ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש היום (רביעי) בניו יורק (16:15, שעון ישראל) עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על רקע המשבר בין מוסקבה לירושלים בעקבות הפלת המטוס הרוסי מעל שמי סוריה. במוקד השיחה צפויים השניים לדון בדרכים למנוע העברת נשק מתקדם לסוריה.  הפגישה תימשך כשעה וחצי, ומקורות אמריקאיים אמרו ל"מעריב־השבוע" כי היא תעסוק באיראן, בסוריה, בפלסטינים ובנושאים אחרים המעסיקים את שתי המדינות. המקורות צופים שתשרור אווירה טובה במפגש בין שני המנהיגים, שמעריכים איש את רעהו, ובמיוחד לאור העובדה כי טראמפ תומך בעמדת ישראל שעל איראן ושלוחותיה לצאת מסוריה. ראש הממשלה צפוי להיפגש גם עם מנהיגי צרפת, פולין, גואטמלה ומצרים.



העיתון הרוסי “איזבסטיה" דיווח אתמול כי בשדה התעופה הרוסי בסוריה נחת מטוס מצויד במערכות לוחמה אלקטרונית. לפי הדיווח, המערכות נועדו לשבש את פעולות המכ"ם של כלי הטיס התוקפים בסוריה, כחלק משדרוג יכולות הלוחמה האלקטרונית במדינה בעקבות הפלת המטוס. העיתון ציטט בכיר בממשל הרוסי שמסר כי מוסקבה תשלח ארבע סוללות של מערכות S־300 לסוריה בשבועיים הקרובים ואף ייתכן שמספר זה יגדל. 



בנימין נתניהו ודונלד טראמפ, צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ, צילום: רויטרס



רוב הנציגים הערבים נשארו להאזין לראש המוסד



במקביל לכך, ראש המוסד יוסי כהן ושר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל־ג’ובייר השתתפו אתמול בוועידה שנערכה בניו יורק נגד התחמשותה של איראן בנשק גרעיני. על דבר נסיעתו של ראש המוסד פורסם אתמול לראשונה ב"מעריב־אונליין". כהן הגיע לניו יורק בטיסה מסחרית בנפרד ולא כחלק מפמליית ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע לעיר כדי לנאום בעצרת האו"ם. ראש המוסד השתתף אתמול בוועידת “איראן 2018" של ארגון “מאוחדים נגד איראן גרעינית", המציין עשור לקיומו. בארגון בכירים לשעבר ב־CIA, במחלקת המדינה ובממשל האמריקאי. בוועידה השתתפו מזכיר המדינה וידידו של כהן מייק פומפיאו, ראש ה־CIA לשעבר, היועץ לביטחון לאומי ג’ון בולטון, ועוד.



לפני כהן נאמו בוועידה אל־ג’ובר ושגריר איחוד האמירויות יוסוף אל־כותייבה. שר החוץ הסעודי אמר שאיראן מפיצה במזרח התיכון הרס ומוות. “הושטנו להם יד לשלום - והם ענו במוות, בהתנקשויות ובהרס. החלטנו שדי זה די", אמר. אל־ג’ובר התנצל על שהוא חייב לעזוב מוקדם מהרגיל בגלל התחייבות מוקדמת ולא נותר לשמוע את דברי כהן, אך רוב הנציגים הערביים נותר באולם הוועידה.



אל־כותייבה ציין כי טהרן מאיימת גם על ישראל, והזכיר שכבר לפני יותר משני עשורים הם פוצצו את שגרירות ישראל ובניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס. שגריר בחריין בארה"ב עבדאללה אל־רשיד בן חליפה אמר באירוע כי ארצו מכירה בזכותה של מדינה להגן על עצמה, לרבות ישראל. כהן אינו יכול לנאום במושב השנתי ה־73 של העצרת הכללית, השמור רק לראשי מדינות, אך הוא יכול לתדרך את השגרירים של חברות מועצת הביטחון וועדות נוספות של הארגון.



אפשר להעריך כי הופעותיו של כהן בפורומים שבהם ידבר יהיו בדלתיים סגורות ושתימנע כניסת עיתונאים, כדי להעצים את האפקט של דבריו. בחלק מהאירועים ישתתפו גם נציגי מדינות ערביות. בתדרוכים אלה ידגיש כהן את האיום האיראני ואת הצורך להמשיך בעיצומים נגד המשטר האיראני, ולבלום אותו מאחר שהוא תומך בטרור, חותר להשגת נשק גרעיני ומערער את היציבות באזור.



הכותב הוא שליח מעריב לעצרת האו"ם בניו יורק