עובדי התמך של נציגויות ישראל בעולם (אית"ן) הודיע היום (חמישי) על שביתת פתע בכל נציגויות ישראל בחו"ל. העובדים מוחים על השתהות המדינה במציאת פתרון לכשלים שהתגלו בתנאי השכר החדשים שחלים עליהם מאז ינואר 2018. 600 עובדי התמך מהווים כ-60% מכוח האדם בנציגויות משרד החוץ בחו״ל וכ-80% ממשלחות משרדי הביטחון, הכלכלה והתיירות. אי התייצבותם לעבודה צפויה להשבית כליל את פעילות הנציגויות ברחבי העולם, בדגש על נציגויות ארה״ב.

עובד אית"ן במשרד החוץ סיפר ל"מעריב-אונליין": "המשכורת שלנו היא של פקיד מתחיל בשירות המדינה - בין 5,000 ל-6,800 שקל. למרות שאנחנו חיים בחו״ל, כאשר בחלק מהמדינות עלות המחיה כפולה ומכופלת". הוא הסביר כי "אז באה המדינה ואמרה - ניתן להם גם התאמת דיור. את הפער בין עלות דיור בישראל לעלות הדיור בעיר השירות. אממה? בשביל זה ביקשו שהנציגויות יציגו חוזה שכירות בסכום התקרה שהוכר לנציגות שלנו. אז אמרו לנו 'הצגתם חוזה בסכום נמוך מהתקרה? תקבלו רק מה שהצגתם' "
 
"מה התוצאה?" אומר העובד "שכר עלוב והכנסה חופשית אפסית. אתה נאנס להוציא כסף על דיור (שגם פה הקצובות שאושרו לא מספיקות לרוב) ואין לך כסף לקנות בסופר".
 
בעקבות השביתה, לא תתקיים קבלת קהל במחלקות הקונסולריות, לא יתקיימו פגישות עבודה ואירועים שנקבעו מראש ומספר דיונים באו״ם ובאיחוד האירופי יתקיימו ללא נוכחות נציג ישראלי. לדברי ועד העובדים, הדבר האחרון שרצינו הוא לשבות. רק לפני יומיים שבה מישראל משלחת של הוועד, לאחר סבב משא ומתן שאמור היה לסיים את סכסוך העבודה. "עלינו על המטוס בהבנה שהושג פתרון, אבל ההתכתשות המתמשכת בין משרדי האוצר והחוץ שוב מתנהלת על הגב שלנו - ואת זה לא נאפשר", הוסיפו.

חבר הכנסת יאיר לפיד הסביר כי "הסכסוך שמוביל לפגיעה בנציגויות ישראל מתמשך כבר שנים מסיבה אחת: אין באמת שר חוץ למדינת ישראל. נתניהו עסוק בפוליטיקה והאזרחים, כרגיל, הם הנפגעים".
 
הישות הקרויה עמ"י הומצאה בשנות ה־60, כפתרון ממוקד מאוד. כמה עשרות עובדי שגרירויות ישראל בבירות שונות בעולם חיפשו פתרון לבני ובנות הזוג שישבו חסרי מעש בבית, אז משרד החוץ הקצה להם משכורת סמלית כדי לבצע מטלות סמליות אפילו יותר. עבודות משרדיות פשוטות, למשל, שלא דרשו ידע מוקדם ובטח שלא אחריות מדינית רבת־משקל. אלא שמאז, מנעד הסמכויות של אנשי עמ"י התרחב מאוד, זאת בשעה שתנאי העסקתם קפאו בזמן.