חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) התבטא היום (רביעי) באופן חריג, כאשר תקף את יו"ר מפלגתו, שר החינוך נפתלי בנט, בעקבות הראיון שערך השר עם העיתונאי בן כספית ב"מעריב". סמוטריץ' כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "בנט מפרק את הזהות והחזון של הציונות הדתית, וזו כבר שגיאה קשה - בראש ובראשונה ערכית, אבל לא פחות מכך גם פרקטית".



בפתח דבריו הסביר סמוטריץ' כי "חברי, יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט, ביקש להגיב על ההאשמות שהטיח בו אהוד ברק בראיון המביך שהוא נתן לבן כספית ב'מעריב' בערב ראש השנה, ועשה זאת בראיון מקביל משלו באותה הבמה.. ויש כמה נקודות שבהן אני חלוק עליו במאה ושמונים מעלות, והדברים צריכים להיאמר".



"לעיתים נדמה לי שאנחנו פשוט לא מדברים על אותו הציבור", המשיך הח"כ מהבית היהודי. "ולא, אני לא מאלה שחושבים שהפערים האידיאולוגיים בציונות הדתית כבר לא מאפשרים להמשיך ולהגדיר אותה כמגזר אחד. אני סבור שאלה שטוענים זאת מנסים לייצר את המציאות הזו, איש איש מהאינטרסים שלו, יותר מאשר מתארים אותה באובייקטיביות. זה בדיוק מה שבנט עצמו עושה בראיון הזה כשהוא 'מתאר' את מה שהוא מכנה כ'התמתנות דתית' של הציונות הדתית. הוא מייצר את המציאות הזו הרבה יותר משהוא מתאר אותה. וכשזה מגיע ממי שמבקש להנהיג את הציונות הדתית זה משהו שאי אפשר לקבל".



 



בהמשך כתב: "בנט 'מתאר' את ההתפרקות מהמחויבות ההלכתית בערגה ומציג אותה כמשהו אידיאלי שצריך להתגאות בו. גם בהצגת החזרה של הציבור החילוני אל היהדות והמסורת בנט טועה ומבקש להסתפק בהתקרבות אל המסורת בלבד.. גם אם יהיה מי שיטען שישנה בקרב צעירי הציונות הדתית תופעה של נטישת המחויבות הדתית והסתפקות במועט המסורתי, הרי שמדובר בתופעה שלילית וממנהיגות מצופה להוביל את התיקון ולא להשלים עם החיסרון. בוודאי שלא לערוך לו אידיאליזציה".

הוא הוסיף כי "בנט כבר תקופה ארוכה מנסה להרגיע את החוששים מ'הדתה' ומסביר שאין לנו כוונה לכפות שום דבר על אף אחד. עד כאן הכל טוב ויפה. אבל בראיון הזה הוא קופץ כמה צעדים לאחור ומפרק את הזהות והחזון של הציונות הדתית, וזו כבר שגיאה קשה - בראש ובראשונה ערכית, אבל לא פחות מכך גם פרקטית".



את דבריו חתם באומרו כי "בנט מדגיש בראיון הזה, בדרכו של נתניהו ולא בפעם הראשונה, את שתי הסוגיות היחידות שמטרידות אותו: הביטחון וזכות השיבה ("אני מוטרד רק משתי בעיות: הביטחונית, שהיא פתירה, וזרימה דמוגרפית אפשרית לתוך שטחי הרשות..."). ארץ ישראל כערך, כמצוות השם, חזון ארץ ישראל השלמה - כל אלו נעלמו ואינם. הראיון הזה מתחבר להתבטאויות קודמות שלו שבהן הוא מאמץ למעשה, גם אם בדיעבד, את תוכניתו המדינית של רבין באוסלו ותומך בקיומה של אוטונומיה ערבית ביהודה ושומרון, "כולל דגל, סמל והמנון", טוען שאין לנו מה לחפש בעזה, ועוד".
 
"זה בסדר להיות ריאליים ולומר שיש זמנים שבהם אי אפשר להגשים את האידיאולוגיה במלואה (אני כידוע חולק גם על הריאליזם של בנט וסבור שתכנית ההכרעה שפרסמתי היא הדבר הריאלי ביותר, אבל אני יכול להבין גם תפיסות ריאליות אחרות של המציאות)", קבע סמוטריץ', "אבל זה לא בסדר להפנות עורף לאידיאולוגיה הזו ולהתעלם ממנה לחלוטין כששוטחים את תפיסת העולם בפני הציבור".