הערב (ראשון) צפוי לנחות בישראל נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה, ועוד לפני שגלגלי מטוסו נגעו במסלול הנחיתה בנתב"ג, הנשיא השנוי במחלוקת מצליח לעורר מחאה חריפה נגד ביקורו. דוטרטה, שידוע בסגנון דיבורו הגס ובהכרזותיו השערורייתיות, התבקש להתייחס לעלייה בשיעור מקרי האונס בעיר הולדתו דבאו ואמר: "ככל שתהיינה יותר נשים יפות, כך יתרחשו יותר מקרי אונס".



ביקורו של דוטרטה בישראל יימשך שלושה ימים. הערב הוא צפוי להיפגש במלון בירושלים עם 1,300 אזרחי הפיליפינים החיים בישראל, מרביתם עובדים כמטפלים סיעודיים. ביום שני הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לארוחת צהריים, ולאחר מכן יגיע לביקור ביד ושם שם ויניח זר באוהל יזכור. ביקורו של דוטרטה ביד ושם אינו מובן מאליו, היות שבשנת 2016 השווה את עצמו ללא אחר מאשר הצורר הנאצי אדולף היטלר.



ביום שלישי צפוי דוטרטה להיפגש עם נשיא המדינה ראובן ריבלין. פעילים מארגוני זכויות אדם קראו לנשיא לבטל את פגישתו עם דוטרטה, וכמה מהם מתכננים לקדם את הביקור בהפגנת מחאה מול בית הנשיא, אך נראה כי בשלב זה הפגישה תתקיים. יש לציין כי כמעט כל האירועים יהיו סגורים לתקשורת, לא עניין שבשגרה בביקורים ממלכתיים כאלה, וגם ההופעה המשותפת המקובלת של המנהיג הזר וראש הממשלה לעיני המצלמות כשהם מוסרים את הצהרותיהם לעיתונאים לא תתקיים ככל הנראה. לפי ההערכות, הסיבה לכך היא החשש שמקנן בישראל ש"הפה הגדול" של הנשיא, שכבר כינה את אלוהים "טיפש", עלול לפלוט אמירות מביכות נוספות.



דוטרטה. צילום: רויטרס



הביקור של נשיא הפיליפינים יסתיים ביום רביעי בגן הזיכרון בפארק ראשון לציון, שבו הוא צפוי לשתול עץ ברחוב חסידי האומה פינת התקומה. ביקורו של הנשיא הפיליפיני מתקיים בין היתר לציון 80 שנה לסיפור הבלתי ייאמן של פתיחת שערי הפיליפינים לקליטת פליטים יהודים שנמלטו מאימת המשטר הנאצי. על פי המחקר, בשנים 1937־1941 נמלטו לפיליפינים כ־1,200 יהודים, מרביתם מגרמניה הנאצית. הפיליפינים, שהייתה באותה עת מדינת חסות אמריקאית, ביקשה לחזק את האוכלוסייה הצעירה של מדינתה באנשי מקצוע מקצועות חופשיים - רופאים, עורכי דין ומהנדסים, והיהודים שהיו תחת המשטר הנאצי זכו מן ההפקר.



לביקור גם היבט כלכלי, שכן צפויים בו הסכמים בנושא הסיעוד שיקלו על עובדי סיעוד מהפיליפינים להגיע לישראל, וגם תידון בו הכוונה לחנוך קו תעופה ישיר בין מנילה לתל אביב, שצפוי להביא לישראל אלפי פיליפינים נוצרים. לפי שעה הציפייה בישראל להעברת שגרירות הפיליפינים לירושלים אינה עומדת על הפרק, שכן לפיליפינים קשרים רבים עם מדינות האזור.


דוטרטה: אחד המנהיגים השנויים במחלוקת בעולם

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה, הוא אחד המנהיגים גסי הרוח והשנויים במחלוקת ביותר בעולם כיום, ובשל כך ובשל המלחמה האכזרית שלו נגד הסמים שהותירה אלפי קורבנות, הוא זכה לגינויים מקיר לקיר.

