ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שישי) להפגנה אמש של תושבי דרום תל אביב, במהלכה שרפו את תמונתו של שר הפנים אריה דרעי: "אני מכבד את מצוקתם האמיתית תושבי דרום תל אביב. הממשלה בראשותי, יחד עם שר הפנים אריה דרעי, עושה מאמצים בלתי פוסקים להוצאת המסתננים מישראל, בדרכים גלויות ועלומות כאחד. אני מגנה את המעשה הפסול של שריפת תמונתו של השר דרעי. למעשים כאלה אין מקום בתוכנו".



יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר כי ‫"הזכות להפגין היא מהחשובות בדמוקרטיה שלנו, אך אני מגנה כל מעשה אלימות בצדה. אני תומך במחאתם המוצדקת והצודקת של תושבי דרום תל אביב אולם שריפת תמונתו של השר דרעי אמש היא חציית גבול ואסור שתעבור לסדר היום".

המפגינים שורפים את תמונתו של שר הפנים אריה דרעי. צילום: עוטף תחנה מרכזית


גם פוליטיקאים נוספים הגיבו למחאה השנויה במחלוקת: שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "שום מחאה לא מצדיקה שריפת תמונות של שרים. אלה תמונות שמתאימות למדינות אחרות לא לנו. אני מצפה מראשי המחאה בדרום תל אביב לגנות את המעשה". 


שר החינוך נפתלי בנט אמר בראיון לניסים משעל ב-103FM, כי "זה בלתי מתקבל על הדעת, אסור שיקרה מצב שבו שורפים תמונה. אני מאוד מבין את המצוקה של תושבי דרום ת"א, הרבה מאוד שנים ממשלת ישראל לא נותנת להם מענה אמיתי, לא בהוצאת המסתננים הבלתי חוקיים ולא בשיפור תנאיהם. לכן, הם בתסכול מתמשך, אבל זה לא מצדיק שריפת תמונה".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, גינה את המהלך וכתב הבוקר (שישי) בטוויטר כי "בעיית המסתננים היא בעיה כואבת וחמורה, שיש לעשות הכל כדי להביא לסיומה, אבל שריפת התמונה ועוד ערב חגי תשרי, חוטאת למוסר היהודי ופוגעת בהשגת המטרה".



"העשור האחרון קרע את החברה שלנו מבפנים"


יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי: "אמרתי ששיח חסר אחריות של מנהיגים גורם לאלימות אצל הקיצוניים. זה נכון כשתוקפים ערבים רק משום שהם ערבים וגם כששורפים תמונה של שר בהפגנה. העשור האחרון קרע את החברה שלנו מבפנים. היד שהדליקה את האש איבדה עליה שליטה ועדיין מוסיפה בנזין. הציבור הרחב רואה את זה ויביא לשינוי".

ח”כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר כי “חופש הביטוי אינו חופש השיסוי וחופש ההסתה לאלימות. למראות כאלה אין מקום במדינת ישראל. הזכות להפגין ולמחות על כל נושא היא זכות דמוקרטית ויש לשמור עליה, אך גלישה לאלימות היא חציית קו אדום איתה אסור לנו להשלים. על המשטרה לתפוס ולחקור את המפגינים ששרפו את תמונתו של שר הפנים דרעי".



ואילו חברתו לסיעה, איילת נחמיאס ורבין, אמרה כי שריפת תמונתו של השר אריה דרעי היא חציית גבולות המחאה ומזעזעת בכל קנה מידה. לדבריה, "לתושבים בדרום תל אביב וגם לאלה שהגיעו מרחבי הארץ ביוזמת ארגונים שונים כדי 'לסייע' להם, מותר להלין על הפגיעה בהם לטעמם, על אי מימוש הבטחות ולהוציא תסכול וכעס - על הממשלה, על השרים ועל כל מי שהם רוצים".



"גבולות חופש הביטוי רחבים מספיק בכדי למצוא דרך ראויה הרבה יותר מאשר שריפת תמונה, להביע את הזעם הזה. עצוב מאוד שהתושבים מאפשרים  לארגונים שמתמחים בהפצת שנאה ופילוג להסיט את האש תרתי משמע מהבעיה עצמה להבערת תמונתו של שר הפנים. בחודש הסליחות וכשחגי ישראל בפתח, אני קוראת לחברי וחברותי בכנסת ובממשלה להיות הראשונים למנוע הסתה - ויש לנו הרבה לאן להשתפר, ובוודאי לגנות מקרים כאלה".



"נתניהו הפקיר אותנו"


במטה מאבק תושבי דרום תל אביב, האחראי על המיצג האמנותי, לא נותרו אדישים לגינוי של נתניהו, ומסרו: "אם נתניהו ודרעי, ושאר חברי ממשלת הימין, שטוענים השכם והערב כי הם פועלים למען דרום תל אביבי ותושביה, היו טורחים לגנות את מלחמת הכנופיות שמשתוללת ברחובות שלנו ולא היו מפקירים אותנו לחסדי המסתננים ולגחמות המשטרה, לא היינו נדרשים למיצג כזה. כל מיצג אמנותי, חריף ככל שיהיה, מתגמד לעומת בכייה של אישה אחת שפחדה להגיע אתמול להפגנה כי הסודנים מהחמארה מול ביתה איימו לרצוח את הבן שלה".



עוד צוין בתגובה כי "חבל שהיה צורך במיצג אמנותי תמים בדמות שריפת תמונה כדי שתחזרו להתייחס למצוקה שלנו. מתברר כי רוצחים שמשוחררים לרחובות, סוחרי סמים שפועלים ללא הפרעה, מסתננים שמאיימים על אזרחים, ומרחב ציבורי שנשלט כולו על ידי אוכלוסייה עוינת, שווים הרבה פחות מתמונה ומצית. עשר שנים שורפים לנו את החיים, אז עכשיו נזכרתם? ובכל זאת עכשיו, אחרי שהצלחנו להסב את תשומת לבך, אנחנו מצפים לראות עבודה. ומהר. כי נקודת האל-חזור קרובה מאוד".