שבעים שנים לאחר שדוד בן גוריון ביקש לשמר את בית ראש הממשלה בקריה בתל אביב, נסגר אתמול המעגל, כאשר הושלמו עבודות שימור המבנה ההיסטורי, שבין קירותיו נוהלו מלחמות והתקבלו החלטות גורליות בתולדות מדינת ישראל לדורותיה.



הפרויקט המורכב, שבוצע ביוזמת הרמטכ"ל, רא"ל גדי אייזנקוט, ובשיתוף אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, כלל את החזרת המבנה הוותיק מתקופת הטמפלרים לרוח תקופתו של בן גוריון ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל. במשך כשנה בוצעו עבודות השימור, בהשקעה מוערכת של מיליוני שקלים. העבודות גם כללו שחזור רהיטים ומוצגים. בקומה בה היתה לשכתו הצנועה של בן גוריון ניצבים שולחן העץ והכורסה עליה נהג לשבת. בחדר ישיבות הממשלה, שוחזר כל פריט ואפילו המתגים למנורות הובאו מגרמניה.


מעון ראש הממשלה ההיסטורי בתל אביב

הרמטכ"ל איזנקוט בבית ראש הממשלה בתל אביב. צילום: דןבר צה"ל
הרמטכ"ל איזנקוט בבית ראש הממשלה בתל אביב. צילום: דןבר צה"ל



בית ראש הממשלה היה פעיל עד שנת 2006 ובשיתוף ארכיון צה"ל מוצגים בו צילומים מרגשים, בהם נראים בן גוריון, לוי אשכול, גולדה מאיר ואריאל שרון, כאשר לעתים הם מנהלים ישיבות חשובות, או מארחים אורחים רמי מעלה מעבר לים. סדרה של מסכים היסטוריים מקרינים נקודות ציון להחלטות קריטיות שהתקבלו בתולדות המדינה.



בבית ראש הממשלה גם הוצבה תצוגת מכתבים, מסמכים, תמונות ואובייקטים מכתביו ואורח חייו של בן גוריון וזאת על רקע ריהוט היסטורי. מבצעי השימור חשבו על כל פרט ולמבנה הובאו מומחים לזיהוי שכבת הצבע המקורית של הקירות, שהיתה מתחת לכמה שכבות והיא שוחזרה. גולדה מאיר ניהלה מחדר


הישיבות את מלחמת יום כיפור ורבין קיבל ביולי 76' את ההחלטה לצאת למבצע אנטבה.



"מדובר בפרויקט היסטורי-לאומי. הקירות מדברות כאן היסטוריה", סיפרה תא"ל ארלי שטרן, סגנית ראש ענף הנדסה ובינוי במשרד הביטחון – "הבניין הזה היה גם מקום מושבה של מועצת העם הזמנית הזמנית ואחר כך של ממשלת ישראל".



המבנה אירח את ישיבות המועצה הזמנית במהלך מלחמת העצמאות. צילום: דובר צה"ל
המבנה אירח את ישיבות המועצה הזמנית במהלך מלחמת העצמאות. צילום: דובר צה"ל



בן גוריון ראה ייחודיות בבניין המרשים ובעל העיצוב הארכיטקטוני האמנותי, שהוקם בשנת 1930 בחלקה הצפוני של המושבה הטמפלרית שרונה.


הבניין נבנה על ידי משפחת אברלה, שנחשבה לאחת מהמשפחות העשירות בשרונה. המשפחה עזבה את ארץ ישראל לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה.


לאחר שבן גוריון החליט, בשנת 48' להתמקם בבניין המרשים, הוא הפך למוקד קבלת ההחלטות של מדינת ישראל במשך 58 שנים, כאשר ראשי ממשלה נהגו לשהות לפחות יום בשבוע בתל אביב ולכנס לעתים ישיבות מיוחדות, לצד אירוח פגישות חשובות.



אדריכלית השימור, רס"ן אסתי ספקטור, ציינה שהבניין המשוחזר הבולט בעיצובו הייחודי, יהיה מרכז מבקרים לקצינים ולחיילים וגם לאזרחים, שיסיירו בשלוש קומותיו ויפליגו במנהרת הזמן של ישראל מאז ועד היום.