דוטרטה נבחר במאי 2016 לנשיא הפיליפינים אחרי קמפיין שבמהלכו זכה לכינוי "דונלד טראמפ של הפיליפינים", מאחר שכמו טראמפ - אז עדיין המועמד הרפובליקני לנשיאות - הוא התמקד בהשלטת חוק וסדר, שאפייינה אותו גם בכהונתו כראש עיריית דבאו סיטי.

במהלך מסע הבחירות הפציר דוטרטה באזרחים לחסל סוחרי סמים בלי לחכות למשטרה, ולאחר בחירתו הוא פתח במלחמה משולחת רסן נגד סוחרי סמים ופושעים ואף הבטיח להרוג מאה אלף מתוכם. כוחות המשטרה, ולעתים גם קבוצות חמושות של אזרחים, ירו בכל מי שנחשד בסחר בסמים או בשימוש בסמים, ויותר מ־12 אלף בני אדם נרצחו, לא מעט מהם חפים מפשע. דוטרטה אף פרסם רשימות שחורות של שוטרים, אנשי צבא ופוליטיקאים יריבים שהאשים במעורבות בפשע המאורגן.

דוטרטה עם טראמפ. צילום: רויטרס


בספטמבר 2016 הוא הגדיל לעשות כשהשווה בין המלחמה שלו לבין השואה ואמר שהיה שמח להתנהג כמו הצורר הנאצי. "משווים אותי להיטלר. היטלר טבח בשלושה מיליון יהודים. יש שלושה מיליון מכורים לסמים בפיליפינים, ואשמח לשחוט אותם", אמר. בהמשך הוא התנצל "מעומק הלב" בפני הקהילה היהודית ואף הגיע לבית כנסת בראש השנה אשתקד כדי להביע את תמיכתו בקהילה.

המדיניות של דוטרטה עוררה גינויים מצד ארגוני זכויות אדם והקהילה הבינלאומית, ובתגובה איים דוטרטה לעזוב את האו"ם. "אם אין לכם כבוד, בני זונות, אני פשוט אעזוב אתכם", אמר. "מעולם לא עשיתם שום דבר למען הפיליפינים. מתי הייתם פה בפעם האחרונה? אף פעם. שום דבר חוץ מלמתוח ביקורת. אתם, אנשי האו"ם, חסרי תועלת. אם באמת הייתם נאמנים למנדט שלכם, הייתם עוצרים את כל המלחמות ומעשי ההרג".

הלשון החדה של דוטרטה כוונה גם לעבר ארה"ב בשל הביקורת על המלחמה בסוחרי הסמים. הוא כינה את הנשיא לשעבר אובמה "בן זונה", בעוד שגם על השגריר במנילה, פיליפ גולדברג, אמר כי הוא "הומו ובן זונה". "למה אתם האמריקאים הורגים שם את השחורים, יורים בהם כשהם כבר על הקרקע?", תהה. "תענו על השאלה כי אפילו אם מדובר רק באחד, שניים או שלושה, אלה עדיין הפרות של זכויות אדם". בתגובה, אובמה התעלם במכוון מדוטרטה במהלך כינוסים בינלאומיים שבהם השתתפו.

אחת הפעמים הבודדות שבהן דוטרטה התנצל על דבריו הייתה לאחר שקילל את האפיפיור פרנציסקוס "בן זונה" במהלך קמפיין הבחירות בשל כעסו על
הפקקים שנוצרו בזמן ביקורו של מנהיג הכנסייה בפיליפינים.

הירייה האחרונה (בינתיים) במפגן האימים של דוטרטה נורתה ביום חמישי האחרון, כשהצהיר כי מקרי האונס הרבים בדבאו סיטי נובעים מריבוי הנשים היפות בעיר.