ממשל טראמפ הודיע הערב (שני) לרשות הפלסטינית על החלטתו לסגור את משרדה הראשי הממוקם בוושינגטון, זאת בעקבות אי נכונותה להיכנס למשא ומתן עם ישראל. בסוף השבוע האחרון קיצץ הבית הלבן 25 מיליון דולר מסכום המימון המועבר לשירותי הבריאות במזרח ירושלים. סגירת משרד אש"ף תותיר את הפלסטינים ללא נוכחות רשמית בבירה האמריקאית.



בישראל אומרים כי "פניית הפלסטינים ל-ICC והסרבנות לשאת ולתת עם ישראל וארה״ב אינם הדרך לקדם שלום וטוב שארה"ב נוקטת עמדה ברורה בנושא זה".

ח"כ אמיר אוחנה, חבר ועדת החוץ והביטחון, אמר בתגובה להודעת משרד החוץ האמריקאי כי "נוכחתי בנסיעותיי לוושינגטון לראות איך ה"שגריר" של הרש"פ מרעיל פוליטיקאים ומובילי דעת קהל באמריקה נגד ישראל. סגירת ה'שגרירות' מצטרפת לשורה של צעדים המוכיחים כי היחסים בין מדינת ישראל לארה"ב מעולם לא היו טובים וקרובים יותר. בבית הלבן יושב נשיא אמיץ ונועז. זו כבר נראית כמו שנה טובה".
 
שובר את הכלים מול הפלסטינים. דונלד טראמפ, צילום: רויטרס
שובר את הכלים מול הפלסטינים. דונלד טראמפ, צילום: רויטרס


ב"שלום עכשיו", לעומת זאת, טענו כי "טראמפ לא פרטנר". בהודעה שפרסמה התנועה נמסר כי "תם נשף המסיכות. לאחר העברת השגרירות באופן חד צדדי, ניסיון החיסול של ארגון אונר"א וסגירת בית החולים במזרח ירושלים, הממשל האמריקאי איבד היום כל סיכוי לשמש כמתווך הגון בינינו ובין הפלסטינים, והפך רשמית לסניף של מועצת יש"ע. ה'דיל" שהבטיח טראמפ מתגלה כפייק דיל, ואת מחיר הכישלון של המדיניות חסרת האחריות שלו ישלמו תושבי האיזור, הישראלים והפלסטינים. טראמפ לא פרנטר".


הבכיר הפלסטיני, סאיב עריקאת, אישר כי הבית הלבן הודיע לרשות הפלסטינית על סגירת משרד ארגון אש"ף. "קיבלנו הודעה מפקיד אמריקאי על החלטתם לסגור את המשרד, מה שמהווה אישור נוסף למדיניותו של ממשל טראמפ שמכוונת להעניש את העם הפלסטיני באופן קולקטיבי, לרבות על ידי קיצוץ התמיכה הכספית בשירותים ההומינטריים, כולל בריאות וחינוך".
 
עריקאת הוסיף כי "ההסלמה המסוכנת מלמדת שארה"ב מוכנה לפרק את המערכת הבינלאומית כדי להגן על הפשעים וההתקפות הישראליות נגד ארצנו ואנשי פלסטין, וכן נגד השלום והביטחון בשאר חלקי האזור". 

עסקת המאה בהקפאה עמוקה

הצעד מצטרף לשורת קיצוצים כלכליים ועונשים שהטילה ארה"ב על הפלסטינים, בהם קיצוץ של כ-200 מיליון דולר לרשות הפלסטינית, ביטול התמיכה לארגון הסיוע לפליטים הפלסטינים אונר"א ואף ביטול הסיוע לבתי חולים במזרח ירושלים.

בעבר איים הממשל לסגור את משרדי הנציגות הפלסטינית בבירה האמריקאית, אך חזר בו לאחר שהרשות הפלסטינית איימה לנתק את יחסיה עם וושינגטון. עם זאת, הפלסטינים מימשו איום זה ללא קשר לסגירת הנציגות, וזאת לאחר שהממשל הודיע על הכרתו בירושלים כבירת ישראל בדצמבר האחרון, ועל כוונתו להעביר את השגרירות האמריקאית לי-ם, מהלך אותו הוא ביצע בחודש מרץ.

בנוסף לכך, ובעקבות הנתק בין הצדדים, תוכניתו של הנשיא טראמפ, להציג את "עסקת המאה", תוכנית השלום הישראלית-פלסטינית, אותה הוא הבטיח במהלך הבחירות, נראית רחוקה מתמיד ולמעשה נמצאת בהקפאה עמוקה, לאחר שהמתווכים האמריקאים לאזור הודיעו כי בניגוד לדיווחים קודמים, היא לא תוצג במהלך עצרת האו"ם שאמורה להיערך החודש. גם התמיכה הערבית, ובעיקר הסעודית לתוכנית, קרסה בחודשים האחרונים, לאחר העברת השגרירות האמריקאית לבירה.