נשיא איראן, חסן רוחאני, תקף הערב (שני) באו"ם את ארצות הברית, על רקע הסנקציות הכלכליות שהטילה על טהרן, וביקר בחריפות את יחסה של ישראל כלפי הפלסטינים. 



"ארה"ב לא עמדה בהתחייבויותיה, ולאו"ם אסור לאפשר למדינות חברות לא לעמוד בהתחייבויות הבינלאומיות שלה", אמר רוחאני בפתח דבריו. "בנוסף, ארה"ב לוחצת על מדינות אחרות להפר את הסכם הגרעין, ומאיימת עליהם בעונשים אם לא יילכו בעקבותיה. זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה של האו"ם שמדינה מפרה את החוק הבינלאומי ומאיימת על מדינות אחרות כך".

"המלחמה הכלכלית שעליה הכריזה ארה"ב פוגעת גם באזרחים של מדינות נוספות, ולא רק באלו של איראן", המשיך הנשיא האיראני. "אזרחי איראן הראו את החוסן שלהם בשנים האחרונות למרות הסנקציות הקשות, והראו שהם יכולים להתגבר עליהן". 

בתוך כך, הוא פנה ישירות לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בהצעה לשוב לשולחן המשא ומתן ביחס להסכם הגרעין: "לא ניתן להביא לשולחן המו"מ אף מדינה בכוח. עם זאת, אין דרך טובה יותר מדיאלוג, ולכן אנו מזמינים אתכם לשוב לשולחן המשא ומתן. שני הצדדים יכולים להקשיב אחד לשני כאן באסיפה. אני מתחיל את הדיאלוג כבר עכשיו".
 
טראמפ באו"ם. "ארה"ב לא עמדה בהתחייבויותיה". צילום: AFP
טראמפ באו"ם. "ארה"ב לא עמדה בהתחייבויותיה". צילום: AFP

"ההצעה שלנו ברורה", הסביר רוחאני: "מחויבות תמורת מחויבות, איום תמורת איום, צעד תמורת צעד. מה שאיראן אומרת הוא ברור - בלי מלחמה, בלי סנקציות, בלי איומים, בלי בריונות. רק לפעול בהתאם לחוק ולעמוד בהתחייבויות"
מלבד זאת, הוא תקף, כאמור, את ישראל, כשאמר כי "הנושא הבוער ביותר במזרח התיכון הוא פלסטין. אסור להצדיק כיבוש. הפשעים של ישראל נגד הפלסטינים לא היו אפשריים בלי התמיכה הפופוליסטית של ארה"ב. לישראל יש ארסנל גרעיני ומאיימת על מדינות בהשמדה, ומהווה סכנה לשלום באזור ובעולם".
 
בהתייחס לנוכחות האיראנית על אדמת סוריה, אמר: "המשבר בסוריה יכול להיפתר על ידי דיאלוג בתוך סוריה. אנחנו בסוריה על מנת לסייע לאסד להילחם בטרור, לבקשתו".