הקרמלין הודיע הערב (שני) כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על העברת טילי S-300 לידי משטרו של בשאר אסד, כך לפי סוכנות הידיעות RIA. פוטין הדגיש באוזני נתניהו, כי מטרת ההחלטה של מוסקבה להעביר את המערכת היא לשמור על החיילים הרוסיים.



מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר הפרסום כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ראש הממשלה הביע את ביטחונו באמינות תחקיר צה"ל ובמסקנותיו, והבהיר שוב כי האחריות לתקרית המצערת מוטלת על הצבא הסורי שהפיל את המטוס, ועל איראן שתוקפנותה מערערת את היציבות. ראש הממשלה אמר כי העברת מערכות נשק מתקדמות לידיים לא אחראיות תגביר את הסכנות באזור, וכי ישראל תמשיך להגן על ביטחונה ועל האינטרסים שלה. סוכם להמשיך את ההידברות בין הצוותים המקצועיים ואת התיאום בין הצבאות בערוצים הצבאיים. ראש הממשלה חזר והביע את תנחומיו על מות החיילים הרוסיים".


תקיפה בלטקיה

מעט מוקדם יותר טען היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון בולטון, כי צעד זה יהווה "הסלמה משמעותית מצד מוסקבה". הבוקר אמר שר רוסי במסיבת עיתונאים במוסקבה כי "במהלך השבועיים הקרובים, תועבר לסוריה מערכת הגנה אווירית מסוג S-300, שתשפר את יכולות ההגנה שלהם". עוד נמסר בהודעה כי "במהלך שנת 2013 ישראל ביקשה לעכב את מסירת המערכת לצבא אסד, ביחד עם חיילים שהוכשרו להפעיל ולטפל בה. השינוי במצב לא נגרם באשמתנו".

 
מערכת S-300. צילום: רויטרס
מערכת S-300. צילום: רויטרס

S-300 היא מערכת מודרנית יחסית, המסוגלת לפגוע במטרות במרחק של עד 250 קילומטרים, בעוד שהמערכות הנמצאות כיום בשימוש בסוריה לא מסכנות את המטוסים הישראלים התוקפים בשטחה. כמו כן, הצבא הרוסי יספק מערכות שליטה חדשות וטובות יותר עבור מערך ההגנה האווירי הסורי. בהודעה נמסר כי "מדובר בכלים אשר סופקו עד כה רק לצבא הרוסי. הדבר יאפשר שילוב נכסים צבאיים של שתי המדינות ויבטיח זיהוי עתידי של מטוסים רוסים על ידי המערכות". סביר להניח כי המערכת תצליח לחשוף את המטוסים הישראלים שעד כה לא נחשפו. 
הדבר השלישי שיועבר לסורים הוא הצבת גלאים אלקטרו מגנטיים על קו החוף הסורי. המערכות צפויות להשפיע על המערכות האלקטרוניות ועל מערכות המכ"ם של המטוסים התוקפים מטרות בשטח סוריה. שר ההגנה הרוסי הוסיף: "אמצעי הלחימה החדשים נועדו 'לקרר את המצב הלוהט כיום' וכן למנוע סכנה לחיילים ולאנשי הצבא המוצבים בסוריה". הוא סיכם כי "במידה והדבר לא ישפר את המצב, הצבא הרוסי יפעל בהתאם למצב".

רוסיה הודיע על העברת המערכת לסוריה בצל התנגדויות חריפות למהלך מצד ישראל, זאת שבוע אחד בלבד לאחר שמוסקבה האשימה את ירושלים באחריות לאירוע הפלת המטוס הצבאי הרוסי בשמי סוריה.