הסערה סביב פניית הח"כים הערבים למוסדות האו"ם נמשכת: שר התיירות יריב לוין (ליכוד) התראיין הבוקר (שני) לגל"צ, והתייחס לפניית הרשימה המשותפת לאו"ם בעקבות חוק הלאום, ואמר כי מדובר במעשה בגידה. על פי השר, "אין הגדרה אחרת למעשה של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת שמתכוונים לפנות לאו"ם לגנות את חוק הלאום מאשר בגידה".



השר הוסיף כי הוא "מצפה ממערכת המשפט שתביא סוף סוף להעמדת האנשים האלה לדין בגין העבירה החמורה ביותר שיש בספר החוקים. אני מצפה שהמערכת המשפטית תבצע את תפקידה. תפקידה הוא כמשתרחש דבר כזה לעין כל להעמיד את האנשים האלה לדין ולמצות איתם את הדין". שר השיכון יואב גלנט הצטרף לביקורת החריפה על יוזמי הפנייה לאו"ם ואמר כי "פעולה כנגד מדינת ישראל על ידי נבחרי ציבור בכנסת ישראל היא חציית קו אדום. אין מקום בכנסת לאלו הפועלים נגד האינטרסים של מדינת ישראל. הגיעה השעה שמערכת המשפט תאפשר את הוצאתם של הקיצונים המסוכנים הללו אל מחוץ לחוק ולכנסת".


ח"כ עאידה תומא סלימאן, צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ח"כ עאידה תומא סלימאן, צילום: הדס פרוש, פלאש 90


"ניאבק בחוק בכנסת, בבג"ץ, ברחובות ובעולם"

אחת מיוזמות הפנייה, חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן וחברת הוועדה ליחסים בינלאומיים ברשימה המשותפת, הגיבה לביקורת על המהלך ואמרה כי מדובר בחוק מסוכן, שיש להילחם בו גם מחוץ לגבולות ישראל, עם זאת היא טענה כי הח"כים הערבים לא פנו לבכירי האו"ם כדי לקדם גינוי, אבל אחרי ששמעו את התגובות, אולי היא תשקול זאת. "דני דנון הופתע לגלות שאיננו מהססים לקרוא לילד בשמו - חוק הלאום הוא חוק אפרטהייד. כנראה שהשגריר לא ממש מעודכן ולא עוקב אחרי המתרחש מעל במת הכנסת. אמרנו בקול רם שחוק זה מזכיר משטרים חשוכים ורודנים, כחוק יסוד שמעגן את האפליה ואת ההפרדה הגזעית", אמרה תומא סלימאן והוסיפה, "התרענו לפני חקיקת החוק שנאבק בו; בכנסת, בבג"ץ, ברחובות וגם בפני הקהילה הבינלאומית. זוהי לא זכותנו בלבד, אלא חובתנו המוסרית, האידיאלוגית והלאומית אל מול הגזענות והאפליה שחוק זה ממסד ונותן לה חותמת רשמית".

"קו ישיר מחבר בין חוק הלאום שמוציא את ציבור שלם של חמישית מאזרחי המדינה ממעגל האזרחות השווה, לבין ניסיונות ההשתקה וההפחדה בסנקציות פרלמנטריות על מנהיגי אותו ציבור. את הלגיטימציה שלנו אנחנו מקבלים מאלה שבחרו בנו, להם אנחנו מהווים קול, בארץ ובחו"ל", המשיכה הח"כית, "הפנייה למוסדות הבינלאומיים נעשתה מתוך אמונה שחוק זה אינו עניין פנים-ישראלי, אלא יש לו השלכות רחבות היקף לא רק על אזרחי המדינה אלא גם על העם הפלסטיני שנמצא תחת כיבוש מזה 51 שנים. חוק הלאום מנשל את העם הפלסטיני מזכותו להגדרה עצמית ומטרפד כל ניסיון להגיע להסדר מדיני. על הפרות אלו לחוק ולהסכמות הבינלאומיות, ישראל חייבת תשובות גם לקהילה הבינלאומית".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) גינה את מה שכינה כמתקפה על חברי הרשימה המשותפת: "האווירה הציבורית שיצר חוק הלאום החריפה את ההסתה של פוליטיקאים נגד המיעוט הערבי, וגם הובילה ללינץ' מזעזע בשלושה צעירים, רק בגלל היותם ערבים. במקביל ראינו גם התעוררות מעוררת תקווה של עשרות אלפי יהודים וערבים שיצאו לרחוב. זו שעה קשה, אבל זו גם שעתו של כל מי שמאמין בשוויון ובצדק. המתקפה על חבריי ברשימה המשותפת על פגישותיהם בעולם בעניין חוק הלאום היא אנטי-דמוקרטית וצבועה, בטח כשהיא מגיעה ממקורבי נתניהו, אשר נפגש ומתיידד עם האנטישמים בעולם".

גם יושבת ראש  מרצ ח"כ תמר זנדברג גינתה את דברי לוין אותם כינתה הסתה: "השר לוין לא למד כלום. להסתה יש תוצאות שראינו רק בימים האחרונים באלימות נגד ערבים. המילה בגידה שמאז רצח רבין מעבירה צמרמורת בעור של כל ישראלי, נשפכת כאן בלי שום סיבה, סתם כך כי לעוד שר בממשלה מתחשק להסית. ככה מכשירים את הרצח הבא". 

כזכור, אתמול פורסם כי חברי כנסת מהרשימה המשותפת, יחד עם השגריר הפלסטיני לאו"ם ריאד מנסור, פנו לתת מזכיר האו"ם לעניינים פוליטיים רוזמרי דיקארלו, וטענו כי חוק הלאום מנוגד לאמנות האו"ם ו"מזכיר חוקי אפרטהייד". הפניה בעקבות חקיקת "חוק היסוד: מדינת הלאום של העם היהודי", בו מוגדרת ישראל כמדינה יהודית, מוגדרים סמליה כמו הגדל, השפה וההמנון, אך לא הזכיר את קיומם ומעמדם של מיעוטים במדינה.