בצעד חריג הודיע היום (רביעי) שר העבודה והרווחה, חיים כץ (הליכוד) לראש הממשלה בנימין נתניהו, על הפסקה חד צדדית מצד המוסד לביטוח לאומי, של ההסכם מ-1980בין המוסד לבין משרד האוצר. לפי ההסכם הביטוח הלאומי מפקיד את עודפי הגבייה שלו יחד עם החזרי הקרן השנתיים (כ־25 מיליארד ש"ח בשנה) באגרות חוב ייעודיות.

הפקדה שנתית זאת היא סך חוב הממשלה המצטבר לביטוח הלאומי שעמד בשנת 2017 על לא פחות מ-206 מיליארד ש"ח. כל זאת כששנים ידוע הן לכלכלני הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה, והן לאלה היושבים במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה כי קופת החיסכון של אזרחי ישראל לעת צרה ומצוקה ורשת הביטחון הסוציאלי שלה מפרישים כל העובדים במשק ממשכורותיהם – צפויה למעשה להגיע לגירעון ולהתרוקן. על פי ההערכות המעודכנות שבוצעו לבקשת השר חיים כץ אותן הציג בישיבת שרי הליכוד בחודש שעבר, כבר בעוד ארבע שנים תגיע קופת המוסד לביטוח לאומי לגירעון, והחל מ-2022 התשלומים לציבור יהיו גדולים מתקבולי המוסד, חמש שנים מוקדם מההערכות שרווחו במערכת הכלכלית בשנים האחרונות.

זאת ועוד, ב-2037, אם לא תתבצע פעולת הבראה בהולה על ידי הממשלה, תתרוקן קרן הביטוח הלאומי והוא לא יוכל עוד לשלם קצבאות כלל, שמונה שנים לפני ההערכה הפסימית ביותר עד כה. שר העבודה והרווחה מזהיר כי העלייה בהסתמכות על תקציב המדינה לתשלום וההתחייבויות הביטוחיות השוטפות היא מגמה מסוכנת שעשויה להוביל לחוסר יציבות נוסף של רשת הביטחון הסוציאלי לאזרחי ישראל, ולפיכך הודיע גם בכתב לרה"מ וליועמ"ש לממשלה על סיום ההסכם הקיים עם האוצר וניהול עצמאי של עודפי ההכנסות ועל דרישתו להסדרת תשלומי המדינה לביטוח לאומי.
 

השר כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בעקבות ההודעה מסרה ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) כי "כפי שכתבתי לשר לפני שנה אין מנוס ממהלך של הסדר חוב של הממשלה מול הביטוח הלאומי על מנת שלא נהיה במצב שבו החל מ- 2035 לא יהיה איך לממן את הקצבאות. למצער השר נאלץ לבצע את המהלך היחיד שניתן היה לעשות בנסיבות. בכוונתי לפנות מיידית ליו"ר ועדת העבודה וליו"ר ועדת הכספים על מנת שנקיים דיון בהול בהשלכות הרוחביות של המהלך".



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), אמר: "ההחלטה לבטל את ההסכם מוצדקת ונכונה. במהלך השנים גזל האוצר למעלה מ-220 מיליארד שקל מכספי הביטוח הלאומי. במקום לשמור את הכסף על מנת להבטיח עמידה בהתחייבויות שרפו אותו על צרכים פוליטיים של הממשלות. התנהלות מופקרת ומסוכנת זו הביאה למצב קטסטרופלי שבו המוסד לא יוכל לתת לקשישים, לנכים ולשאר הזכאים העתידים את מה שמגיע להם על פי חוק. היתה צריכה לקום כבר מזמן על המחדל הזה ועדת חקירה".





בתוך כך, יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, קראה לשר לנצל את עודפי הגבייה להעלאת הקצבה ל-4,700 שקלים לחודש. "אני מברכת ומחזקת את ידיך על ההחלטה לבטל את העברת 11 מיליארד השקלים מעודפי הגבייה של הביטוח הלאומי לקופת משרד האוצר. אני בטוחה וסמוכה כי תתקן את החוק הפוגעני שנחקק רק לפני כמה חודשים להעלאה מזערית של קצבאות הנכות, שנחקק בניגוד להסכמים עמנו, ופוגע אנושות באנשים עם מוגבלות".



"גם לאחר ההעלאה בקצבאות, אנו עדיין חיים מקצבת עולב שאינה מגיעה אפילו לגובה קו העוני - 3,200 שקלים לחודש, ולאנשים עם מוגבלות שעברו עם קצבת הנכות לזקנה אף גורמת עוול עוד יותר גדול בהותירה אותם זעם קצבת רעב בגובה 2,800 שקלים בלבד לחודש, הרבה מתחת לקו העוני. אני קוראת לך להביא לביטול החוק הזה ולחקיקת חוק חדש שינצל את עודפי הגביה להעלאה רצינית וראויה של קצבת הנכים ל-4,700 שקלים לחודש, בהתאם להסכם שהגענו אליו", הוסיפה. 



מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר, ייפגש בקרוב עם נציגות מאבק הנכים, כך הודיעה לשכתו למפגיני "הנכים הופכים לפנתרים" שהתבצרו היום במבואת מטה הביטוח הלאומי בירושלים. עם היוודע הצעד החד צדדי של שר הרווחה להפסיק את הסכם העברת עודפי הגבייה של הביטוח הלאומי לאוצר, יצאה קריאה של הן המפגינים והן של מטה מאבק הנכים להפעיל מדיניות קצבאות חדשה שתפנה חלק מהעודפים להעלאת קצבת הנכות. שפיגלר ירד מלשכתו לשוחח עם המפגינים, והבטיח להם באופן אישי לקיים פגישה בקרוב.



בראיון בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM אמר השר כץ כי "אם אנחנו נתנהל כמו שאנחנו מתנהלים היום, בשנת 2022 אנחנו נתחיל לאכול לעצמנו את הקרנות שאין לנו והקצבאות יהיו גבוהות יותר מההכנסות. אנחנו, שמנוהלים על ידי האוצר, מגיעים לתשואות הכי גרועות. הכסף של האזרחים ושל כולנו הוא מביא את התשואה הנמוכה ביותר בשנים האחרונות. אינני ראש הממשלה אך קיבלתי אחריות על הביטוח הלאומי שאמור לדאוג לקצבאות של האזרחים כדי שיכולו לחיות עד 120 בכבוד. לכן, הוצאתי מכתב לראש הממשלה ושר האוצר לגבי ההסכם ואני ממתין לתשובות".