חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, יחד עם השגריר הפלסטיני לאו"ם ריאד מנסור, מקדמים הצעה נגד ישראל בארגון תוך טענה שחוק הלאום "מזכיר חוקי אפרטהייד", הח"כים והשגריר הפלסטיני פנו לבכירים בארגון, בהם תת מזכיר האו"ם לעניינים פוליטיים, רוזמרי דיקארלו, וטענו כי באו"ם ישנן אמנות שמטרתן להגן על מיעוטים מחוקים כגון חוק הלאום, תוך שהם מציינים שמדובר בחוק הלאום, כך דווח הערב (ראשון) ב"החדשות".



אותם הבכירים באו"ם פנו לשגריר הישראלי בארגון, דני דנון, כדי לקבל את תגובתו לדבר. לאחר ששמע על הפנייה, פנה היום דנון ליו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין, וכתב לו כי "בשנתיים האחרונות אנו עדים לשיתוף פעולה הדוק בין חברי כנסת לנציגות הפלסטינית באו"ם, בפעולות שכל מטרתן הן הסתה והשמצה כנגד מדינת ישראל וצה"ל על בימת האו"ם. הנציגות הפלסטינית בשיתוף חברי כנסת מהמפלגות הערביות מתכננים צעדים שנועדו להכפיש את ישראל ולפגוע בתדמיתה באמצעות הסתה ושקרים. אני מוצא טעם לפגם בכך שחברי כנסת מכהנים משתפים פעולה עם יוזמות אלו ומנצלים את מעמדם כנציגים רשמיים של המדינה באופן ציני כדי לפגוע בה בזירה הבינלאומית". 



אדלשטיין עצמו התייחס לידיעה ואמר כי "‫שוב ח"כים בכנסת ישראל חותרים תחת המדינה. חברי הכנסת מהרשימה המשותפת שמקבלים משכורת מהמדינה וזוכים לכל הכלים הפרלמנטריים, עוד מעזים להכפיש את שמנו בעולם. מי שמשתף פעולה עם הרשות הפלסטינית נגד ישראל צריך לשאול עצמו אם מקומו בפרלמנט הפלסטיני או הישראלי".



עצרת האו"ם, צילום: AFP
עצרת האו"ם, צילום: AFP



בסביבת נתניהו ניצלו את הידיעה כדי לתקוף את יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי, ואת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שביקרו את חוק הלאום ואמרו: "יצא המרצע מן השק, ראשי השמאל גבאי ולפיד צריכים להסביר לציבור מדוע הם בעד הפלסטינים והחכים הערבים ונגד חוק הלאום ששומר על מדינת ישראל כמדינה יהודית". 



יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי אמר: "הח"כים של הרשימה המשותפת ממשיכים להשמיץ את המדינה שלנו בכל מקום. נמשיך להילחם בתופעה הזאת. האחרון שיכול לקטר עליהם הוא נתניהו, שלחץ בחום את ידו של ערפאת, שחרר 1,000 מחבלי חמאס, הפסיד לחמאס בצוק איתן, הביא את סלאח ערורי לטיול בעזה והסתיר מהרמטכ"ל את העובדה שהוא ובן הדוד שמרון, נתנו אישור לגרמניה לשדרג צוללות מצריות".



ח"כ יוסף ג'בארין (רשימה המשותפת): "מול העמקת החקיקה הגזענית בישראל, ובראשה חוק הלאום, אנו פונים יותר ויותר למוסדות בינלאומיים ולאיחוד האירופי, וזוכים גם לאוזן קשבת. מטרתנו היא להביא את המוסדות הבינלאומיים להפעיל לחץ על הממשלה בישראל כדי שתשנה את מדיניותה. הפעילות הבינלאומית שלנו עוסקת בנושאים שישראל היתה רוצה שיישארו כנושאים פנימיים, כגון חקיקה גזענית והריסת בתים, אבל אנו פועלים להעלות עניינים אלה על סדר היום של גופים בינלאומיים מתוך מטרה ברורה שהקהילה הבינלאומית תעלה נושאים אלה ביחסיה עם ישראל". 
"צריך להגדיש כי זכויות מיעוטים הם מזמן כבר לא עניין פנימי לכל מדינה אלא עניין אוניברסלי. הן באו"ם והן באירופה קיימות הוראות ברורות באמנות בינלאומיות המוקדשות להגנה על זכויות מיעוטים לאומיים, וישראל אינה מעל לחוק הבינלאומי. כנראה שעל ראש הגנב בוער הכובע. אם לממשלת ישראל אין מה להסתיר מהעולם מדוע רבה כל כך ההתרגשות? התשובה היא שישראל צריכה להתבייש בחוק הלאום ובחקיקה גזענית מול העולם הדמוקרטי שמקדם שוויון ואזרחות שווה לכל האזרחים".

בשבוע הבא ייפגשו חברי כמסת מהרשימה המשותפת עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, בבריסל. 

כזכור, לפני כחודש חוקקה הכנסת את "חוק היסוד: מדינת הלאום של העם היהודי", בו מוגדרת ישראל כמדינה יהודית, מוגדרים סמליה כמו הגדל, השפה וההמנון, אך לא הזכיר את קיומם ומעמדם של מיעוטים במדינה. לאחר חקיקתו החלמה מחאה נגדו, שהגיעה לשיאה בשתי הפגנות ענק בכיכר רבין, האחת של העדה הדרוזית בישראל, והשנייה של הציבור הערבי. במהלך ההפגנה האחרונה הונפו דגלים פלסטיניים, ונקראו קריאות נגד מדינת ישראל.