נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת דורית בייניש, תקפה הבוקר (רביעי) את דבריה של שרת המשפטים, איילת שקד, לפיהם פסילה של חוק יסוד, כמו חוק הלאום, תהיה "רעידת אדמה משטרית". בראיון לכאן ב' כינתה בייניש את דבריה של השרה שקד על בג"ץ "דמגוגיים" ואמרה כי הם שייכים ל"שיטות משטר לא דמוקרטיות". 



"אני לראשונה שומעת ששלטון העם עומד להיפגע, שבית המשפט עומד מול העם. אלה דברים קשים, מדובר בעליית מדרגה בהתבטאויות נגד בית המשפט", אמרה בייניש. "הדבר המדהים מבחינת החריגה מהמקובל שאתמול הנושא היה מוקדש לעתירות תלויות ועומדות בבית המשפט. בדרך כלל הביקורת על פסיקה מגיעה אחריה. כאן יש עתירות נגד חוק הלאום שתלויות ועומדות בפני בית המשפט, זה קו אדום שלא חוצים".

"נאמרו דברים קיצוניים, שהעם שולט ובית המשפט רוצה לתפוס את השלטון מהעם. אלה דברים קיצוניים שלא מתארים את השיטה המשטרית. אם יש בית משפט שמכבד את הערכים הלאומיים וזה כוחו זה בית המשפט העליון. הרושם שלי שיש אי הבנה מהי דמוקרטיה, אלה ביטויים דמגוגיים ששייכים לשיטות משטר אחרות", אמרה נשיאת העליון לשעבר.

 איילת שקד. צילום: מרק ישראל סלם
איילת שקד. צילום: מרק ישראל סלם

 

"בית המשפט לא השתלט על הכנסת, גם לא על העם. ליצור קרע בין בית המשפט לעם שבו הוא יושב, זה מתקבל על הדעת? זה פשוט מציאות לא קיימת התיאור הזה, ככה לתפוס את השלטון מהעם? רעידת אדמה משטרית? זו ביקורת על חקיקה קיימת בכל המדינות הדמוקרטיות. דמוקרטיה עממית הייתה קיימת בדיקטטורות", הוסיפה בייניש. 
 
"שלילת סמכות העם" 

כזכור, השרה שקד מתחה אתמול בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, ביקורת נוקבת על שופטי בג"ץ, שלא דחו על הסף את העתירות נגד חוק יסוד הלאום. "הפעם לא החוקים הרגילים על הכוונת, אלא דווקא חוקי היסוד הם שעומדים במוקד. לא הטפחות, אלא דווקא המסד", אמרה שקד בנאומה. 

בחודשים האחרונים הוגשו כמה עתירות נגד חוק הלאום המבקשות להביא לפסילתו. "למרבה הצער אף לא אחת מהן נדחתה על הסף בשל העובדה שהיא מבקשת לפסול חוק יסוד" התלוננה שקד על החלטת השופטים. היא הוסיפה כי החלטה זו מביאה את המערכת המשפטית לתסיסה על רקע האפשרות שבית המשפט העליון יפסול חוק יסוד "על פי עקרונות היסוד של השיטה" וללא מקור חוקי. 
עוד טענה שרת המשפטים כי "שלילת סמכות העם לקבוע את אופי מדינתו בשם עקרונותיו המופשטים של "הציבור הנאור", שומטת את בסיסו של ההליך הדמוקרטי. סופם של הקרבת היסודות הלאומיים על מזבח הערכים האוניברסליים, בהקרבת הערכים הדמוקרטיים עצמם. ביקורת שיפוטית על חוק יסוד היא רעידת אדמה. לא רק משפטית, אלא גם פוליטית. זוהי רעידת אדמה משטרית".
 
בג"ץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בג"ץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


לדבריה, "עמעום דמותו של העם בפסקי הדין של בית המשפט העליון הוא סופו של תהליך ארוך. תהליך העובר בעשורים האחרונים על מדינת ישראל ומשנה את משטרה ללא הכר. מהשיטה המוכרת של דמוקרטיה ייצוגית, בה העם הוא הריבון המעצב את הסדריו באמצעות נציגיו, עוברת ישראל לשיטה אחרת. שיטה זו מטשטשת את ריבונותו של העם, וגבולותיה טרם שורטטו באופן סופי".