מהמצרים בנוגע לדיווחים לפיהם ישראל מציעה לחמאס להקים נמל ימי בקפריסין ושדה תעופה ליד אילת. "הנהגת הרשות", הסביר, "התנגדה לחלוטין לשני הרעיונות הללו משום שלא צריך לקום דבר מחוץ לשטחי פלסטין".



הוא הוסיף כי "המו"מ שחמאס מנהל עם ישראל משרת רק את ישראל ואת ניסיונותיה להפריד בין רצועת עזה והגדה. יש להפסיק את המשא ומתן הקצר הזה ולחזור לבית הפלסטיני".